6152
Sök

Hjälp! 2 Mekaniker ingen lycka trots att bilen går bra! Opel Astra H Z16XEP

5 Inlägg
Igår 17:06
Trådstartare
#1
Hej, jag har en bil (Opel Astra H Z16XEP 2006) som går mycket bra i motor och växel. Tills att den inte gör det.
Problemet är som följer: Bilen går bra -> när som helst helt utan uppenbarligen förklaring tappar bilen varvtal och kraft -> Vid gasande kan den återhämta sig eller om man väntar eller också ibland när pedalen är i mattan så dör den ändå.

Bilen dör även efter mellan 5-20 minuter av tomgång. Inget syns onormalt via OBD läsare (ej OPCOM).

Om någon är Opel-mek härinne  och kanske vet någonting eller om någon har en OPCOM adapter som dem kan låna ut (i helsingborg).
Känns oerhört surt att lagt så mycket tid och energi men fortfarande inte kunna härleda varifrån felet kommer från.

Tack på förhand! 


INGA FELKODER
Bytt:
Generator
Kamaxel-givare
Kamrem
Bensinpumps del och medföljande hela innerdel.
EGR är rengjord och elmotorn fungerar

Kontrollerat:
Batteri
Kablage
Värden  från  ECU



P.S.
Ej intresserad av "köp en ny bilare". Hade jag vetat x och att det  var kört hade jag kunnat acceptera ödet men jag vill försöka veta definitivt innan jag tar ett sådant permanent beslut.

341 Inlägg
för 22 timmar sedan
#2
BilProblem94 skrev:
Hej, jag har en bil (Opel Astra H Z16XEP 2006) som går mycket bra i motor och växel. Tills att den inte gör det.
Problemet är som följer: Bilen går bra -> när som helst helt utan uppenbarligen förklaring tappar bilen varvtal och kraft -> Vid gasande kan den återhämta sig eller om man väntar eller också ibland när pedalen är i mattan så dör den ändå.

Bilen dör även efter mellan 5-20 minuter av tomgång. Inget syns onormalt via OBD läsare (ej OPCOM).

Om någon är Opel-mek härinne  och kanske vet någonting eller om någon har en OPCOM adapter som dem kan låna ut (i helsingborg).
Känns oerhört surt att lagt så mycket tid och energi men fortfarande inte kunna härleda varifrån felet kommer från.

Tack på förhand! 


INGA FELKODER
Bytt:
Generator
Kamaxel-givare
Kamrem
Bensinpumps del och medföljande hela innerdel.
EGR är rengjord och elmotorn fungerar

Kontrollerat:
Batteri
Kablage
Värden  från  ECU



P.S.
Ej intresserad av "köp en ny bilare". Hade jag vetat x och att det  var kört hade jag kunnat acceptera ödet men jag vill försöka veta definitivt innan jag tar ett sådant permanent beslut.

Jag hade testat köpa ett helt nytt batteri av ok kvalitet (typ ett så stort EXIDE du får plats med) innan allt det andra.


5 Inlägg
för 22 timmar sedan
Trådstartare
#3
[/quote]
Jag hade testat köpa ett helt nytt batteri av ok kvalitet (typ ett så stort EXIDE du får plats med) innan allt det andra.[/quote]
Hej @JN1975!
Tack för det svaret!
Är det någon särskild anledning bakom det? Tänk att jag köper det och det funkar men aldrig får veta varför bilen hade  problem kommer jag gå av på mitten och eventuellt också senare om det är något jag kan tänka på underhållsmässigt för att undvika problemet helt.

652 Inlägg
för 20 timmar sedan
#4
om du byter batteri o det fungerar, då vet du ju felet var batteriet= för lite ström
det kan ju vara så att batteriet inte är helt kry

4 580 Inlägg
för 19 timmar sedan
#5
Är det en tändkasett,eller vad det heter på den motorn?

341 Inlägg
för 18 timmar sedan
#6
BilProblem94 skrev:

Jag hade testat köpa ett helt nytt batteri av ok kvalitet (typ ett så stort EXIDE du får plats med) innan allt det andra.[/quote]
Hej @JN1975!
Tack för det svaret!
Är det någon särskild anledning bakom det? Tänk att jag köper det och det funkar men aldrig får veta varför bilen hade  problem kommer jag gå av på mitten och eventuellt också senare om det är något jag kan tänka på underhållsmässigt för att undvika problemet helt.[/quote]
Vet bara att på Saabarna (9-3NG) i motsvarande generation, så är det jättekänsligt med för svagt batteri. Har fått liv i ett par "döda" 9-3 '03- genom att bara montera ett nytt batteri, alltså inte bara ett "ok" batteri, utan ett nytt.


