8658
Sök

Hastighetsspärr 180 km/h på nyare Volvo.

Forummoderator
18 491 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Det var en nyhet för mig i alla fall. Bilar har ju varit spärrade på 250 km/h i många år men dagens Volvobilar gör bara 180 km/h. Tanken här var ju att köpa en större och bekvämare bil som orkar hålla hög hastighet på autobahn. Lämna in bilen och ta bort spärren är inget alternativ heller. Kan ställa till med trassel om olyckan är framme.

Tänk att ni köper en nyare bil och ska åka söderut. Väl på autobahn kör bilen in i en osynlig vägg i 180... Fan vad besviken jag hade blivit om jag inte visste om det.

6 721 Inlägg
för 1 timme sedan
Polestar har likadan drivlina men ingen spärr :^)

Gångerna jag legat på autobahn har jag testat topphastigheten en gång.. om det är värt att prova. Försökte inte ens med en Focus 1.0
Ligger oftast 130 km/h, fått en verklig förbrukning på 0.55L/mil (Mondeo HEV, V90 D4, Focus 1.0) mellan Sverige-Tyskland

De/Dem

Forummoderator
18 491 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
xXSammy skrev:

Gångerna jag legat på autobahn har jag testat topphastigheten en gång.. om det är värt att prova. Försökte inte ens med en Focus 1.0
Ligger oftast 130 km/h, fått en verklig förbrukning på 0.55L/mil (Mondeo HEV, V90 D4, Focus 1.0) mellan Sverige-Tyskland

Tror inte polestar har en diesel på 238hk.

4 007 Inlägg
för 1 timme sedan
Har kört en hel del Autobahn på jobbresor och trafikrytmen är ju på 130-150 i mittre filerna. Saktare till höger (lastbilar mm) och (förvånande få) stollar längst till vänster.
Mest normala omkörningar för att sen gå in igen.

Så 180 måste ju ändå vara ett ickeproblem i verkligheten. "Normal omkörning" går ju även i 150, och den håller ju 180 uppför också då den KAN gå fortare. Kraften finns.
Inte som en 30moppe som gör 10 bara det lutar lite uppför...
Då, vore det störande i praktiken också.

Nej, jag har inte kört alla Autobahn som finns och jag fattar det kan kännas trist.
Men ett problem är det inte i praktiken.
Man blir inte omkörd av gemene man i 180 liksom, men kan kanske inte hänga på Porsche'arna i vänsterfilen....
Har inte haft egen bil utan hyrbil.
Senast redigerat av Mossan1 (för 1 timme sedan)

561 Inlägg
för 46 minuter sedan
Hybrid_ skrev:
xXSammy skrev:

Tror inte polestar har en diesel på 238hk.

Diesel...det är ju för jordbruksredskap, entreprenadmaskiner och andra större fordon som fraktar gods eller fler än 5 personer. ?

Ett ganska klokt tänk att spärra volvobilar vid 180km/h ty de har ju historiskt sett knappt haft väghållning för halva den hastigheten.

Men på det seriösa planet, några liv kommer förhoppningsvis att sparas av den spärren. I mellanmjölkens land är det givetvis ett ickeproblem.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

Sök