2728
Sök

Köpråd bilfirma

3 Inlägg
torsdag 07:24
Trådstartare
#1
Goddag! Jag går och sneglar på en bil i 25-30 000 kronors klassen från 2007-2010, förmodligen en Toyota Yaris eller Aygo för deras pålitlighet. Den kommer uteslutandes att köra korta sträckor inom stan.

Hur som helst, hur ser det ut med skyddet från firnor när man köper i denna prisklassen? Jag vet att man är skyddad av konsumentköplagen, men säg att det uppstår ett stort problem under de första 2 åren, som att exempelvis kopplingssatsen var sliten vid köp och ger sig strax därefter, hur stor chans är det att jag som köpare går ur en sådan tvist vinnandes? Vad är er erfarenhet?

3 459 Inlägg
torsdag 08:40
#2
Vid den prisklassen skulle jag inte förvänta mig någon slags garanti. Speciellt inte på en koppling, om den till o med var sliten vid köp. Det är ju "slitage delar".

På så billiga bilar så ska man verkligen gå igenom bilen och prov köra. Och förvänta dig att när säljaren inte ser dina bakljus, då löper "garantierna" ut också.


392 Inlägg
torsdag 09:52
#3
Dittdutt22 skrev:
Goddag! Jag går och sneglar på en bil i 25-30 000 kronors klassen från 2007-2010, förmodligen en Toyota Yaris eller Aygo för deras pålitlighet. Den kommer uteslutandes att köra korta sträckor inom stan.

Hur som helst, hur ser det ut med skyddet från firnor när man köper i denna prisklassen? Jag vet att man är skyddad av konsumentköplagen, men säg att det uppstår ett stort problem under de första 2 åren, som att exempelvis kopplingssatsen var sliten vid köp och ger sig strax därefter, hur stor chans är det att jag som köpare går ur en sådan tvist vinnandes? Vad är er erfarenhet?

Självklart är en 15-20 år gammal bil sliten i mekaniken.
Man kan ju som köpare inte ta för givet att det ska vara oslitet efter 15000-30000 mil.
Men självklart ska bilen klara en besiktning och vara trafiksäker.

Om en koppling slirar eller känns riktigt dålig så bör det ju visa sig vid provkörning.
Konsumentköplagen tar ju även hänsyn till om kopplingen har suttit där i 20 tusen mil, då kan man kanske inte förvänta sig att den inte kan komma att gå sönder.   

Om motorlampan däremot tänds kort efter köp för något elektronikfel så kan man förmodligen göra sannolikt att felet fanns vid köptillfället och då kan KKL komma att gälla.
Eller om man kanske upptäcker att motorn läcker vatten eller olja kort efter köp så kan det också vara samma sak.


8 912 Inlägg
torsdag 09:53
#4
Bilar för 30 000kr får nog räknas in i "end of life" och vid evt reklamation så lär man nog inte nå framgång.

Fotograf på Tierp iDag

618 Inlägg
torsdag 15:10
#5
bilar för dom pengar är slit o släng
hur kan man ens få for sej att man skulle kunde klaga på sån bil.
vad har hänt med mänsligheten ? förut hade vi nått som hete sunt förnuft. kolla va det betyder
han som säljer den är ju inte spåman (fast dom ofta ser ut som alladin) hur ska han kunde veta vad som händer om en vecka

7 776 Inlägg
för 21 timmar sedan
#6
Dittdutt22 skrev:
Goddag! Jag går och sneglar på en bil i 25-30 000 kronors klassen från 2007-2010, förmodligen en Toyota Yaris eller Aygo för deras pålitlighet. Den kommer uteslutandes att köra korta sträckor inom stan.

Hur som helst, hur ser det ut med skyddet från firnor när man köper i denna prisklassen? Jag vet att man är skyddad av konsumentköplagen, men säg att det uppstår ett stort problem under de första 2 åren, som att exempelvis kopplingssatsen var sliten vid köp och ger sig strax därefter, hur stor chans är det att jag som köpare går ur en sådan tvist vinnandes? Vad är er erfarenhet?

