för 1 timme sedan
Trådstartare
Hej
Jag har rivit isär mitt Volvo b230 block från min Volvo 940.
upptäckte stora bitar som lossat från mellanaxel lagren.
knackat ur mina gamla med en passande hylsa och monterat nya. Mellan axel går inte få i det tar i över allt. känns som jag skadat lagren när jag knackat i dem.
Köpt en ny sats lager nu. Men hur gör ni andra som bytt dessa lager? De skall monteras torra som jag förstått. Men går det använda något att smörja med tillfälligt?
Provat pressa med gängstång men är väldigt trångt svårt att få dem att gå i rakt. köpte en lager monterings sats på biltema igår tänkte prova igen.
Ingen motorverkstad i närheten som vill ta sig an detta heller så jag inser att jag får göra det själv.
kg racing kunde ordna det men det är långt bort tyvärr.
Enligt verkstads killen på kg kan man knacka i dem och sen slipa med 1000 papper på insidan av lagret ifall axel inte går i. Då ser man var det blir blankt och slipar försiktigt där. Provar med axel om och om igen slipa prova slipa prova tills axeln snurrar lätt och fint.
provat värma lite med värmepistol och kyla lagret men har inte märkt någon effekt. lagret jag tog ur såg lite deformerat ut. så det känns som det är väligt trångt. hade nog gjort gott om man vågade ta något litet som kunde smörja lite vid montering. Men man vill ju inte riskera att lagret börjar snurra sen .
Verkar ganska ovanligt att folk byter dessa lager med men det stack ut en bit stor som en lillfinger nagel från lagret när jag öppna motorn så hade inte så mycket alternativ.
Hittar heller inte någon tråd där folk skriver hur de gjort detta.
Mvh Björn