2788
Sök

" parkeringsvärmare" på RAV4 " vanlig" Hybrid från 2023 och framåt ?

72 Inlägg
onsdag 22:33
Trådstartare
Någon som har erfarenhet av " parkeringsvärmare " till Toyota RAV 4 Hybrid ( el plug in ) från 2023 och framåt?
Tror att alla Toyotas hybrider från och med 2023 har dem funktionen.

72 Inlägg
onsdag 22:51
Trådstartare
" parkeringsvärmaren" sksll gå att starta från MyT appen i telefonen och då går den i tio minuter ( på bensin) .

72 Inlägg
för 11 timmar sedan
Trådstartare
Någon som vet hur dessa funkar ?
Tycker att det verkar konstigt om det är den vanliga bensinmotorn som går igång (och sedan går på "tomgång" ) och värmer/eller kyler bilen ( driver ACn ).

Eller tänker jag fel? Funkar det på något annat sätt?

3 842 Inlägg
för 1 timme sedan
Nu vet jag inte, men sannolikt är det en bränslevärmare som gör värmen.  Dvs förbränner bränsle.
Eventuellt elvärme från hybridbatteriet.
Om den är plugin. Annars är nog batteriet för litet för ge så mycket värme.

Kan den kyla också går säkert acpumpen på ström från hybridbattriet.  Det gör den på min Corolla hybrid, och då högst sannolikt på Rav4 också.  Annars skulle inte AC funka i EV mode, liksom...

72 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Nu vet jag inte, men sannolikt är det en bränslevärmare som gör värmen.  Dvs förbränner bränsle.
Eventuellt elvärme från hybridbatteriet.
Om den är plugin. Annars är nog batteriet för litet för ge så mycket värme.

Kan den kyla också går säkert acpumpen på ström från hybridbattriet.  Det gör den på min Corolla hybrid, och då högst sannolikt på Rav4 också.  Annars skulle inte AC funka i EV mode, liksom...

Vad jag förstått så går själva bensinmotorn igång. Tycker bara det verkar konstigt att motorn skulle gå på tomgång och värma bilen. Vad jag förstår så är det väl max 3 minuter och ibland 1 minut som är längsta tillåtna tid för tomgångskörning.
Har hört att alla Toyotas hybrider från 2023 och framåt, har den funktionen.
Vår Rav4 plug in 2020 går ju att förklimatisera ( värma/kyla ) men bara om det finns laddning på stora hybridbatteriet.

Sök