2200
Sök

Att tänka på SEAT Leon Cupra

3 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
#1
Jag är ute efter en ny bil och har kikat på SEAT Leon Cupra ST 300 hk från 2019. Många har avrått mig från den av olika anledningar, men jag har mest hört gott om den när jag läst runt från folk som faktiskt har erfarenhet från bilen.

Bilen jag specifikt kollat på har knappt 10k mil på mätaren med få ägare. Givetvis är servicehistoriken väldigt viktig och specifikt vill jag att DSG-lådan och Haldex-systemet ska vara bra servat (oftare än rekommenderat från SEAT), men utöver detta?

En sak jag både läst lite om och hört från folk jag pratat med är carbon build-up. Som jag förstår det brukar detta visa sig efter ca. 8-12k mil. Är detta så farligt som det låter? Går detta att förebygga genom att ibland köra längre sträckor på höga varv (låt säga 10+ mil på motorväg en gång i månaden)? Eller är det en s.k. walnut blasting som gäller? Som jag förstår kostar det ca. 5-10k. Det tycker jag inte är någon större fara då jag kör ca. 2500 mil per år. Såklart tråkigt att behöva göra när man precis köpt bilen dock.

Jag har drygt 3 mil till jobbet enkel väg som jag kör varje dag. På hemvägen brukar det vara en hel del sittandes i kö, men blir såklart en hel del turer utöver det.

Vad kan man räkna med för servicekostnader ca. och t.ex. bromsbyte?

Finns det andra saker som är extra viktigt att kolla upp/tänka på innan köp?

3 072 Inlägg
för 1 timme sedan
#2
Koksade insugsventiler - s.k. carbon build up är något som i olika utsträckning drabbar alla motorer med direktinsprut.
Anledningen är att oljedimman ifrån vevhusventilation bildar en hinna över ventiler och insugskanaler som sedan sotpartiklar ifrån egr-systemet fastnar i.
Koksade ventiler osv stör luftflödet ner i cylindrarna, och följden blir misständningar, sämre prestanda, ökad förbrukning, mm.

Det bör ju vara en EA888 Gen3 i en Leon Cupra av den årsmodellen.
Således sitter insuget framåt vilket gör det relativt enkelt att blästra ventiler.
Har du lite mekvana så fixar du det själv på ett par timmar med medel och tandborste.. (fungerar även med en näve buntband och en borrmaskin) smile.
Går tyvärr inte att komma undan detta problem, finns folk som kör med catch cans även om resultatet ibland är försumbart.

Kökörning med en DSG är drygt och sliter på kopplingarna.
Något man helst vill undvika.
Jag hade kanske fortfarande ägt min Golf R om den varit manuell. smile



Sök