2963
Sök

Köpråd

111 Inlägg
för 21 timmar sedan
#41
Du kan väl fara till flata?
(Bron är öppen i två filer nu.)
Den åker du billigt med jämfört med en dieselbil eller pluggis.

https://www.bilbolaget.com/bil/636e14d9 … wh-outlet/
Senast redigerat av The-GOAT (för 21 timmar sedan)

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

283 Inlägg
för 13 timmar sedan
Trådstartare
#42
The-GOAT skrev:
Du kan väl fara till flata?
(Bron är öppen i två filer nu.)
Den åker du billigt med jämfört med en dieselbil eller pluggis.

https://www.bilbolaget.com/bil/636e14d9 … wh-outlet/

Ja, den såg ju häftig ut. Men nu vill jag inte ha en helt eldriven bil, det närmsta eldrivna som jag eventuellt kan tänka mig är som sagt en laddhybrid (el/bensin). Sen är Mercedesen ingen diesel, utan det är en bensinare.

111 Inlägg
för 10 timmar sedan
#43
Icebear skrev:
The-GOAT skrev:
Du kan väl fara till flata?
(Bron är öppen i två filer nu.)
Den åker du billigt med jämfört med en dieselbil eller pluggis.

https://www.bilbolaget.com/bil/636e14d9 … wh-outlet/

Ja, den såg ju häftig ut. Men nu vill jag inte ha en helt eldriven bil, det närmsta eldrivna som jag eventuellt kan tänka mig är som sagt en laddhybrid (el/bensin). Sen är Mercedesen ingen diesel, utan det är en bensinare.

Det var enbart klargjort att damen inte ville ha en elbil och för hennes budget räcker det inte till någon elbil med längre räckvidd.
Nu när budgeten blivit 200k till tänkte jag att det kunde vara läge att köpa elbil, man får mycket elbil för samma pengar som BMWn eller MBn kostar.
Men, då var inte det av intresse heller.

Jag undrar ändå hur du då tänker kring BMWn, den har en klen, ganska tråkig, 4cyl bensinmotor och en klen elmotor med litet batteri och drar mycket bensin när den inte är laddad, polaren har en sådan Touring och den vill gärna suga i sig 0.8 på landsvägen när de uppladdade 12kWh är slut.
Hur kan den konfigurerationen vara ett alternativ men inte en bil med en mycket längre elektrisk räckvidd och betydligt lägre förbrukning.
En Mustang vill ha cirka 2kWh/10km, bor du i eget hus har du koll på vad en kWh kostar och hur billigt det blir i driftskostnad.
Bilbolaget har några E-Niro också samt några E-Tech, bra bilar som med stor sannolikhet inte kommer ge dig lika mycket problem som en beg BMW eller MB.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

Fri fart för ett fritt folk!
14 836 Inlägg
för 10 timmar sedan
#44
varför så förbannat stora och dyra bilar man får mycket nyare  och bättre bilar om man väljer något litet och smidigt..

Kör fort så hinner inget hända...

283 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
#45
The-GOAT skrev:
Icebear skrev:
The-GOAT skrev:
Du kan väl fara till flata?
(Bron är öppen i två filer nu.)
Den åker du billigt med jämfört med en dieselbil eller pluggis.

https://www.bilbolaget.com/bil/636e14d9 … wh-outlet/

Ja, den såg ju häftig ut. Men nu vill jag inte ha en helt eldriven bil, det närmsta eldrivna som jag eventuellt kan tänka mig är som sagt en laddhybrid (el/bensin). Sen är Mercedesen ingen diesel, utan det är en bensinare.

Det var enbart klargjort att damen inte ville ha en elbil och för hennes budget räcker det inte till någon elbil med längre räckvidd.
Nu när budgeten blivit 200k till tänkte jag att det kunde vara läge att köpa elbil, man får mycket elbil för samma pengar som BMWn eller MBn kostar.
Men, då var inte det av intresse heller.

Jag undrar ändå hur du då tänker kring BMWn, den har en klen, ganska tråkig, 4cyl bensinmotor och en klen elmotor med litet batteri och drar mycket bensin när den inte är laddad, polaren har en sådan Touring och den vill gärna suga i sig 0.8 på landsvägen när de uppladdade 12kWh är slut.
Hur kan den konfigurerationen vara ett alternativ men inte en bil med en mycket längre elektrisk räckvidd och betydligt lägre förbrukning.
En Mustang vill ha cirka 2kWh/10km, bor du i eget hus har du koll på vad en kWh kostar och hur billigt det blir i driftskostnad.
Bilbolaget har några E-Niro också samt några E-Tech, bra bilar som med stor sannolikhet inte kommer ge dig lika mycket problem som en beg BMW eller MB.