Bilar i den här prisklassen säljs inte av seriösa bilhandlare som är medlemmar i Motorbranschens Riks Förbund, MRF.
Endast MRF-anslutna bilföretag har förbundit sig att följa och åtgärda klagomål från Allmänna Reklamations Nämnden, ARN.
Nu är jag inte riktigt uppdaterad, men jag har för mig att bilar med pris under 30.000:- inte behöver konditionsdeklareras.
Köper man således en bil för under 30.000:- hos en icke MRF-bilhandlare så gäller endast de frivilliga garantier som bilhandlaren eventuellt lämnar.
De garantier som lämnas gäller inte slitage-/förbrukningsdelar såsom däck, bromsar, koppling etc.
Garantierna brukar ENDAST gälla för saker som har med den DIREKTA trafiksäkerheten att göra.

Du har rätt i att Toyota är kända för deras pålitlighet.
Men 18 år gamla bilar för 25.000:- har lämnat sitt bästa av pålitlighet - oavsett vilket fabrikat det är fråga om.

Är det kopplingen du är mest bekymrad över, eftersom bilen uteslutande kommer att köras inom stan, så kan du testa kopplingen på följande sätt.
Kör på 2:ans eller 3:ans växel i 40 - 50 km/t.
Ge fullgas och sparka samtidigt till på kopplingspedalen.
Hugger inte kopplingen direkt utan motorn fortsätter att varva har förmodligen kopplingen levt sina bästa dagar - men kan med varsam medveten behandling leva relativt länge till.

Om motorn går på tomgång och det skramlar/rumlar om lite grand - men tystnar när kopplingspedalen trycks ner - är det förmodligen urtrampningslagret som sjunger på sista versen - med det kan även vara lager i växellådan.
Defekt urtrampningslager kan hålla "hur länge som helst", och endast vara ett akustiskt fenomen.

Slutligt tips för att "kolla växellådan" är att köra i runt 50 km/t på 4:an och snabbt växla ner till 3:ans växel utan att det "skrapar".
I regel, men inte alltid, är det synkroniseringen på 3:ans växel som indikerar sliten växellåda.
Går alldeles utmärkt att leva med - man bara växlar ner lite långsammare.

Kör gärna sakta i en "åtta" med öppna fönster och lyssna på om det "klonkar eller knastrar" från något av framhjulen-
Oljud från framhjulen kan var slitna yttre drivaxelknutar.
Okulärkolla gärna drivaxeldamaskerna(dammskydden).

Lycka till med bilköpet och berätta gärna hur det gått!
Senast redigerat av torsen (för 21 timmar sedan)

4 280 Inlägg
för 21 timmar sedan
#7
Om man kan köpa till någon form av försäkring vid försäljningen så kanske det kan täcka något.

Men bilar i denna prisklassen är mer eller mindre skrot.
Skulle bilfirmor ge garantier på bilar i denna prisklassen så hade dom gått i konkurs väldigt fort.

Det är få eller inga seriösa handlare som hanterar bilar i denna prisklassen.

Jag hade räknat med att dom försöker luras och dölja fel.

Min bror köpte Kia CEED från denna typ av firma för 50K, visade sig senare att den var mätarskruvad typ 10K mil...

Det är väldigt svårt för dig att upptäcka fel som att bilen drar olja tex.

Jag tror du har betydligt bättre chans att få en bra bil om du köper privat i denna prisklassen.

Man bör alltid ställa sig själv frågan: om bilen nu är så himla bra, varför säljer man den?


3 459 Inlägg
för 3 timmar sedan
#8

Kod:
Kod:
Kod:
Kod:
Kod:

zemet skrev:
Om man kan köpa till någon form av försäkring vid försäljningen så kanske det kan täcka något.

Men bilar i denna prisklassen är mer eller mindre skrot.
Skulle bilfirmor ge garantier på bilar i denna prisklassen så hade dom gått i konkurs väldigt fort.

Det är få eller inga seriösa handlare som hanterar bilar i denna prisklassen.

Jag hade räknat med att dom försöker luras och dölja fel.

Min bror köpte Kia CEED från denna typ av firma för 50K, visade sig senare att den var mätarskruvad typ 10K mil...

Det är väldigt svårt för dig att upptäcka fel som att bilen drar olja tex.

Jag tror du har betydligt bättre chans att få en bra bil om du köper privat i denna prisklassen.

Man bör alltid ställa sig själv frågan: om bilen nu är så himla bra, varför säljer man den?

