obebodd skrev:
Apexii skrev:
Tack!
Håller på och klurar lite på det, det som kommer göra det svårt är att jag vill ha luftkanaler in genom de små sidorutorna till kylaren med utlopp i bak för bra flöde, har lite idéer som kommer delges här så fort motordelen är klart.
Har suttit och läst en massa för att kunna få bilen godkänd för gata som ombyggt fordon och stött på en liten irriterande bit, eftersom bilen kommer vara ganska lätt (just nu som den står vägen den ca 920kg) så kommer jag vara väldigt begränsad när det kommer till effektfronten, utan att gå in för mycket på det tekniska så kommer jag inte kunna regga den med turbon jag egentligen tänkt, en T70 Super.
Jag kommer bli tvungen att sätta på en turbo som levererar max 280-300hk på ca 0,4-0,5bar och har en max kapacitet på mellan 400-450hk, så det verkar som att denna V8 kommer att få en T3T4 turbo till att börja med.. tips på[youtube][/youtube] andra turbomodeller inom de specifikationerna mottages tacksamt, då det bara kommer vara en turbo avsedd för reggningen så ska den vara så billig som möjligt, T3 eller T4 fläns in och V-Band gärna 3 tum ut.
Det finns utbytes rutor/louvers för att få in luft genom små sidorutor. Annars byter många bara hela bagagerutan till plexi och bygger en scoop för att få in luft.
Snackade med SFRO ang effekt för ett tag sedan, som du säger är maxeffekten begränsad av vikten på bilen. Jag frågade om man teoretiskt sätt fick sätta in vikter i bilen under besiktningen.
Det var helt ok så länge som vikter satt fast, så om jag var du hade jag knycklat in så mycket vikt som möjligt och gjort en mappning med din T70 för att slippa ha flera turbos.
Du kan ju göra en besiktningsmappning som matchar besiktningsvikten.
Problemet är ju denna text, och hur besiktningsmannen i fråga tolkar den ( saxat ur SFRO bok
https://sfro.com/images/stories/dok/Reg … 180403.pdf ):
''Dessutom måste motorns specifikation och angiven effekt vara
rimlig. Laddtrycket får inte vara för lågt, minst cirka 0,4-0,6 bar,
och effektökningen bör vara minst cirka 10% per 0,1 bar. Totalt
sett alltså minst cirka 40-60 % effektökning.
Turbons (eller kompressorns) storlek ska också vara rimlig i för-
hållande till angiven effekt. En riktlinje är max 50% överkapa-
citet. Alltså, om motorn har 300 hk, ska turbon kunna prestera max 450 hk. Här använder man i första hand turbotillverkarens
uppgifter. Finns inga uppgifter från tillverkaren får man mäta
turbons impeller och beräkna en rimlig maxeffekt.''
Och en T70 Super är god för över 600hk, enligt ovan text är minimieffekten föra att få använda den turbon för regg då ca450hk, ska jag ta ut det så behöver jag vikta upp bilen till 1650kg och det är med dispensen inräknat, om jag inte mot förmodan skulle bli beviljad dispensen så behöver bilen viktas upp till 2200kg, när bilen är färdigbyggd estimerar jag att vikten landar på ca 1150kg, 500kg ytterligare känns redan det ganska orimligt, har inte forskat för mycket i det än dock, några förslag?
Nu ska jag ge mig på att bygga en egen bränsletank...