Nu blir det nog mest troligt så att hon köper min XC60 och jag köper en ny bil och då finns det lite mer utrymme och en lite högre budget för en bil. Sen som jag har skrivit tidigare flera gånger så vill jag inte ha en elbil, jag bor halvvägs ute i skogen, 3 mil till närmsta samhälle, kan hända ibland att man kör en del skogsbilvägar och dessutom med Norrlands långa avstånd, med rätt så dåligt med laddställen för elbilar (speciellt i Norrlands inland), så är en helt eldriven bil absolut inget som jag vill ha i dagsläget. Kör även en del släpvagn med både skoter och fyrhjuling, och en elbil är ingen jättebra drag bil direkt. Jag behöver en fyrhjulsdriven ganska hög bil...

En annan anledning till att jag inte vill ha en helt eldriven bil är hur dåligt dom egentligen klarar av klimatet, kylan påverkar räckvidden och gör laddningen långsammare. Vid minusgrader fungerar batteriet sämre och räckvidden minskar med 20-40 %, ibland så mycket som hälften vid extrem kyla, på grund av att energi går åt till att värma upp batteriet och kupén.

Hur jag tänker kring BMW:n..?! Nu är ju nackdelen med den som jag har sagt tidigare att den är ganska låg, och kanske inte nån jättebra dragbil, men det som är bra är att den är fyrhjulsdriven. Tanken är väl att man kanske iallafall borde kunna ta sig in till närmsta samhälle (3 mil enkel väg) på el, och sen laddar man den där innan man åker hem, och på så sätt klara sig på el när man åker på samhället för att t.ex handla eller göra andra ärenden.

Men nackdelen är som sagt att den är ganska låg, på så sätt är Mercedesen bättre, då den är högre...
Senast redigerat av Icebear (för 8 timmar sedan)

283 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
#46
Growe skrev:
varför så förbannat stora och dyra bilar man får mycket nyare  och bättre bilar om man väljer något litet och smidigt..

Varför är du så förbannat arg?!... Går det inte att hålla en "normal" ton i det här forumet..?

Du verkar ju ha missat en hel del av det jag har skrivit tidigare.. Då jag bor halvvägs ute i skogen, 3 mil till närmsta samhälle, kör en hel del på dåliga vägar och även stundtals på oplogade vägar, så behöver jag en fyrhjulsdriven, gärna lite högre bil. Kör dessutom en del släpvagn med både skoter och fyrhjuling och då kan man inte ha hur liten och smidig bil som helst...

En annan orsak är utbudet... Jag har ingen lust att åka runt halva Sverige för att få tag i en bil som jag vill ha, sen vill jag gärna inte ha en diesel, utan helst bensin, och just nu finns det väldigt dåligt med bensindrivna bilar i närheten, och då får man ta det som finns, och just nu är det den där BMW:n och Mercedesen som finns och som man kan tänka sig...
Senast redigerat av Icebear (för 8 timmar sedan)

111 Inlägg
för 7 timmar sedan
#47
Icebear skrev:
The-GOAT skrev:
Icebear skrev:

Ja, den såg ju häftig ut. Men nu vill jag inte ha en helt eldriven bil, det närmsta eldrivna som jag eventuellt kan tänka mig är som sagt en laddhybrid (el/bensin). Sen är Mercedesen ingen diesel, utan det är en bensinare.

Det var enbart klargjort att damen inte ville ha en elbil och för hennes budget räcker det inte till någon elbil med längre räckvidd.
Nu när budgeten blivit 200k till tänkte jag att det kunde vara läge att köpa elbil, man får mycket elbil för samma pengar som BMWn eller MBn kostar.
Men, då var inte det av intresse heller.

Jag undrar ändå hur du då tänker kring BMWn, den har en klen, ganska tråkig, 4cyl bensinmotor och en klen elmotor med litet batteri och drar mycket bensin när den inte är laddad, polaren har en sådan Touring och den vill gärna suga i sig 0.8 på landsvägen när de uppladdade 12kWh är slut.
Hur kan den konfigurerationen vara ett alternativ men inte en bil med en mycket längre elektrisk räckvidd och betydligt lägre förbrukning.
En Mustang vill ha cirka 2kWh/10km, bor du i eget hus har du koll på vad en kWh kostar och hur billigt det blir i driftskostnad.
Bilbolaget har några E-Niro också samt några E-Tech, bra bilar som med stor sannolikhet inte kommer ge dig lika mycket problem som en beg BMW eller MB.

