7599
Sök

Saab 900 1987, Elfel - bilen dör

13 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Hej!

Nu behöver jag er hjälp? Jag köpte en Saab 900 från 1987 i höstas - supernöjd med bilen. Dock som med (alla) Saabar så har ett mystiskt elfel uppstått i bilen.. Det började med att när det var fuktigt ute så la vindrutetorkare, tutan, instrumentbelysningen, blinkers (ej varningsblinkers) samt kupefläkten av. Efter en stunds körande kom de ibland till liv igen och ibland inte. I måndags när jag var ute och körde la först radion av (brukar ej hända) sen dog motorn. Försökte starta den men ingen hände (startmotorn surrade ca 1 sek, ingen ljud från bränslepumpen). När den fått stå några timmar testade jag igen och den startade. Dock med samma elfel som nämnt tidigare. Testade lite olika elfunktioner för att se om det var något mer som börjat strula. När jag tryckte på knappen för varningsblinkers uppstår samma fel igen och bilen dör - går ej att starta på några timmar. Varningsblinkers gick ej igång när jag först tryckte, men när bilen hade dött gick de igång.
Någon som har några bra idéer på hur jag kan felsöka? Tändningslåset är bytt av tidigare ägare till ett universal, kan det vara detta som strular? Jordpunkter? Alla förslag är välkomna? Kanske värt att nämna är att när det är halvtank kvar så ?når? inte bränslepumpen hela vägen ner och bilen ?rycker? vid vänstersväng. Ser dock till att tanka bilen innan detta sker och tänkt byta pumpen senare i sommar.

Tack på förhand!

Sök