2658
Sök

Opel rekord 1983 kylsystem

17 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
Har fleea småproblem med den men börjar med kylsystemet.
Märkte att kylaren läkte för den har delat lite på sig, har försökt täta, men verkar vara väldigt högt tryck. Kylarslangen blir extremt hård pga tryck. Har bytt termostat och kylarlock, men har inte hjälpt, men fatrar inte varför det blir sånt tryck, när det sitter ett expansionskärl som bara har ett löst litet plopp lock... borde inte trycket går ut i det då? Jag fyller kyllaren till max, och sedan även kärlet till första strecket KALLT., men blir ändå ett jäkla tryck

6 551 Inlägg
för 5 timmar sedan
Först skulle jag byta kylare!
Sen  skulle jag kontrollera att du inte har en topplockspackning som har gått, som orsakar det höga trycket.
Vattnet i expansionskärlet ska naturligtvis ta upp tryckförändringar i kylsystemet vilket får "vattnet" att expandera i expansionskärlet, men det ska inte bubbla!
Senast redigerat av jaka54 (för 5 timmar sedan)

99 Inlägg
för 4 timmar sedan
Vad fyller du med?
Rent vatten eller blandad kylarvätska?
Hur har du försökt reparera kylaren?

3 754 Inlägg
för 2 timmar sedan
Nu ska vi se om jag minns Rekord E rätt.

Hade inte dom ett expansionskärl efter kylarlocket?
Dvs kärl utan trycklock, där aldrig tryck ska uppstå.
När trycket i systemet ökat pressas det förbi KYLARlockets ventil över i en slang ner till expansionskärlet som i princip är öppet (luftmässigt) till atmosfären. Sedan när kylvätskan kyls ner i systemet så sugs vätskan från det kärlet tillbaka in i kylaren genom samma lockventil på kylaren.

Tidigare Rekorder hade kärlet inbyggt i överdelen av kylaren, och var aldrig helt fyllda.

Detta system har 100% full kylare.

Oavsett, är det för högt tryck är det locket som inte öppnar.
Även med en toppackning åt skogen skulle inte trycket bli för högt utan det skulle isf bubbla luft i expansionskärlet. Inte nödvändigtvis trycka ut kylvätska som det kan göra med trycksatt expansionskärl.

Sitter allt orginal, eller är det något annat ditmeckat på den?
Senast redigerat av Mossan1 (för 2 timmar sedan)

17 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Mossan1 du har helt rätt om mitt system, kylarlocket bytte jag till nån kopia tror jag köpt på trodo eller liknande, originallock finns kvar och såg okej ut vid byte, givetvis var fjädern hård, men allt verkade riktigt, men bytte iallafall..
Jag har svårt att hitta annan kylare med intregerad oljekylning, men ska ev köpa en begagnad fast där finns inga garantier heller.
Ang lagning så var det i skarven vid sidan mellan elementdelen och gaveln.. ska se om jag hittar bilder, jag gjorde rent, och smälte lödten eller var det var med en liten brännare, detta funkade inte bra, så gjorde rent igen och använde kemisk metall dom inte heller håller verkar det som, misstänker att kylaren varit lagad innan

6 551 Inlägg
för 15 minuter sedan
Om du ska löda i en kylare med mässingsgavlar så använd "Stay Brite" fluss och silverlod (silverlodet på rulle är avsett för lödkolv). Detta är det bästa lödtenn/flussmedel som jag har hittat under de 40 år jag använt det.

Sök