Nu blir det nog mest troligt så att hon köper min XC60 och jag köper en ny bil och då finns det lite mer utrymme och en lite högre budget för en bil. Sen som jag har skrivit tidigare flera gånger så vill jag inte ha en elbil, jag bor halvvägs ute i skogen, 3 mil till närmsta samhälle, kan hända ibland att man kör en del skogsbilvägar och dessutom med Norrlands långa avstånd, med rätt så dåligt med laddställen för elbilar (speciellt i Norrlands inland), så är en helt eldriven bil absolut inget som jag vill ha i dagsläget. Kör även en del släpvagn med både skoter och fyrhjuling, och en elbil är ingen jättebra drag bil direkt. Jag behöver en fyrhjulsdriven ganska hög bil...

En annan anledning till att jag inte vill ha en helt eldriven bil är hur dåligt dom egentligen klarar av klimatet, kylan påverkar räckvidden och gör laddningen långsammare. Vid minusgrader fungerar batteriet sämre och räckvidden minskar med 20-40 %, ibland så mycket som hälften vid extrem kyla, på grund av att energi går åt till att värma upp batteriet och kupén.

Hur jag tänker kring BMW:n..?! Nu är ju nackdelen med den som jag har sagt tidigare att den är ganska låg, och kanske inte nån jättebra dragbil, men det som är bra är att den är fyrhjulsdriven. Tanken är väl att man kanske iallafall borde kunna ta sig in till närmsta samhälle (3 mil enkel väg) på el, och sen laddar man den där innan man åker hem, och på så sätt klara sig på el när man åker på samhället för att t.ex handla eller göra andra ärenden.

Men nackdelen är som sagt att den är ganska låg, på så sätt är Mercedesen bättre, då den är högre...

Inte riktigt, det var damen som inte ville ha elbil, när köptådstråden handlade om bil till henne för en lägre budget.
Men, nu har även du klargjort att inte du heller kan tänka dig en eldriven bil.
Det är givetvis helt och hållet ditt beslut, jag försöker bara komma med förslag.
Däremot vill jag förtydliga att det fungerar utmärkt att köra elbil även i det norrländska inlandet då jag har några kamrater som gör det, året runt, med husvagn eller skotersläp i kallt klimat. Just den biten att ladda hemma är något man blir mycket bortskämd med.

Nåväl, BMWn fungerar säkert lika dant som söderut i det norrländska inlandet i snöyra och på isiga vägar.
Det gör å andra sidan en Corolla Hybrid också fast till en lägre kostnad och högre pålitlighet. Då du bor 30km ut i skogen hade jag prioriterat en bil med statistikt sett mycket hög pålitlighet, det är förbannat trist att sitta och vänta på att bli hämtad av någon när bilen inte startar eller stannar på väg någonstans.
Kort och gott: en asiatisk transportlåda, då elbilar är ointressant för dig.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

283 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
#48
The-GOAT skrev:
Icebear skrev:
The-GOAT skrev:

Det var enbart klargjort att damen inte ville ha en elbil och för hennes budget räcker det inte till någon elbil med längre räckvidd.
Nu när budgeten blivit 200k till tänkte jag att det kunde vara läge att köpa elbil, man får mycket elbil för samma pengar som BMWn eller MBn kostar.
Men, då var inte det av intresse heller.

Jag undrar ändå hur du då tänker kring BMWn, den har en klen, ganska tråkig, 4cyl bensinmotor och en klen elmotor med litet batteri och drar mycket bensin när den inte är laddad, polaren har en sådan Touring och den vill gärna suga i sig 0.8 på landsvägen när de uppladdade 12kWh är slut.
Hur kan den konfigurerationen vara ett alternativ men inte en bil med en mycket längre elektrisk räckvidd och betydligt lägre förbrukning.
En Mustang vill ha cirka 2kWh/10km, bor du i eget hus har du koll på vad en kWh kostar och hur billigt det blir i driftskostnad.
Bilbolaget har några E-Niro också samt några E-Tech, bra bilar som med stor sannolikhet inte kommer ge dig lika mycket problem som en beg BMW eller MB.

Nu blir det nog mest troligt så att hon köper min XC60 och jag köper en ny bil och då finns det lite mer utrymme och en lite högre budget för en bil. Sen som jag har skrivit tidigare flera gånger så vill jag inte ha en elbil, jag bor halvvägs ute i skogen, 3 mil till närmsta samhälle, kan hända ibland att man kör en del skogsbilvägar och dessutom med Norrlands långa avstånd, med rätt så dåligt med laddställen för elbilar (speciellt i Norrlands inland), så är en helt eldriven bil absolut inget som jag vill ha i dagsläget. Kör även en del släpvagn med både skoter och fyrhjuling, och en elbil är ingen jättebra drag bil direkt. Jag behöver en fyrhjulsdriven ganska hög bil...

En annan anledning till att jag inte vill ha en helt eldriven bil är hur dåligt dom egentligen klarar av klimatet, kylan påverkar räckvidden och gör laddningen långsammare. Vid minusgrader fungerar batteriet sämre och räckvidden minskar med 20-40 %, ibland så mycket som hälften vid extrem kyla, på grund av att energi går åt till att värma upp batteriet och kupén.

