3868
Sök

Laddning kommer ej fram till batteri

38 Inlägg
Igår 16:24
Trådstartare
#1
Tja!

Ford Fiesta 1,3 - 95

Jag tog isär min generation nyligen för att byta ett lager.

När jag monterat tillbaka (G) så laddar den inte batteriet.
När jag kollar med testaren direkt på D+ på (G) så producerar den 15 volt så (G) fungerar som de ska.
Jag drog en kabel direkt från D+ till batteriets + Pol och då laddade den lite och varvtalet i motorn gick ner en smula som att det blev motstånd.
Avstörningskondensatorn har sett bättre dagar, om den är trasig kan det bara anledningen till att batteriet inte laddas?

Tack på förhand!

3 744 Inlägg
Igår 17:13
#2
Hur mår kabeln mellan generator och batteri? Troligen inte bra om du har betydande potensialskillnad på ömse sidor om den.  Sönderärgad troligen, eller liknande.

Du kan också prova att mäta mellan batteriets minuspol och generatorns chassie.  Är det över 1v kan du ha dålig jord till generatorn, eller rent av till hela motorn.  Dåliga batteriklammor har jag också sett som gett betydande motstånd.
Senast redigerat av Mossan1 (Igår 17:15)

38 Inlägg
för 19 timmar sedan
Trådstartare
#3
Joo den kabeln har väl några år på nacken en den funkade utan problem innan jag tog bort generator och jag har inte pillat på den (kabeln) under tiden.

Jag mätte mellan batteri och chassi och det visade 0.0 på mätaren så då borde jorden va ok?

Och om jag får 15 volt på D+ på generaton så borde väl generatorn fungera? Så jag kan fokusera felsöket på annat.

En sak som förbryllar mig när jag höll på är att min generator skramlar lite, vet ej vad det är men den har alltid gjort det sen en tid tillbaka.
Men under felsöket så tog jag en startkabel och satt den på D+ på generatorn och andra änden på en jordkabel på motorn, det gnistrade till och skramlet i generatorn försvann!?
Jag är ganska lost. Jag startade om motorn och då kom skramlet tillbaka, gjorde samma sak igen och ljudet försvann igen.... Dock efter det när jag testade att mäta på D+ och chassit igen så visa den inge mer volt.... Har jag lyckats bränna nånting i generatorn då? Typ kortslutning?

Jag är väldigt okunnig med bil el så all hjälp uppskattas.

3 744 Inlägg
för 8 timmar sedan
#4
Kortslutningar kan absolut förstöra saker på under sekunden. Så det ska man INTE göra.

Om du mäter mellan kabelanslutningen på generatorn (som går till batteriet )och på pluspolen på batteriet när motorn går och har potensialskillnad är kabeln kass.
Dvs på var ände av kabeln. Generatorn måste ladda. Utan belastning är det säkert samma potential. Samma med mätning mellan generstorchassie och minuspol. Måste ske när det jobbar för att bli rätt.

En så gammal Ford har ingen styrd laddning av någon databox så det är ett enkelt system.  Ger generatorn ström men det nåt inte batteriet är det kontakten däremellan.
Senast redigerat av Mossan1 (för 3 timmar sedan)

38 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
#5
Mossan1 skrev:
Hur mår kabeln mellan generator och batteri? Troligen inte bra om du har betydande potensialskillnad på ömse sidor om den.  Sönderärgad troligen, eller liknande.

Du kan också prova att mäta mellan batteriets minuspol och generatorns chassie.  Är det över 1v kan du ha dålig jord till generatorn, eller rent av till hela motorn.  Dåliga batteriklammor har jag också sett som gett betydande motstånd.

Jag kan tillägga att kabeln från generatorn går till + stiftet på startmotorn och sen går det en kabel  vidare till + polen på batteriet.

Mossan1 skrev:
Kortslutningar kan absolut förstöra saker på under sekunden. Så det ska man INTE göra.

Om du mäter mellan kabelanslutningen på generatorn (som går till batteriet )och på pluspolen på batteriet när motorn går och har potensialskillnad är kabeln kass.
Dvs på var ände av kabeln. Generatorn måste ladda. Utan belastning är det säkert samma potential. Samma med mätning mellan generstorchassie och minuspol. Måste ske när det jobbar för att bli rätt.

En så gammal Ford har ingen styrd laddning av någon databas, så det är ett enkelt system.  Ger generatorn ström men det nåt inte batteriet är det kontakten däremellan.

Joo det måste ha varit kabeln. Änden av kabeln som sitter skruvad på startmotorn (andra änden av generator kabeln) va nästsn helt av.....
Dåligt felsöka av mig...
Jag har reparerat kabeln nu och ska testa senare. Hoppas bara att inte jag har skadat generatorn.

Wish me luck och tack för hjälpen!

3 744 Inlägg
för 3 timmar sedan
#6
Skruvad91 skrev:
Jag kan tillägga att kabeln från generatorn går till + stiftet på startmotorn och sen går det en kabel  vidare till + polen på batteriet.

= Samma mätning men till startmotorn istället för batteriet förutsatt att startmotorn fungerar normalt.

Skruvad91 skrev:
Joo det måste ha varit kabeln. Änden av kabeln som sitter skruvad på startmotorn (andra änden av generator kabeln) va nästsn helt av.....
Dåligt felsöka av mig...
Jag har reparerat kabeln nu och ska testa senare. Hoppas bara att inte jag har skadat generatorn.

Wish me luck och tack för hjälpen!

Extremt sannolikt kabeln som var boven.

Den BORDE ha överlevt ett kortare blixter bara, men helt säker kan man inte vara.
Laddar den har den överlevt.
Senast redigerat av Mossan1 (för 3 timmar sedan)


Sök