Bilen verkar faktiskt ha gjort ungefär precis det jag hoppades på i sommar och nu börjar det bli väldigt blött och trist ute.
Det har blivit uppskattningsvis 200 - 300 mil och som längst en tur ner till Umeå för Wheels. Framför allt har den fått användas som bil istället för att bara stå som ett projekt i garaget, och det har varit ganska odramatiskt. Inga större haverier, den startar fint, håller laddtrycket stabilt och oljetrycket har sett bra ut. Jag har fortsatt köra på WG-fjädern som ger ungefär 0,48 bar, så effektmässigt bör den fortfarande ligga kring de 316 hk som den lämnade tidigare.
Bromssystemet är jag också riktigt nöjd med. Efter allt jobb med bromsar,iBooster och resten av systemet är det skönt att kunna konstatera att det faktiskt blev bra även ute på vägen.
Samtidigt har några hundra mil varit tillräckligt för att hitta ett gäng saker som jag vill förbättra under vintern.
Den största genomgången blir nog bränslesystemet. Jag har haft problem med att bränslefiltret satt igen av skräp, troligtvis rost eller andra partiklar från tanken. Tanken ska därför ner för inspektion så jag kan försöka reda ut var allt kommer ifrån. När den ändå är nere tänker jag provtrycka den och eventuellt rostbehandla/seala den beroende på hur den ser ut invändigt.
Nuvarande tankarmatur är dessutom lite skev och tätar inte helt perfekt när tanken är full, så planen är att fräsa eller bygga en ny ordentlig armatur. Samtidigt ska tankgivare och flottör ses över och förhoppningsvis kopplas in till MaxxECU.
Catchtanken som köpts men inte monterats ska också kopplas in. Det är framför allt för att få lite mer säkerhet mot bränsletrycksfall i kurvor och vid låg nivå i tanken. I samband med det blir det även en bränsletrycksgivare på fuelrailen. Det hade varit väldigt användbart redan i somras eftersom ECU då hade kunnat visa ganska tydligt att bränsletrycket började försvinna när filtret sattes igen och bilen började gå magrare på belastning.
Oljesidan behöver också lite kärlek.
Jag har sedan tidigare haft en liten läcka från tråget, bland annat eftersom nederdelen inte är helt rak. Det har inte varit någon dramatisk läcka, men tydligen tillräckligt för att oljenivån sakta ska kunna sjunka om man inte håller koll på den. I en kurva lyckades jag till slut få så pass låg nivå att oil pressure cut slog till och jag fick toppa upp oljan.
Så tråget ska tätas om ordentligt. Jag tänker även se över befintlig oljenivågivare eller köpa en lämplig givare och få in nivåövervakning i sprutet, den som sitter i tråget knäcktes kontakten på vid någon av alla mina motorlyft. Oljetrycksvakten gjorde exakt det den skulle, men helst vill man ju få en varning innan nivån hunnit bli så låg att trycket potentiellt kan påverkas.
En annan sak som stått på listan ett tag är generatorn.
Eftersom bilen körs utan AC och originalservo har remdragningen blivit lite av en kompromiss. Generatorns remhjul får helt enkelt lite för dålig ingreppsvinkel, vilket gör att remmen kan slira en stund efter start eller när man lägger på mycket elektrisk belastning med exempelvis kupéfläkt och flera andra förbrukare samtidigt.
Planen är därför att bygga eller köpa ett relocation-kit och flytta generatorn till insugssidan. Det borde ge bättre remomfamning, flytta generatorn bort från värmestrålningen från turbo och avgassystem, korta ner en del av kablaget och samtidigt städa upp motorutrymmet visuellt.
Jag har också känt av ett litet på/av-glapp någonstans bak i drivlinan. Inget akut, men det känns tillräckligt för att jag vill undersöka det närmare. Det kan mycket väl sluta med att diffen konstateras vara i behov av en genomgång eller renovering.
Komfortmässigt är jag annars ganska nöjd. Bilen är lagom högljudd utvändigt, men det kommer fortfarande upp en del transmissionsljud, drön och bakvagnsljud i kupén.
Någon gång i framtiden vore det väldigt trevligt att skicka dit en 8HP70, svetsa igen hålet i kardantunneln ordentligt och få ner transmissionsljudet ytterligare. Samtidigt kostar en sådan konvertering en bra slant och bilen är faktiskt rätt trevlig med den manuella lådan, så det är mer ett framtidsprojekt än något som måste göras nu.
Målet inför nästa säsong är därför egentligen inte att bygga om bilen igen, utan att förfina den.
Få bort småläckor och provisoriska lösningar, bygga in bättre övervakning, säkra upp bränslesystemet och få drivlinan att kännas lite tajtare. När det är gjort känns det också betydligt bättre att börja plocka ut lite mer effekt och göra ett nytt besök i bänken.
Och för att jag tydligen inte kan låta bli att starta fler sidoprojekt har jag även köpt ett extra targatak.
Tanken är att använda det för att gjuta av och försöka bygga ett targatak i kolfiber. Själva lamineringen känns inte som den största frågan ? det jag behöver fundera lite mer på är hur jag bäst integrerar originalets infästningar, gängor och låsmekanismer i kolfiberdelen utan att skapa framtida sprickor eller andra problem.
Så sammanfattningsvis blev det ändå en väldigt lyckad första riktig sommarsäsong.
Bilen har fungerat, inget har exploderat och jag har fått tillräckligt många mil bakom ratten för att börja hitta de små sakerna som faktiskt är värda att förbättra.
Nu blir det snart att flytta in bilen i verkstaden igen och ägna mig åt lite fräsning, lite komposit och det där livsfarliga "när jag ändå håller på..."