Hur jag tänker kring BMW:n..?! Nu är ju nackdelen med den som jag har sagt tidigare att den är ganska låg, och kanske inte nån jättebra dragbil, men det som är bra är att den är fyrhjulsdriven. Tanken är väl att man kanske iallafall borde kunna ta sig in till närmsta samhälle (3 mil enkel väg) på el, och sen laddar man den där innan man åker hem, och på så sätt klara sig på el när man åker på samhället för att t.ex handla eller göra andra ärenden.

Men nackdelen är som sagt att den är ganska låg, på så sätt är Mercedesen bättre, då den är högre...

Inte riktigt, det var damen som inte ville ha elbil, när köptådstråden handlade om bil till henne för en lägre budget.
Men, nu har även du klargjort att inte du heller kan tänka dig en eldriven bil.
Det är givetvis helt och hållet ditt beslut, jag försöker bara komma med förslag.
Däremot vill jag förtydliga att det fungerar utmärkt att köra elbil även i det norrländska inlandet då jag har några kamrater som gör det, året runt, med husvagn eller skotersläp i kallt klimat. Just den biten att ladda hemma är något man blir mycket bortskämd med.

Nåväl, BMWn fungerar säkert lika dant som söderut i det norrländska inlandet i snöyra och på isiga vägar.
Det gör å andra sidan en Corolla Hybrid också fast till en lägre kostnad och högre pålitlighet. Då du bor 30km ut i skogen hade jag prioriterat en bil med statistikt sett mycket hög pålitlighet, det är förbannat trist att sitta och vänta på att bli hämtad av någon när bilen inte startar eller stannar på väg någonstans..
Kort och gott: en asiatisk transportlåda, då elbilar är ointressant för dig.

Ja.. visst att det kanske fungerar utmärkt att köra elbil i Norrlands inland, men man bör nog planera för täta laddstopp om man drar husvagn. Och ännu tätare laddstopp om man drar släpvagn med skoter när det är 20-30 grader kallt, räckvidden kan minska kraftigt när man drar en husvagn/släp med skoter, framförallt i kyla, så man får ju planera för tätare laddstopp isåfall. Och då det fortfarande finns dåligt med laddstationer för elbilar, så är det inget som jag vill utsätta mig för iallafall, och bli stående nånstans efter vägen, då det inte finns laddstationer så man kan ladda.

Sen skriver du ju själv:

"Då du bor 30km ut i skogen hade jag prioriterat en bil med statistikt sett mycket hög pålitlighet, det är förbannat trist att sitta och vänta på att bli hämtad av någon när bilen inte startar eller stannar på väg någonstans".

Av just den anledningen skulle jag aldrig köpa en elbil eller inte ens rekommendera nån annan att köpa en elbil, för det känns som en betydligt större risk att bilen inte startar eller att den stannar så man blir stående nånstans, så man måste sitta och vänta på att bli hämtad, om man har en elbil än om man har en bil som går på bränsle.

Sen säger jag väl inte att asiatiska bilar är skit, tvärtom, dom gör bra bilar dom också. Men att du kommer och påstår att BMW och Mercedes inte är bra eller pålitliga bilar, håller jag inte riktigt med om. Jag har haft BMW tidigare, dock var den bakhjulsdriven, men den gick hur bra som helst, hade aldrig några problem med den. Däremot har jag aldrig haft nån Mercedes, så där kan jag inte uttrycka mig faktiskt. Därför ville jag ha lite tips på vad som är bäst val mellan BMW och Mercedes.....

111 Inlägg
för 6 timmar sedan
#49
Icebear skrev:
The-GOAT skrev:
Icebear skrev:

Nu blir det nog mest troligt så att hon köper min XC60 och jag köper en ny bil och då finns det lite mer utrymme och en lite högre budget för en bil. Sen som jag har skrivit tidigare flera gånger så vill jag inte ha en elbil, jag bor halvvägs ute i skogen, 3 mil till närmsta samhälle, kan hända ibland att man kör en del skogsbilvägar och dessutom med Norrlands långa avstånd, med rätt så dåligt med laddställen för elbilar (speciellt i Norrlands inland), så är en helt eldriven bil absolut inget som jag vill ha i dagsläget. Kör även en del släpvagn med både skoter och fyrhjuling, och en elbil är ingen jättebra drag bil direkt. Jag behöver en fyrhjulsdriven ganska hög bil...

