3188
Sök

Diameter på fälgar i millimeter?

Kärnkraftstomte
777 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Jag skulle behöva veta diametern på de vanligaste standardstorlekarna på fälgar i millimeter.
Alltså från 13 till 22 tum typ.

Det är nämligen så att mäter man diametern på exempelvis en 18" fälg så är det inte diametern 25,4mm X 18 utan den är faktiskt något större har jag märkt.

Googlar jag på det så hittar jag sidor som berättar allt mellan himmel och jord vad beträffar olika mått på fälgar men inte just de måtten jag vill veta.
Förr fick man alltid träffar på diverse forum när man sökte på sånt här men det tycker jag knappt aldrig man gör längre så google har nog blivit lite sämre på så sätt de senaste åren.

Jag håller nämligen på att bygga en typ av fixtur för att kunna mäta lite fälgmått så jag skulle behöva dessa måtten.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Fri fart för ett fritt folk!
14 813 Inlägg
för 51 minuter sedan
här har du måtten   så som man ska mäta för att få rätt mått   för sen kan ju ytterkanterna skilja ganska ordenkligt..  så det måste man ha koll på om man vill mäta hur mycket utrymme man behöver..  derför får du olika svar när du frågar.

för vad måtten är beror ju på vad man behöver veta.. men så som dom visar på sidan är så man fälgen mäts när man köper den.. så 8" bred fälg är ju bara 8" där däcket monteras  yttermåtten kommer alltid skilja sig.. det finns tunna fälgkanter och tjocka fälgkanter.     

https://www.retrospeed.fi/sv/info/tekni … falg-dack/

Kör fort så hinner inget hända...

Sök