Tja! Tänkte jag skulle dela med mig av mitt rullande Volvo 245 projekt. Initialt kommer tråden fyllas med bilder och texter jag sparat under projektets gång men framöver hoppas jag även kunna fortsätta tillägga till tråden allt eftersom bilen fortsätter förbättras och förfinas.
Är alltså en Volvo 245 GL från -88 som har fått sig en B230fk med tillhörande M90 låda. Det blev dock lite mer än bara ett simpelt motorbyte.
På med turbofälgar! Bilen kördes sedan under vintern i detta skick fram tills april 2025 när jag körde av kamremmen på motorvägen en dag. Bytte remmen dagen efter men i den vevan bestämde jag mig för att det skulle bli turbomaskin i han.
Till att börja med ville jag få bukt på ett irriterande knarrande från framvagnen. Slutade med att jag rev ut hela hjulupphängningen och monterade nya länkarmar + bussningar, stabilisatorstag, stödämpare, fjäderbenslagringar, Lesjöfors 40mm sänkfjädrar, bromsskivor, bromsok och slangar. Även hjulhusen fick sig lite rostskyddsfärg!
Även bakvagnen fick sig en omgång med nya ok + skivor, sänkfjädrar och dämpare, förstärkning av öronen till momentstagen, nya momentstag, länkarmar, justerbart panhardstag och lite välbehövlig slipning och rostskyddsmålning av bakaxel och hjulhus.
Några veckor senare inhandlades donatorbil nere i Mjölby! Tillbaka igen i Stockholm kl 04 och sedan i säng strax innan 06 för att gå upp o jobba igen kl 07. Var lite trött dagen efter haha