En annan anledning till att jag inte vill ha en helt eldriven bil är hur dåligt dom egentligen klarar av klimatet, kylan påverkar räckvidden och gör laddningen långsammare. Vid minusgrader fungerar batteriet sämre och räckvidden minskar med 20-40 %, ibland så mycket som hälften vid extrem kyla, på grund av att energi går åt till att värma upp batteriet och kupén.

Hur jag tänker kring BMW:n..?! Nu är ju nackdelen med den som jag har sagt tidigare att den är ganska låg, och kanske inte nån jättebra dragbil, men det som är bra är att den är fyrhjulsdriven. Tanken är väl att man kanske iallafall borde kunna ta sig in till närmsta samhälle (3 mil enkel väg) på el, och sen laddar man den där innan man åker hem, och på så sätt klara sig på el när man åker på samhället för att t.ex handla eller göra andra ärenden.

Men nackdelen är som sagt att den är ganska låg, på så sätt är Mercedesen bättre, då den är högre...

Inte riktigt, det var damen som inte ville ha elbil, när köptådstråden handlade om bil till henne för en lägre budget.
Men, nu har även du klargjort att inte du heller kan tänka dig en eldriven bil.
Det är givetvis helt och hållet ditt beslut, jag försöker bara komma med förslag.
Däremot vill jag förtydliga att det fungerar utmärkt att köra elbil även i det norrländska inlandet då jag har några kamrater som gör det, året runt, med husvagn eller skotersläp i kallt klimat. Just den biten att ladda hemma är något man blir mycket bortskämd med.

Nåväl, BMWn fungerar säkert lika dant som söderut i det norrländska inlandet i snöyra och på isiga vägar.
Det gör å andra sidan en Corolla Hybrid också fast till en lägre kostnad och högre pålitlighet. Då du bor 30km ut i skogen hade jag prioriterat en bil med statistikt sett mycket hög pålitlighet, det är förbannat trist att sitta och vänta på att bli hämtad av någon när bilen inte startar eller stannar på väg någonstans..
Kort och gott: en asiatisk transportlåda, då elbilar är ointressant för dig.

Ja.. visst att det kanske fungerar utmärkt att köra elbil i Norrlands inland, men man bör nog planera för täta laddstopp om man drar husvagn. Och ännu tätare laddstopp om man drar släpvagn med skoter när det är 20-30 grader kallt, räckvidden kan minska kraftigt när man drar en husvagn/släp med skoter, framförallt i kyla, så man får ju planera för tätare laddstopp isåfall. Och då det fortfarande finns dåligt med laddstationer för elbilar, så är det inget som jag vill utsätta mig för iallafall, och bli stående nånstans efter vägen, då det inte finns laddstationer så man kan ladda.

Sen skriver du ju själv:

"Då du bor 30km ut i skogen hade jag prioriterat en bil med statistikt sett mycket hög pålitlighet, det är förbannat trist att sitta och vänta på att bli hämtad av någon när bilen inte startar eller stannar på väg någonstans".

Av just den anledningen skulle jag aldrig köpa en elbil eller inte ens rekommendera nån annan att köpa en elbil, för det känns som en betydligt större risk att bilen inte startar eller att den stannar så man blir stående nånstans, så man måste sitta och vänta på att bli hämtad, om man har en elbil än om man har en bil som går på bränsle.

Sen säger jag väl inte att asiatiska bilar är skit, tvärtom, dom gör bra bilar dom också. Men att du kommer och påstår att BMW och Mercedes inte är bra eller pålitliga bilar, håller jag inte riktigt med om. Jag har haft BMW tidigare, dock var den bakhjulsdriven, men den gick hur bra som helst, hade aldrig några problem med den. Däremot har jag aldrig haft nån Mercedes, så där kan jag inte uttrycka mig faktiskt. Därför ville jag ha lite tips på vad som är bäst val mellan BMW och Mercedes.....

Lever man ett liv med ständigt släpfordon efter personbilen, kanske det kan kännas frustrerande att behöva ladda tätare, de flesta personer gör givetvis inte det utan kanske använder draget 2/4 ggr per år, då kan man tycka att det inte är särskilt betungande att stanna lite tätare, sett till den övriga vinsten sett på ett helt år.
Angående pålitlighet och din känsla så är det statistiskt sett precis tvärtom, en elbil är mera driftsäker än en förbränningsmotorbil, därav mitt "tjat".
Statistiken påvisar tydligt att både BMW och MB inte är särskilt något särskilt under utav pålitlighet, tvärtom.
Av de tu kandidaterna hade jag, om än motvilligt, valt MB, för att slippa BMWs problematiska törstiga laddhybrider.
Markfrigången på en -20 GLC 300 FYL47U är 124mm.
På en 530e UHN38Z är den 139mm.
Detta enligt uppgifter från car.info.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

283 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#50
The-GOAT skrev:
Icebear skrev:
The-GOAT skrev:
Inte riktigt, det var damen som inte ville ha elbil, när köptådstråden handlade om bil till henne för en lägre budget.
Men, nu har även du klargjort att inte du heller kan tänka dig en eldriven bil.
Det är givetvis helt och hållet ditt beslut, jag försöker bara komma med förslag.
Däremot vill jag förtydliga att det fungerar utmärkt att köra elbil även i det norrländska inlandet då jag har några kamrater som gör det, året runt, med husvagn eller skotersläp i kallt klimat. Just den biten att ladda hemma är något man blir mycket bortskämd med.

