5389
Sök

Ta bort dragkroken eller inte volvo v50, 2007

34 Inlägg
för 22 timmar sedan
Trådstartare
Hej. Jag har en Volvo v50 2007. Den gick inte genom besiktningen pga att dragkroks ramen är rostig där ramen slutar båda sidorna. Det är en fast dragkrok.
Har varit på en verkstad för offert. Fick som svar att det går svetsa på ramen där det är rost typ man svetsar på metall bit på den rostade delen och sedan mot dör den sitter. Med andra ord två nya metallbit ar på vardera fästen.

Andra alternativet är att ta bort dragkroken och lägga pengar på första bilen men då är det en avgift på 1100 kr för besiktning.

Annars är det att montera nytt men skulle kosta en del.

Vill inte lägga så mycket pengar på bilen då den är andra bil, bilen används för att barnen ska övningsköra på den.

Tänker att ska jag lägga pengar på en bil jag max kommer ha 2 år.

Kan lägga pengarna på första bilen som saknar dragkrok.

Vet inte om svets förslaget går genom besiktningen?

Vad hade ni gjort?
Trevlig dag/ kväll.

* Voff voff *
11 085 Inlägg
för 12 timmar sedan
En ny krok kostar ju inte särskilt mycket, en begagnad ännu mindre. Jag hade nog valt något av dom alternativen...

Svetsa i dragkroken är jag tveksam till att besiktningen uppskattar, men jag vet inte säkert dock?!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

3 460 Inlägg
för 11 timmar sedan
Kostar det verkligen på besiktningen om man tar bort kroken?  Tog bort kroken på min gamla e34 pga rost. Då ändrades det automatiskt på besiktningen till ingen drag. Men det var 15 år sedan. Kanske annat vid ombes.  Om kroken är så pass, hur ser resten av bilen ut? Om du inte använder kroken så varför lägga pengarna?

7 793 Inlägg
för 9 timmar sedan
Står det i bilens papper att den har draganordning?
Om inte är det bara att demontera den.
Eftersom bilen är en "07:a" så har den förmodligen genomgått en förenklad regbes - s k "A3" - och då måste du genomföra en ny regbes.
Jag har hört/läst att besiktningstekniker numera kan stryka noteringen om "kula" i pappren utan krav på regbes.
Men vet inte säkert.
Kolla med närmaste bilprovning.
Vad jag dock vet säkert är att det inte är tillåtet att svetsa i en typgodkänd draganordning!

2 Inlägg
för 3 timmar sedan
martin355 skrev:
Hej. Jag har en Volvo v50 2007. Den gick inte genom besiktningen pga att dragkroks ramen är rostig där ramen slutar båda sidorna. Det är en fast dragkrok.
Har varit på en verkstad för offert. Fick som svar att det går svetsa på ramen där det är rost typ man svetsar på metall bit på den rostade delen och sedan mot dör den sitter. Med andra ord två nya metallbit ar på vardera fästen.

Andra alternativet är att ta bort dragkroken och lägga pengar på första bilen men då är det en avgift på 1100 kr för besiktning.

Annars är det att montera nytt men skulle kosta en del.

Vill inte lägga så mycket pengar på bilen då den är andra bil, bilen används för att barnen ska övningsköra på den.

Tänker att ska jag lägga pengar på en bil jag max kommer ha 2 år.

Kan lägga pengarna på första bilen som saknar dragkrok.

Vet inte om svets förslaget går genom besiktningen?

Vad hade ni gjort?
Trevlig dag/ kväll.

Låter inte värt det.

Sök