Kod:


zemet skrev:
Om man kan köpa till någon form av försäkring vid försäljningen så kanske det kan täcka något.

Men bilar i denna prisklassen är mer eller mindre skrot.
Skulle bilfirmor ge garantier på bilar i denna prisklassen så hade dom gått i konkurs väldigt fort.

Det är få eller inga seriösa handlare som hanterar bilar i denna prisklassen.

Jag hade räknat med att dom försöker luras och dölja fel.

Min bror köpte Kia CEED från denna typ av firma för 50K, visade sig senare att den var mätarskruvad typ 10K mil...

Det är väldigt svårt för dig att upptäcka fel som att bilen drar olja tex.

Jag tror du har betydligt bättre chans att få en bra bil om du köper privat i denna prisklassen.

Man bör alltid ställa sig själv frågan: om bilen nu är så himla bra, varför säljer man den?

Inget konstigt om man säljer en bra bil. Jag tycker mer intressant hur länge personen ägt bilen. Jag själv äger en saab 9-3 som fungerar hur bra som helst.. 19 år gammal. Ägt den i 11 år. Man börjar  bli sugen på något annat. Köper man en bil som det bytts ägare 5 gnr per år, nja kanske man ska passa sig:-)


3 842 Inlägg
för 2 timmar sedan
#9
Jag tror också man får bättre fynd vid privatköp för 30.000kr och lägre gälllande bilar.
Där har man 0 och ingen garanti, men det får du inte hos en firma heller.
Brukar vara friskrivet under viss summa.

Bättre att ha med någon som kan bilar för att minska risken att köpa "problem-på-G-bil" och sist MEN INTE MINST välja en ENKEL bil.
"Ju mindre som kan fela" principen är bästa försäkringen här.

Men, trots ovan kan man ha otur.
Hur väl man än kollar osv, och säljaren kan vara värdens ärligaste.

Tex, jag vet inte om några fel-på-G på min bil, men likväl kan den gå sönder när som helst....

Hade inte oroat mig för kopplingen om den ska småköras. Sådant dödar 12v batteriet först och senare avgasreningen vilket är kostsammare.  Ny som gammal.
Sådant klarar bara elbilar.
Senast redigerat av Mossan1 (för 2 timmar sedan)

Fri fart för ett fritt folk!
14 884 Inlägg
för 1 timme sedan
#10
köp bilen privat istället.   låt dig inte luras av att bilfirmor är säkrare sätt att köpa beg bilar  för verkligeheten så är det raka motsatsen  framför allt när det gäller mindre bilfirmor..   visst åker du till toyota och köper en bil är dom nog skapligt ärliga..  köper du bil från någon liten firma i något ytterområde i malmö eller örebro så är det ungefär 400% chans att du blir lurad.

du kollar hur länge har dom ägt bilen.  alla som ägt bilen mindre än 1år kan du hoppa över direkt..  det är bilnasare som säljer bilar svart.  eller att bilen var så j-vla dålig att dom inte vågar ha kvar den. 

därimot om du har tur du hittar den där bilen som ägs av en 80+  som körs en gång i veckan och parkeras alltid nytvättad   alltid lagats utifrån verkstadens råd   och är första ägaren  ja då vet man att man får bästa förutsättningen som går att få.

det har varit väldigt framgångsrikt för mig..   nu köper jag trasiga bilar bara i regel.. köpt 2fungerande bilar sista 20åren resten har varit med rasad motor och dyliga problem smile

men att köpa bil av första ägaren gör att man tydligt ser vad man får.   har dom haft några problem kommer dom säga det.
dom är bara klara med bilen  dom behöver inte 2bilar eller den börjar bli för gammal så det är dags med något nytt  eller för gammal för att köra bil.     har dom krockat någon gång med bilen kommer dom vara ärliga med det.

sen slipper man påslaget bilfirmorna har så man får en bättre bil än hos bilfirman.

dessutom blir dom överlyckliga när du kommer dit och inte försöker pruta innan du ens titta på bilen.  vilket gör det till att dom gärna sänker priset lite för att slippa alla jävla puckon som erbjudet att mer eller mindre ta bilen gratis genom att ge piss bud på bilen via mail..

Kör fort så hinner inget hända...


Sök