Nåväl, BMWn fungerar säkert lika dant som söderut i det norrländska inlandet i snöyra och på isiga vägar.
Det gör å andra sidan en Corolla Hybrid också fast till en lägre kostnad och högre pålitlighet. Då du bor 30km ut i skogen hade jag prioriterat en bil med statistikt sett mycket hög pålitlighet, det är förbannat trist att sitta och vänta på att bli hämtad av någon när bilen inte startar eller stannar på väg någonstans..
Kort och gott: en asiatisk transportlåda, då elbilar är ointressant för dig.

Ja.. visst att det kanske fungerar utmärkt att köra elbil i Norrlands inland, men man bör nog planera för täta laddstopp om man drar husvagn. Och ännu tätare laddstopp om man drar släpvagn med skoter när det är 20-30 grader kallt, räckvidden kan minska kraftigt när man drar en husvagn/släp med skoter, framförallt i kyla, så man får ju planera för tätare laddstopp isåfall. Och då det fortfarande finns dåligt med laddstationer för elbilar, så är det inget som jag vill utsätta mig för iallafall, och bli stående nånstans efter vägen, då det inte finns laddstationer så man kan ladda.

Sen skriver du ju själv:

"Då du bor 30km ut i skogen hade jag prioriterat en bil med statistikt sett mycket hög pålitlighet, det är förbannat trist att sitta och vänta på att bli hämtad av någon när bilen inte startar eller stannar på väg någonstans".

Av just den anledningen skulle jag aldrig köpa en elbil eller inte ens rekommendera nån annan att köpa en elbil, för det känns som en betydligt större risk att bilen inte startar eller att den stannar så man blir stående nånstans, så man måste sitta och vänta på att bli hämtad, om man har en elbil än om man har en bil som går på bränsle.

Sen säger jag väl inte att asiatiska bilar är skit, tvärtom, dom gör bra bilar dom också. Men att du kommer och påstår att BMW och Mercedes inte är bra eller pålitliga bilar, håller jag inte riktigt med om. Jag har haft BMW tidigare, dock var den bakhjulsdriven, men den gick hur bra som helst, hade aldrig några problem med den. Däremot har jag aldrig haft nån Mercedes, så där kan jag inte uttrycka mig faktiskt. Därför ville jag ha lite tips på vad som är bäst val mellan BMW och Mercedes.....

Lever man ett liv med ständigt släpfordon efter personbilen, kanske det kan kännas frustrerande att behöva ladda tätare, de flesta personer gör givetvis inte det utan kanske använder draget 2/4 ggr per år, då kan man tycka att det inte är särskilt betungande att stanna lite tätare, sett till den övriga vinsten sett på ett helt år.
Angående pålitlighet och din känsla så är det statistiskt sett precis tvärtom, en elbil är mera driftsäker än en förbränningsmotorbil, därav mitt "tjat".
Statistiken påvisar tydligt att både BMW och MB inte är särskilt något särskilt under utav pålitlighet, tvärtom.
Av de tu kandidaterna hade jag, om än motvilligt, valt MB, för att slippa BMWs problematiska törstiga laddhybrider.
Markfrigången på en -20 GLC 300 FYL47U är 124mm.
På en 530e UHN38Z är den 139mm.
Detta enligt uppgifter från car.info.

Tycker det låter väldigt konstigt om det ska vara högre markfrigång på BMW:n än på Mercedesen, syns ju klart och tydligt på bilderna att Mercedesen är högre.

Sen det här med att du påstår att statistiken påvisar tydligt att både BMW och MB inte är något särskilt under utav pålitlighet. Vad har du för bevis på det?? Berätta gärna, för jag har då inte hört nåt om att det ska vara sämre bilar än nåt annat märke. Nu har jag som sagt ingen erfarenhet av Mercedes, däremot har jag haft BMW och hade inga som helst problem med den. Så förklara gärna varför BMW och Mercedes är så dåliga bilar som du säger och påstår...

Vad menar du med "BMW:s problematiska törstiga laddhybrider"..?! Enligt försäljaren ligger förbrukningen på runt 0,75 liter/mil, det är i mina ögon ingen jätte förbrukning...