3 888 Inlägg
för 6 timmar sedan
#7
Efter att bilen stannat, men när den startar igen, har något utförts då?
Tex, batteriladdning.
Eller har bara tid passerat och den startar finfint igen?

För har det inte laddats tvivlar jag på batteriet, även om det inte kan utrslutas när generarorns laddning styrs av dator.

Annats får jag intrycket av en lödning någonstans, som av narurligt utvecklad värme får kontakten att upphöra medelst utvidgning, och när det kallnat/svalnat återfår kontakten.

Hopplöst att finna. Ev i ett styrdon.
Vilket är tyvärr också en gåta men någonstans där det inte uppstår felkod.  Skulle hypotetiskt kunna vara kontakten till bränslepumpen som tappar kontakten. Säkert inte övervakat ohm-mässigt.
Men det är bara en hypotes.

Risken finns att man får komponentbyta på så kvalificerad gissning man kan och hålla tummarna.

Kan det bli dyrt utan avhjälpt fel?  Ja. Risken är stor. Sannolikt varför verkstäderna inte gräver vidare då kostnaden ganska snabbt kommer upp i vad man inte vill betala för bilen.

Lättare om felet var konsekvent. Intermittenta fel som inte ens ger felkoder är mardröm att finna. Tyvärr.
Kan vara pissenkelt fel också, men att hitta....

Bästa ledtråden är att den inte ger felkoder.  Det utesluter ändå ganska mycket, faktiskt. Men det vet verkstäderna redan.

7 808 Inlägg
för 5 timmar sedan
#8
Tjugo år gammal bil, då har den nog elektroniskt tändsystem, trots att den inte är japansk.
Om den inte har elektroniskt tändsystem så skulle jag satsa på att byta kondensatorn.
En varm kondensator kortsluter mer eller mindre när den blir varm - men fungerar åter när den får svalna.
Brukar ta runt 20 minuter för en varm kondensator att svalna och därefter fungera som avsett.

5 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
#9
Hej vänner,  tack för  hjälpen  hittills! Jag är påväg nu att köpa ett Exide batteri då jag kontrollerade min max med multimeter imorse. Dvs. Tömde ur systemet kopplade på batteriet, därefter startade bilen för att se  min max. Min var på 8.9 och max 14.3. Jag har därför insett att första  steget (eller steg 66...) är att köpa ett nytt batteri.

MEN! Efter jag tömde systemet på el hände något intressant... Då kom ECN 062104 upp! Det verkar vara lite oklart exakt vad det  är relaterat till. Generatorn är ju bytt till en  ny och kablage kontrollerat med det bytet...

Som svar på tändkassets frågan är svaret ja men har inspekterat och ser bra ut. Kan man göra fler tester på den? 

Jag återkommer...

Tack!

3 888 Inlägg
för 50 minuter sedan
#10
8.9v precis i startögongblicket är väl inget vidare. Men ropar inte helt kass batteri.

Tömde systemet på el", betyder det:

Raderat alla felkoder. 
Eller,
Gjort bilen strömlös medelst bortkopplat batteri?

5 Inlägg
för 31 minuter sedan
Trådstartare
#11
Då har jag skaffat ett exide batteri.
Värdena såg bra ut innan och under körning.
Load testet såg bra ut 11v eller så.  Felkoden försvann med.  Efter 15 minuters körning och med ett par test stopp så började dessvärre "glappet" igen.
Jag har varit i kontakt med Opel gällande felkoden och dem benämner det som "laddningsproblem" vilket i sin tur bara understryker tron om att det är en koppling, kabel eller annat som när motorn är igång tappar kontakten för det är precis så det känns.

Man tappar lite pusten. Vad tycker ni. Är detta bara att lägga ner och ta smällen och kalla det ett ärligt försök.?

Hur man felsöker detta? Det vet jag inte eftersom att man bara lär se problemet "när" den glappar, utvöver detta är det 2000kr för verkstad att börja därefter löpande á 650kr/ h.

Tack för all hjälp hittills!
Allt gott

5 Inlägg
för 26 minuter sedan
Trådstartare
#12
Mossan1 skrev:
8.9v precis i startögongblicket är väl inget vidare. Men ropar inte helt kass batteri.

Tömde systemet på el", betyder det:

Raderat alla felkoder. 
Eller,
Gjort bilen strömlös medelst bortkopplat batteri?

Alltså en Startkabel kopplat utan batteri mellan polerna/ mellan - och +  för att nolla elen i bilen så att ECU och annat töms på ström helt.
Alltså UTAN någon ström i bilen sluta kretsen och tömma den på ström.


Sök