Koksade insugsventiler - s.k. carbon build up är något som i olika utsträckning drabbar alla motorer med direktinsprut.
Anledningen är att oljedimman ifrån vevhusventilation bildar en hinna över ventiler och insugskanaler som sedan sotpartiklar ifrån egr-systemet fastnar i.
Koksade ventiler osv stör luftflödet ner i cylindrarna, och följden blir misständningar, sämre prestanda, ökad förbrukning, mm.
Det bör ju vara en EA888 Gen3 i en Leon Cupra av den årsmodellen.
Således sitter insuget framåt vilket gör det relativt enkelt att blästra ventiler.
Har du lite mekvana så fixar du det själv på ett par timmar med medel och tandborste.. (fungerar även med en näve buntband och en borrmaskin)

.
Går tyvärr inte att komma undan detta problem, finns folk som kör med catch cans även om resultatet ibland är försumbart.
Kökörning med en DSG är drygt och sliter på kopplingarna.
Något man helst vill undvika.
Jag hade kanske fortfarande ägt min Golf R om den varit manuell.