Sen får du säga vad du vill angående elbilar, men jag kommer nog aldrig köpa en helt eldriven bil och det är av flera olika anledningar...
Senast redigerat av Icebear (för 3 timmar sedan)

3 137 Inlägg
för 3 timmar sedan
#51
Statistik går åt båda håll, man har en tendens att söka sig till ett resultat som bekräftar ens egna övertygelser.
Vad jag som diagnosare har sett inom branschen de senaste åren är det väl en fördelning på drygt 50/50, och då är det fortfarande en större del ICE/hybrider på vägarna än rena BEV.
Av bärgade bilar som ej är körbara ligger BEV i majoritet.

Den dagen man inser att alla bilar egentligen är skit så blir valet lätt - man köper det som ger lite pirr i magen.
Senast redigerat av Jesper328 (för 2 timmar sedan)


111 Inlägg
för 1 timme sedan
#52
Jesper328 skrev:
Statistik går åt båda håll, man har en tendens att söka sig till ett resultat som bekräftar ens egna övertygelser.
Vad jag som diagnosare har sett inom branschen de senaste åren är det väl en fördelning på drygt 50/50, och då är det fortfarande en större del ICE/hybrider på vägarna än rena BEV.
Av bärgade bilar som ej är körbara ligger BEV i majoritet.

Den dagen man inser att alla bilar egentligen är skit så blir valet lätt - man köper det som ger lite pirr i magen.

Statistik och empiriska slutledningar är inte samma sak.
Exempelvis: Vad jag läst den senaste tiden på garaget.org är att majoriteten av de som kallar sig för diagnosare ogillar elbilar och inbillar sig att drivlinan avgör hur en bil beter sig på vägen om den har stora breda hjul.
Du ser hur ohemult korkat det kan bli av empiriska slutledningar.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

111 Inlägg
för 1 timme sedan
#53
Icebear skrev:
Growe skrev:
varför så förbannat stora och dyra bilar man får mycket nyare  och bättre bilar om man väljer något litet och smidigt..

Varför är du så förbannat arg?!... Går det inte att hålla en "normal" ton i det här forumet..?

Du verkar ju ha missat en hel del av det jag har skrivit tidigare.. Då jag bor halvvägs ute i skogen, 3 mil till närmsta samhälle, kör en hel del på dåliga vägar och även stundtals på oplogade vägar, så behöver jag en fyrhjulsdriven, gärna lite högre bil. Kör dessutom en del släpvagn med både skoter och fyrhjuling och då kan man inte ha hur liten och smidig bil som helst...

En annan orsak är utbudet... Jag har ingen lust att åka runt halva Sverige för att få tag i en bil som jag vill ha, sen vill jag gärna inte ha en diesel, utan helst bensin, och just nu finns det väldigt dåligt med bensindrivna bilar i närheten, och då får man ta det som finns, och just nu är det den där BMW:n och Mercedesen som finns och som man kan tänka sig...

Klart att han är arg, han pendlar i en burkig Polodiesel, det kan driva vem som helst från vett och sans.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

111 Inlägg
för 1 timme sedan
#54
Icebear skrev:
The-GOAT skrev:
Icebear skrev:

Ja.. visst att det kanske fungerar utmärkt att köra elbil i Norrlands inland, men man bör nog planera för täta laddstopp om man drar husvagn. Och ännu tätare laddstopp om man drar släpvagn med skoter när det är 20-30 grader kallt, räckvidden kan minska kraftigt när man drar en husvagn/släp med skoter, framförallt i kyla, så man får ju planera för tätare laddstopp isåfall. Och då det fortfarande finns dåligt med laddstationer för elbilar, så är det inget som jag vill utsätta mig för iallafall, och bli stående nånstans efter vägen, då det inte finns laddstationer så man kan ladda.

Sen skriver du ju själv:

"Då du bor 30km ut i skogen hade jag prioriterat en bil med statistikt sett mycket hög pålitlighet, det är förbannat trist att sitta och vänta på att bli hämtad av någon när bilen inte startar eller stannar på väg någonstans".

Av just den anledningen skulle jag aldrig köpa en elbil eller inte ens rekommendera nån annan att köpa en elbil, för det känns som en betydligt större risk att bilen inte startar eller att den stannar så man blir stående nånstans, så man måste sitta och vänta på att bli hämtad, om man har en elbil än om man har en bil som går på bränsle.

Sen säger jag väl inte att asiatiska bilar är skit, tvärtom, dom gör bra bilar dom också. Men att du kommer och påstår att BMW och Mercedes inte är bra eller pålitliga bilar, håller jag inte riktigt med om. Jag har haft BMW tidigare, dock var den bakhjulsdriven, men den gick hur bra som helst, hade aldrig några problem med den. Däremot har jag aldrig haft nån Mercedes, så där kan jag inte uttrycka mig faktiskt. Därför ville jag ha lite tips på vad som är bäst val mellan BMW och Mercedes.....

