4412
Sök

1997 Volvo 850 20v startar ej

56 Inlägg
söndag 19:28
Trådstartare
#1
Köp in en 1997 volvo 850 GLT med B5254FS motorn å automat låda. Problemet är att den har stått ett tag hos förra ägaren och nu startar inte. Enligt förra ägaren har bilen gått bra och sen bara ställts undan. Har kikat på typ allt möjligt utan att hitta något fel.

Bilen har gnista, först var det en stark vit gnista, bytte tändkablar, rotor, rotorlock och tändspole ifrån en annan 850 som jag vet startar, och nu har den en blå aktig men liten gnista. Testade även att köra andra 850n med tänddelarna ifrån nya och den startade utan problem. Nya 850n tänder inte ens på startgas. En sak att notera är att gamla tändstiften var väldigt svarta och äckliga, dock så hade dem som sagt en stark och vit gnista. Misstänker att gnistan inte är tillräckligt för att få bensinen att antända. Även med dem nya delarna. Tändspolen får rätt spänning ifrån batteriet.

Spridarna har jag kört utanför insuget och alla skjuter fint och ingen läcker. Kompressionen mätte jag till ungefär 150 psi på alla cylindrar, 3e cylindern hade liiite mer. Har testat att köra med LMM urkopplad. Har testat att koppla ut spridarna och kört motorn torrt och sen testat enbart med startgas utan lyckan.

Har lyckats få igång den en gång förut, men då rykte det som fan ur avgasröret, jag höll plattan i mattan å motorn varvade knappt å så lät det som att den bara gick på 3 cylindrar. Sen tvärdog den och inte startat sen dess. Fick någon poff ur avgasröret och en baksmäll genom insuget idag när jag provade nya ideer. Testade snabbt att hålla handen för insuget och sen dra runt startmotorn, kände absolut inget typ av sug genom gasspjället. Kan det vara något med insuget som spökar kanske eller känner man inget sug föräns motorn verkligen snurrar?

Har skiftat kamaxel- och vevaxelgivaren mellan bilarna, den gamla startar med delar ifrån den nya, den nya startar fortfarande inte. Misstänker att typ vevaxelgivaren inte får signalerna hela vägen till ECUn eftersom den har gnista och soppa, men kanske inte vid rätt tillfälle? Har för mig varvmätaren ska kunna skutta lite om vevaxelgivaren är hel, men varvmätaren på denna är stendöd. Absolut ingenting händer.

Kamdreven, vevaxeln och rotorn är alla nollade och ska stämma. Med vevaxeln nollad så står rotorn mot cylinder 1 och kamdreven har sina små markeringar snett upp emot mitten av motorn. Kompressionen såg som sagt hyffsat okej ut också.

Bilen har OBD2 uttag i mittkonsolen. Jag har försökt läsa av om det finns några koder med en gammal biltema felkodsdosa för volvo. Den hittar bilen, ibland säger den att det finns 1-2 felkoder men så fort man försöker läsa av dem eller radera dem så finns det plötsligt inga felkoder lagrad? Ibland kan den säga åt mig att vrida nyckeln till pos 2 och inte ha igång motorn, vilket jag självklart redan har. Kan det vara en för billig dosa för att fungera bra?

GE MIG NYA IDEER ELLER SAKER ATT KOLLA PÅ. Är för övrigt för fin för att skrota. svart helskinn, träpaneler med träratt. Elfönster, elhissar, ac, svart kaross å bara 25k mil.
Senast redigerat av Deuxez (söndag 19:29)

56 Inlägg
Igår 12:22
Trådstartare
#2
Har nu lyckats lista ut at den där OBD2 uttaget i mittkonsolen bara fungerar till att läsa av ABS felkoder och inte felkoder ifrån ECUn. Måste bygga något eget för att få fram blink felkoder från ECUn så blir att göra det och se vad den klagar på. Förhoppningsvis ger den några vettiga felkoder som man kan använda sig av.

56 Inlägg
för 19 timmar sedan
Trådstartare
#3
Har lyckats använda brorsans 940 OBD2 till LED felkodsläsare och fick fram en felkod. Försökte först få fram något på pin 3 i OBD uttaget då det var den som skulle va kopplad till ECUn. Fick dock inte fram något alls så började söka runt mer. Tydligen så finns inte någon kabel i pin 3 på denna årsmodell. Fick istället kolla på pin 13 då den skulle vara till insprut/bränslesystemet. Fick då fram kod 1-2-2. Enligt google så ska motronic 4.4 ha kod 1-2-2 till "Motortemperaturgivare". Kan förklara varför den går så fett och surar ner tändstiften.

Har dock fortfarande misstankar angående tändningen. Är som sagt blå men de är en jävligt liten gnista. Har fått tips att kolla all jordning. Ska även kunna koppla ur kamaxelgivaren ifall den spökar till det och ställer tändningen helt fel, då ska den istället få en förinställd tändning.

