4232
Sök

Företagsbil

375 Inlägg
för 12 timmar sedan
Trådstartare
Kan någon förklara om detta stämmer:

Tänkte skaffa mig en företagsbil för utlåning till kunder när dom lämnar in sin bil, enligt skatteverket kan kunder bli förmånsbeskattade för dom då använder bilen privat.
Enligt mig så låter det ju helt galet. Jag som firma måste väl få kunna tillhandahålla en lånebil som en extra tjänst.

Fri fart för ett fritt folk!
14 869 Inlägg
för 10 timmar sedan
Bilproblemet skrev:

Tänkte skaffa mig en företagsbil för utlåning till kunder när dom lämnar in sin bil, enligt skatteverket kan kunder bli förmånsbeskattade för dom då använder bilen privat.
Enligt mig så låter det ju helt galet. Jag som firma måste väl få kunna tillhandahålla en lånebil som en extra tjänst.

igentligen blir det inte ett problem   man får köra 100mil och vid max 10tillfällen på ett år..  och jag antar att detta inte blir ett problem direkt.. men upplys kunderna om detta så är det ju ett icke problem.. smile

Kör fort så hinner inget hända...

375 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
Growe skrev:
Bilproblemet skrev:

igentligen blir det inte ett problem   man får köra 100mil och vid max 10tillfällen på ett år..  och jag antar att detta inte blir ett problem direkt.. men upplys kunderna om detta så är det ju ett icke problem.. smile

Ringde till en annan handläggare på skatteverket och sa att det verkligen inte stämmer. Mina kunder är ju inte anställda av mig.
Så länge bilen används inom firman som lånebil/hyrbil så behövs ingen körjounal, men det är upp till mig att bevisa vart milen gott

588 Inlägg
för 5 timmar sedan
Det är nog större risk att du själv åker på förmånsvärdet...gäller kanske å vara beredd på att kunna styrka att du inte själv använt den privat. Dom jagar alla som är lätta att jaga

Fri fart för ett fritt folk!
14 869 Inlägg
för 3 timmar sedan
Bilproblemet skrev:
Growe skrev:
Bilproblemet skrev:

Ringde till en annan handläggare på skatteverket och sa att det verkligen inte stämmer. Mina kunder är ju inte anställda av mig.
Så länge bilen används inom firman som lånebil/hyrbil så behövs ingen körjounal, men det är upp till mig att bevisa vart milen gott

du skriver så klart mätarställningen på fordonet  när dom tar bilen och när den kommer tillbaka..  när man söker på nätet näms det inte att dom gör någon skillnad i huvudtaget..     vet att chefen som kör sin taxibuss privat bara betalar hela förmånsvärdet  för det är enklare..  men vi har 2st skåpbilar som används dels för att förflytta saker men även att förflytta oss chafföer mellan jobbet och ställen vi byter av varandra på

krambriw skrev:
Det är nog större risk att du själv åker på förmånsvärdet...gäller kanske å vara beredd på att kunna styrka att du inte själv använt den privat. Dom jagar alla som är lätta att jaga

ja dom där jävlarna gör allt för att ge sig efter vanligt folk medan toppskiktet kommer undan skatt helt..  som vanligt..

Men det är väll bara att man skriver ett kontrakt med varje som har bilen  där man skriver mätarställning före och efter   det räcker ju.   sen kan man ju för sin egna skull ta foto vid varje tillfälle när man lånar ut den   och när man får tillbaka den.. då finns det svart på vitt..   jag skulle ALDRIG acceptera att åka runt och bli spårad via gps smile

Kör fort så hinner inget hända...

Sök