Icebear skrev:
The-GOAT skrev:
Icebear skrev:
Ja.. visst att det kanske fungerar utmärkt att köra elbil i Norrlands inland, men man bör nog planera för täta laddstopp om man drar husvagn. Och ännu tätare laddstopp om man drar släpvagn med skoter när det är 20-30 grader kallt, räckvidden kan minska kraftigt när man drar en husvagn/släp med skoter, framförallt i kyla, så man får ju planera för tätare laddstopp isåfall. Och då det fortfarande finns dåligt med laddstationer för elbilar, så är det inget som jag vill utsätta mig för iallafall, och bli stående nånstans efter vägen, då det inte finns laddstationer så man kan ladda.
Sen skriver du ju själv:
"Då du bor 30km ut i skogen hade jag prioriterat en bil med statistikt sett mycket hög pålitlighet, det är förbannat trist att sitta och vänta på att bli hämtad av någon när bilen inte startar eller stannar på väg någonstans".Av just den anledningen skulle jag aldrig köpa en elbil eller inte ens rekommendera nån annan att köpa en elbil, för det känns som en betydligt större risk att bilen inte startar eller att den stannar så man blir stående nånstans, så man måste sitta och vänta på att bli hämtad, om man har en elbil än om man har en bil som går på bränsle.
Sen säger jag väl inte att asiatiska bilar är skit, tvärtom, dom gör bra bilar dom också. Men att du kommer och påstår att BMW och Mercedes inte är bra eller pålitliga bilar, håller jag inte riktigt med om. Jag har haft BMW tidigare, dock var den bakhjulsdriven, men den gick hur bra som helst, hade aldrig några problem med den. Däremot har jag aldrig haft nån Mercedes, så där kan jag inte uttrycka mig faktiskt. Därför ville jag ha lite tips på vad som är bäst val mellan BMW och Mercedes.....
Lever man ett liv med ständigt släpfordon efter personbilen, kanske det kan kännas frustrerande att behöva ladda tätare, de flesta personer gör givetvis inte det utan kanske använder draget 2/4 ggr per år, då kan man tycka att det inte är särskilt betungande att stanna lite tätare, sett till den övriga vinsten sett på ett helt år.
Angående pålitlighet och din känsla så är det statistiskt sett precis tvärtom, en elbil är mera driftsäker än en förbränningsmotorbil, därav mitt "tjat".
Statistiken påvisar tydligt att både BMW och MB inte är särskilt något särskilt under utav pålitlighet, tvärtom.
Av de tu kandidaterna hade jag, om än motvilligt, valt MB, för att slippa BMWs problematiska törstiga laddhybrider.
Markfrigången på en -20 GLC 300 FYL47U är 124mm.
På en 530e UHN38Z är den 139mm.
Detta enligt uppgifter från car.info.
Tycker det låter väldigt konstigt om det ska vara högre markfrigång på BMW:n än på Mercedesen, syns ju klart och tydligt på bilderna att Mercedesen är högre.
Sen det här med att du påstår att statistiken påvisar tydligt att både BMW och MB inte är något särskilt under utav pålitlighet. Vad har du för bevis på det?? Berätta gärna, för jag har då inte hört nåt om att det ska vara sämre bilar än nåt annat märke. Nu har jag som sagt ingen erfarenhet av Mercedes, däremot har jag haft BMW och hade inga som helst problem med den. Så förklara gärna varför BMW och Mercedes är så dåliga bilar som du säger och påstår...
Vad menar du med "BMW:s problematiska törstiga laddhybrider"..?! Enligt försäljaren ligger förbrukningen på runt 0,75 liter/mil, det är i mina ögon ingen jätte förbrukning...
Sen får du säga vad du vill angående elbilar, men jag kommer nog aldrig köpa en helt eldriven bil och det är av flera olika anledningar...
Bägge bilarnas lägstapunkter, vilket markfrigången mäts vid syns inte på bilderna.
Givetvis kan måttangivelsen vara felaktig, sådant händer givetvis.
Fast samma uppgifter återfinns hos andra sighter, men givetvis kan även dessa vara fel.
BMWs phev har spontant fattat eld återkommande gånger, det är ett konstruktionsfel där en högspänningskabel är orsak till brand.
Många, majoriteten, är återkallade då BMW har haft kampanj på detta.
Enligt försäljaren är samtliga bilar som säljs snåla och outslitliga.
Givetvis kan någon köra snålt och någon kör på ett annat vis, det jag har information om från en ägare är att den bilen vill ha 0.8 på landsvägen när de 12kWh är slut.
Givetvis kan det skilja mycket även pga hjul och väder och vind, men generellt är det inte en snål bil.
En G30 530i XDrive önskar 7.7l/100km när den körs i BMWs mätlaboratorium, den har B48 en 2.0l 4cylindrig snurra under huven.
Kommer du inte att köpa en elbil tycker jag att du absolut inte ska köpa en laddhybrid, den är ju mer komplex än en ren elbil samt har två drivlinor.
Bortsett från Toyotas plugin-hybrider, det är i princip skottsäkra drivlinor, men dom är mycket annorlunda uppbyggda än aktuella BMW 530e.