EDIT: Tillbaka till ruta 1 igen. Koden jag fick ifrån pin 13 är tydligen specifikt för cruise control systemet. Så 1-2-2 har ingenting med motortemperaturgivaren att göra. Förstår inte hur man ska få några felkoder isåfall om pin 3 inte ens används på dessa. Hur som helst så verkar det inte vara något att fortsätta felsöka på... Helt otroligt hur svårt det ska vara att hitta relevant och användbar information angående volvos halv-taskiga OBD2 system på tidiga volvo modeller..
Senast redigerat av Deuxez (för 16 timmar sedan)

Från Finland
454 Inlägg
för 8 timmar sedan
#4
Du har en 97a så du kan få alla felkoder ur OBD2 uttaget du behöver bara rätt app och rätt läsare. Appen heter 850 OBD-II och kostar några euro, utvecklad av en finne.

OBD2 läsaren behöver stöda ELM327 fullt, det gär inte alla läsare och det är svårt att veta vad som funkar. Men han som utvecklar appen säljer några som ska funka med den
https://xiaotec.fi/?lang=en&a=00

Professionell nybilshatare

Från Finland
454 Inlägg
för 8 timmar sedan
#5
Top 5 vanligaste orsakerna en 850 inte startar, du har väl utött flera av dessa redan dock.
https://www.youtube.com/watch?v=abKQeVaUoUE

Det jag undrar är om du kan ha Lawnmower syndrome men du sade du har kompression. Jag hade det förra året och bilen startade efter jag hållit på jättelänge och satt motorolja i cylindrarna som fick stå en dag.

Professionell nybilshatare

56 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
#6
DennisCA skrev:
Du har en 97a så du kan få alla felkoder ur OBD2 uttaget du behöver bara rätt app och rätt läsare. Appen heter 850 OBD-II och kostar några euro, utvecklad av en finne.

OBD2 läsaren behöver stöda ELM327 fullt, det gär inte alla läsare och det är svårt att veta vad som funkar. Men han som utvecklar appen säljer några som ska funka med den
https://xiaotec.fi/?lang=en&a=00

DennisCA skrev:
Du har en 97a så du kan få alla felkoder ur OBD2 uttaget du behöver bara rätt app och rätt läsare. Appen heter 850 OBD-II och kostar några euro, utvecklad av en finne.

OBD2 läsaren behöver stöda ELM327 fullt, det gär inte alla läsare och det är svårt att veta vad som funkar. Men han som utvecklar appen säljer några som ska funka med den
https://xiaotec.fi/?lang=en&a=00

Verkar som det. Har inte fått fram massvis med olika svar men verkar som att år -97 så ska den ha stöd för full OBD2. Får kika om någon annan läsare vi har hemma kanske fungerar. Tycker fortfarande det är konstigt att den ibland hittade 2 felkoder men dem försvann så fort man försökte läsa eller radera dem. Kommer troligen köpa den där bara för att, var ju billig.

DennisCA skrev:
Top 5 vanligaste orsakerna en 850 inte startar, du har väl utött flera av dessa redan dock.
https://www.youtube.com/watch?v=abKQeVaUoUE

Det jag undrar är om du kan ha Lawnmower syndrome men du sade du har kompression. Jag hade det förra året och bilen startade efter jag hållit på jättelänge och satt motorolja i cylindrarna som fick stå en dag.

Har tyvärr redan kollat allt de där. Lawnmower Syndrome har den nog också men inte så pass mycket så att kompressionen försvinner. Har varit ganska dränkt i bensin när man försökt starta den. Men om man bortser ifrån bränslesystemet. Den borde i teorin tända på startgas OM gnistan är tillräckligt stark, gör den inte de som måste ju gnistan dö under kompression, eventuellt om den tänder i fel tillfälle, men det borde kamaxelgivaren hålla reda på, å enligt video så får man varken gnista eller soppa när den inte fungerar, jag har båda så den borde vara okej. Så mest troligen en gnista som inte orkar med kompressionen?

Fungerar kamaxelgivaren så borde den som sagt också veta NÄR tändningen ska ske så borde va omöjligt att den tänder vid fel tillfälle.

Från Finland
454 Inlägg
för 2 timmar sedan
#7
Vad jag förstått har inte 97an en helt standardiserad OBD2 utan lite mer som OBD1.5 kanske. Det är därför man behöver specifik mjukvara för den, som appen jag föreslog.

Vol-FCR version 3.nånting har jag också lyckats få felkoder och nolla dem med, körandes på en laptop i en Windows XP VM och en ELM327-USB kabel.

Jag skulle provat duttat i lite motorolja genom tändstiftshålen i alla fall, kanske kan hjälpa få upp kompressionen.

Professionell nybilshatare


Sök