2240
Sök

Airbag Polo 6N2 lampa lyser och odb2 kommer inte åt modulen

14 Inlägg
för 9 timmar sedan
Trådstartare
Hej, har en VW Polo 6N2  2001 där jag i början hade ett intermittent fel där Airbag lampan började lysa. Gick till en början att släcka ut felen via min enklare variant av ODB2 läsare. Felkoderna var 01321 Airbag Control module,  01299 Diagnostic interface for data bus 18058 Databus drivetrain missing message from instrument cluster.
Efter ett tag gick det inte att komma åt airbag kontrollmodulen från min ODB2 läsare så en jobbarkompis som har en VAGCOM dator provade att läsa ut felkoderna men fick inte heller kontakt mot airbag modulen.
Har efter det monterat ner paneler så jag kommer åt airbag kontrollmodulen och rengjort kontakten mot modulen samt kontrollerat ECU modulen där det var korrosion på ena stiftet (Osäker i efterhand om airbag kontrollmodulen kommunicerar via ECU eller inte. Hittar inte något om det i Haynes manualen).- Efter detta fungerade den en kortare stund men nu är den borta igen. Kommer åt motor modulen via ODB2 läsaren och den visar konstant 18058 Databus drivetrain missing message from instrument cluster.
Vad jag kan se har inte airbagen någon säkring som kan påverka.

Är det någon som har någon idé. Hade tänkt prova mäta upp kablaget men hittar inte igen från vilket/vilka stift in mot airbag kontrollmodulen jag ska mäta och var de terminerar.

3 077 Inlägg
för 4 timmar sedan
Pratar antagligen bara med gateway som i sin tur pratar med cluster.
Kolla om du har ett par tvinnade kablar som är or/sw och or/br nere vid airbagmodulen, kan vara andra färger med.

Har du bara en multimeter så bakstiftar du kablarna i kontaktstycket (använd synålar om du saknar mätpinnar) och mäter motstånd.
ca 60 Ohm skall du ha.
Detta görs när bilen sover - öppna dörr och lås den med mejsel, sedan låser du bilen och väntar 5-10min.
Mät sedan spänning, oklart vad du ska ha där då man kan ha olika spänning i nätverk beroende på överföringshastighet - MEN vi utgår ifrån att du har 2.5v i viloläge.
Är din multimeter rapp nog så bör du kunna se om du har en kortis mellan hög och låg, säger däremot inte ett någe om meddelandena är giltiga eller ej.
Krävs lite mer avancerade oscilloskop för att avkoda meddelanden.

Finner du inget avvikande där så kopplar du ur airbagmodulen och kollar sedan om felkoden mellan ecu och cluster försvinner - gör den det så är det troligen fel i airbagmodulen.
Kan givetvis ligga i kablage/kontakter också, men då bör du upp till cluster eller gateway och stifta ur airbagslingan sedan prova igen.

Ladda ned Carmin på telefon.
Gratis kretsscheman.
Senast redigerat av Jesper328 (för 4 timmar sedan)

14 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Tack då ska jag prova och se om jag hittar igen vilka stift de sitter på. hittar åtminstone inte ännu hur jag ska dela på kontaktstycket det och kablaget kommer in från kortsidan men gör ett försök.
Bra idé att koppla ur modulen och utesluta fel. Ska göra ett försök under morgondagen så får jag återkomma. Får se om det går att få fram ur carmin vilket stift det är som är respektive kabel du tipsade om. Skulle underlätta om jag kunde mäta den vägen men som sagt mycket tack för all vägledning nu har jag var jag ska fortsätta felsökningen.

mvh//
Senast redigerat av Polo_6N2 (för 54 minuter sedan)

Sök