3511
Sök

Tomgångsproblem volvo 940 1998

51 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
Hej, skulle behöva hjälp då jag håller på o bli tokig av felet på min Volvo 940 1998 b230ft.

När man startar bilen startar den lätt men den försöker dö om man inte varvar lite i början sen ligger den stadigt runt 5-600 varv.
Bytte nyligen tomgångsmotor och tändkablar.
Har testat byta tillbaka bägge då tändkablarna strulade i huvudsak bara 1 som glappade men gick att köra o låg på 900varv med innan detta börja.
Så inget av dem gjorde någon skillnad när ja testade byta tillbaka! sad

Har kollat efter vakumläckage, hittar inget men ska kolla en gång till.
Har kollat stiften och ser okej ut, kankse något bleka, provat rycka ur lmm (gick bättre men tror den gick in i läget som kan ta dej hem) och lambdan samt mätt upp lambdan.
Samt ryckt ur spridarkontakterna för att se så det lirar. Även ryckt ur slangen till btr'en för att se ifall den läcker ur bränsle.
Katalysatorn, vevhusventilation och packning samt turbo är bytt nyligen.
Turbon är en bättre begagnat jämfört med den gamla snurran som va soppslut.
Har även gjort en grundinställning och ställt in spjället då jag tänkte att jag kanske kommit åt nåt förut när ja höll på men nej inget hjälper.....

Har även bytt annat nyligen som bromsservo och alla slangar till broms/koppling till stålomspunnet. Inte för ja tror det har nån betydelse.

Funderar om det kan ha med tändstiften o göra eller kanske rotor/fördelare? Dock så är det bytt för ca 2-3år sedan samma med bränslefilter.
Tacksam för alla idéer smile
Mvh Linus
Senast redigerat av Linusjoo (för 3 timmar sedan)

Sök