3696
Sök

Köpråd MB W124 eller W211 eller andra alternativ? Åsikter?

tummen mitt i handen
189 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har faktiskt tänkt nu på gamla dagar investera i en finbil eftersom jag större delen av mitt liv kört, om inte gamla skrotbilar, så i vart fall vad man kallar för bruksbilar typ SAAB och Volvo som jag vanligtvis köpt för mellan 30K - 50K kronor. Bilar som jag förvisso varit helnöjd med så inget fel på bilarna i sig. De senaste 30 åren har det väl i princip enbart rört sig om Volvo 745 och 945 och SAAB 900/9000 och 9-3 och 9-5 och nu senast en gammal Peugeot.

Nu har jag fått för mig att jag vill investera i en Mercedes. Helst en sen 1980-talare eller 1990-talare och då en W124 det som i dagligt tal heter E-klass. Allt från E200 - E500 är väl de som intresserat mig mest. Det är väl bara motorerna som skiljer mellan dom. Främst, eller helst KOMBI kanske jag ska tillägga. Fördelen är väl att de anses som de bästa MB någonsin byggt. Nackdelen är att de både är dyra och att även dessa bilar drabbas av fel och så rosten naturligtvis. MB har väl knappast utmärkt sig för att vara hyfsat rostfria. Och att avancerade fel dykt upp på bilarna finns ju mängder med läsning på nätet som styrker.

Men så har jag blivit tipsad om att istället leta upp en W211 från tidigt till mitten av första årtiondet på 2000-talet dvs 2001 - 2009. Och då satsa på en E500 (eller en E420) alt en W211 E55 AMG. Jag kör inte så nämnvärt många mil per år så bensinkostnaden är väl försumbar.

Har bl a läst att lacken på bilarna försämrades radikalt från början/mitten av 90-talet och det låter ju inte bra. Samt att det inte blir massa fel på bilen då jag vet att MB har vett att ta betalt för delarna. Jag mekar inte själv med mina bilar kanske jag ska tillägga.
Tänkte försöka leta upp en bil i mellaneuropa. Jag kommer paralellt ha kvar min gamla Peugeot 206 SW. :-)

Är det ett komplett vansinnigt köp eller är det bättre att satsa på en Lexus eller Toyota? Helst skulle jag vilja ha en kärra med så lite elektronik som möjligt och då är det väl en MB W124 som mest överensstämmer med mina önskemål. VAG-bilar går helt bort liksom BMW.

Åsikter?

(beklagar långt inlägg!)

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)

7 711 Inlägg
för 3 timmar sedan
#2
Min erfarenhet av Mercedes 124 200 bensin 1988 är som följer:
Köptes "nästanny" 1988 efter att en anställd på Philipssons lämnat sin anställning och tjänstebil.
Enda option för att hamna under 7
½ basbelopp var 5-växlad låda.
Således varken AC, metallic eller LM-fälgar.
Kördes 37.500 mil under 6 år mellan Smygehuk och Pajala - mest inlandsvägen - och lyckades att inte krocka en enda gång med renar, fast det var nära flera gånger.
Topplocket renoverades vid runt 12.000 och 25.000 mil och hade stort renoveringsbehov då jag lämnade bilen.
Torkarmotor byttes 2 gånger.
Bromsar, skivor och belägg, byttes varje år bak - men ALDRIG FRAM!
Vid  30.000 rensades de båda främre "kattarna" på sitt innehåll.
Bilen var till 95% endast körd av mig själv ensam, vilket syntes på förarstolens vänstra ytterkant - den man "hasar" över.
Glödlamporna i skyltlyktorna fick bytas lite då och då, beroende på att man ofta stängde bakluckan med lyset på - för övrigt inte en glödlampa.
Philipssons bytte oönskat batteriet vid en service vid 6 år.
Inga som helst rostskador och mycket få stenskott, trots att bilen misshandlats och nästan alltid körts med alldeles för hög hastighet.
Bytte trots detta endast Michelindäcken av typ året runt 2 gånger(har jag för mig?).
Som längst norrut Pajala vintertid utan dubbdäck.
Vid försäljningen var de flesta leder i bakvagnen utslitna, enligt en kollega som provkört bilen - jag hade inte märkt hur sliten bilen var även i stötdämparna.
För övrigt inga reparationer eller driftstopp.
Men jag saknade AC!!!!!!

6 245 Inlägg
för 1 timme sedan
#3
Det är lite för sent att köpa W124 nu, de har stigit enormt i pris. Som sagt, satsa på en mellan 2000-2010 istället, de ligger som lägst i pris nu. Kommer snart börja stiga. För W211 skulle jag satsa på en E270 CDI med femcylindrig diesel och manuell låda, men det finns väl inga kvar som inte gått en miljon mil redan.

Annars kan du leta upp en gammal C107 450 SLC för att få en riktig gammal sportkupé med V8 och veteranbilskänsla


Sök