Kände "behovet" av en till Volvo 240 för att testa saker med året om samt nöjesköra med på vintern
Efter jag hållt utkik i ca en vecka efter lämpliga bilar så dök det upp en i mitt tycke perfekta 240in för mina planer, en obesiktad 1975 Volvo 244 för 13500kr med 2" Simons sportsystem, B23A, portad samt planad 530-topp, VX3-kam, Fajs 45or och svetsdiff som jag slog till på direkt. Köpte bilen 2025-06-22. Original insug och förgasare låg i bagaget så meckade bort Fajsarna, monterade en osvetsad bakaxel, bytte den trasiga original-vindrutan och kollade så all belysning fungerade. Besiktade bilen Torsdag 10/7. Åkte hem med två stycken enkla tvåor som jag fixade dagen efter, ombesiktade på måndagen den 14/7 och bilen är nu besiktningsbefriad!
Rost som behöver fixas, hö skärmkant bak samt bakom båda baljorna. Besiktningen påpekade även på rost i golvet på förarplatsen som jag fixade efter bes.
Bilder på Fajs45orna samt portningen som förra ägaren gjort.
Bild från vindrutebytet, den begagnade rutan jag monterade var hälften så tjock som originalrutan. Limmade fast den "nya" vindrutan då jag hade en tub 1k rutlim liggandes.
Besiktningspapperna.
"Tvättade" bilen med grå slipduk för att få bilen lite mer grön i färgen.
Såg att difflocket på svetsdiffade bakaxeln var skadad så öppnade upp och kollade hur det såg ut. Möttes av en av dom sämre svetsdiffarna jag sett, två svetsar har släppt och skadat difflocket och pinjonglagret.
Städade ur bilen, tog ut golvmattan, fixade den lilla rost i golvet som fanns och klistrade på lite ljudisolering
Brorsan klädde om hatthyllan och monterade en biltema-varvräknare i mätarhuset under tiden jag fixade inuti bilen.
Byggde dit 2st 1993 Pontiac Firebird framstolar jag hade liggandes. Jag som är 185cm lång tyckte det blev perfekt, brorsan som är ca 10cm kortare tycker man sitter för långt ner.
Köpte Julas billigaste överdragsklädsel och monterade på det sunkiga baksätet, ser betydligt bättre ut.
Hatthyllan stoppades dit i samband med att baksätet återmonterades. Monterade dit MDS 6x9or jag hade liggandes för att ersätta dom söndertorkade Avant (netonnet) högtalarna som satt där innan.