6766
Sök

Läckage koppling v70 III

3 Inlägg
för 9 timmar sedan
Trådstartare
Hej!

Lyckades igår lokalisera vart min koppling läcker. Bifogar bild

Hittar däremot inte delen, eller hydraulikrör som verkar passa. Eller vad delarna heter?

Vet inte heller om det räcker med att beställa anslutningen till röret som går in i växellådan eller om jag behöver byta hela hydrauliken mellan huvud och slavcylinder.

Någon som är duktig på Volvo som kan hjälpa med frågan?

Tack på förhand.

Bild på anslutning:
https://www1.garaget.org/gallery/images/253/252962/252962-92bf699e70c74456f5292f04b58bc6e7.jpg

Hittat denna som mest liknar den del jag söker, men ser ut som att det saknas en del till där man ansluter hydraulikröret:

https://www.skruvat.se/reservdelar/driv … TRRqDa5V7R
Senast redigerat av Sevoloth (för 9 timmar sedan)

6 723 Inlägg
för 8 timmar sedan
Det där ser ut att vara slavcylindern! Ta loss den från växellådan och lossa clipset som håller bromsröret så ser du var läckaget är!
Men vilken årsmodell har du ?? Kollar man på Volvo V70 3 så ser slavcylindern inte alls ut som på din bild, utan den är av aluminium.
Senast redigerat av jaka54 (för 8 timmar sedan)

3 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
jaka54 skrev:
Det där ser ut att vara slavcylindern! Ta loss den från växellådan och lossa clipset som håller bromsröret så ser du var läckaget är!
Men vilken årsmodell har du ?? Kollar man på Volvo V70 3 så ser slavcylindern inte alls ut som på din bild, utan den är av aluminium.

Årsmodell 2013, det läcker alltså vid anslutning där röret går in. Pumpade på kopplingen då sprutade bromsvätska ut precis där:

https://www1.garaget.org/gallery/images/253/252962/252962-8f6b914255407636ed74767ec1ea3804.jpg
Senast redigerat av Sevoloth (för 7 timmar sedan)

4 028 Inlägg
för 6 timmar sedan
Få se nu...

Är det inte ett plaströr som sedan i sin tur sitter på slavcylindern ibland?
Vet ej om det satt orginal eller om det är vissa eftermarknadsdelar.  Klickas ihop likt bränslerör.

Kallas då "avluftningsrör för slavcylinder".

Jag vet dock inte om den kan bytas utifrån på den modellen eller om lådan måste ner likafullt. Kanske är engångssnäppfäste.
Men jag vet inte.

Är den paj som i oanvändbar finns ju inget direkt att förlora på att försöka.
Den är sönder hursom.
Går det inte måste lådan ner och ny slav monteras i alla fall.
(Komplett kopplingssats givetvis  Annat är dumsnålt)

Bilen är för övrigt en V70 II.

V70, V70N, v70 II.  Fler finns inte, men V70 II benämns ibland III felaktigt på vissa sajter.  Bra att veta.
Förefaller Volvo ha varit rent onykter vid V70 benämningar? Jajamän.
Senast redigerat av Mossan1 (för 6 timmar sedan)

3 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Få se nu...

Är det inte ett plaströr som sedan i sin tur sitter på slavcylindern ibland?
Vet ej om det satt orginal eller om det är vissa eftermarknadsdelar.  Klickas ihop likt bränslerör.

Kallas då "avluftningsrör för slavcylinder".

Jag vet dock inte om den kan bytas utifrån på den modellen eller om lådan måste ner likafullt. Kanske är engångssnäppfäste.
Men jag vet inte.

Är den paj som i oanvändbar finns ju inget direkt att förlora på att försöka.
Den är sönder hursom.
Går det inte måste lådan ner och ny slav monteras i alla fall.
(Komplett kopplingssats givetvis  Annat är dumsnålt)

Bilen är för övrigt en V70 II.

V70, V70N, v70 II.  Fler finns inte, men V70 II benämns ibland III felaktigt på vissa sajter.  Bra att veta.
Förefaller Volvo ha varit rent onykter vid V70 benämningar? Jajamän.

Tack!

Jag hittade delen. Koppling, slavcylinder mm är precis bytt. Dom har nog slarvat med denna koppling eller ej bytt så har den gått sönder.

Frågan är om man kan lossa clipsen som du säger och enbart ansluta röret till slavcylindern eller om man måste ha ner lådan igen ?

6 723 Inlägg
för 3 timmar sedan
??? Förstår inte! Har du lyckats skaffat ny slavcylinder???

Sök