Lever man ett liv med ständigt släpfordon efter personbilen, kanske det kan kännas frustrerande att behöva ladda tätare, de flesta personer gör givetvis inte det utan kanske använder draget 2/4 ggr per år, då kan man tycka att det inte är särskilt betungande att stanna lite tätare, sett till den övriga vinsten sett på ett helt år.
Angående pålitlighet och din känsla så är det statistiskt sett precis tvärtom, en elbil är mera driftsäker än en förbränningsmotorbil, därav mitt "tjat".
Statistiken påvisar tydligt att både BMW och MB inte är särskilt något särskilt under utav pålitlighet, tvärtom.
Av de tu kandidaterna hade jag, om än motvilligt, valt MB, för att slippa BMWs problematiska törstiga laddhybrider.
Markfrigången på en -20 GLC 300 FYL47U är 124mm.
På en 530e UHN38Z är den 139mm.
Detta enligt uppgifter från car.info.

Tycker det låter väldigt konstigt om det ska vara högre markfrigång på BMW:n än på Mercedesen, syns ju klart och tydligt på bilderna att Mercedesen är högre.

Sen det här med att du påstår att statistiken påvisar tydligt att både BMW och MB inte är något särskilt under utav pålitlighet. Vad har du för bevis på det?? Berätta gärna, för jag har då inte hört nåt om att det ska vara sämre bilar än nåt annat märke. Nu har jag som sagt ingen erfarenhet av Mercedes, däremot har jag haft BMW och hade inga som helst problem med den. Så förklara gärna varför BMW och Mercedes är så dåliga bilar som du säger och påstår...

Vad menar du med "BMW:s problematiska törstiga laddhybrider"..?! Enligt försäljaren ligger förbrukningen på runt 0,75 liter/mil, det är i mina ögon ingen jätte förbrukning...

Sen får du säga vad du vill angående elbilar, men jag kommer nog aldrig köpa en helt eldriven bil och det är av flera olika anledningar...

Bägge bilarnas lägstapunkter, vilket markfrigången mäts vid syns inte på bilderna.
Givetvis kan måttangivelsen vara felaktig, sådant händer givetvis.
Fast samma uppgifter återfinns hos andra sighter, men givetvis kan även dessa vara fel.
BMWs phev har spontant fattat eld återkommande gånger, det är ett konstruktionsfel där en högspänningskabel är orsak till brand.
Många, majoriteten, är återkallade då BMW har haft kampanj på detta.
Enligt försäljaren är samtliga bilar som säljs snåla och outslitliga.
Givetvis kan någon köra snålt och någon kör på ett annat vis, det jag har information om från en ägare är att den bilen vill ha 0.8 på landsvägen när de 12kWh är slut.
Givetvis kan det skilja mycket även pga hjul och väder och vind, men generellt är det inte en snål bil.
En G30 530i XDrive önskar 7.7l/100km när den körs i BMWs mätlaboratorium, den har B48 en 2.0l 4cylindrig snurra under huven.
Kommer du inte att köpa en elbil tycker jag att du absolut inte ska köpa en laddhybrid, den är ju mer komplex än en ren elbil samt har två drivlinor.
Bortsett från Toyotas plugin-hybrider, det är i princip skottsäkra drivlinor, men dom är mycket annorlunda uppbyggda än aktuella BMW 530e.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

3 137 Inlägg
för 1 timme sedan
#55
The-GOAT skrev:
Jesper328 skrev:
Statistik går åt båda håll, man har en tendens att söka sig till ett resultat som bekräftar ens egna övertygelser.
Vad jag som diagnosare har sett inom branschen de senaste åren är det väl en fördelning på drygt 50/50, och då är det fortfarande en större del ICE/hybrider på vägarna än rena BEV.
Av bärgade bilar som ej är körbara ligger BEV i majoritet.

Den dagen man inser att alla bilar egentligen är skit så blir valet lätt - man köper det som ger lite pirr i magen.

Statistik och empiriska slutledningar är inte samma sak.
Exempelvis: Vad jag läst den senaste tiden på garaget.org är att majoriteten av de som kallar sig för diagnosare ogillar elbilar och inbillar sig att drivlinan avgör hur en bil beter sig på vägen om den har stora breda hjul.
Du ser hur ohemult korkat det kan bli av empiriska slutledningar.

På samma sätt statistik framtaget av Teslaklubben eller Bensinupproret inte kan likställas med en opartisk studie.

Sen vet jag inte varför jag skulle ogilla elbilar.
Har ?the greatest of all time? lite svårt med ironin? big_smile
Senast redigerat av Jesper328 (för 1 timme sedan)



Sök