940 hackar till vid jämn körning

940__Turbo
21 juli 2007 · 38 Inlägg

Hej
Jag har en 940 turbo som inte verkar må så bra i bland så jag
undrar vad det kan var när bilen hackar till när man ligger på jämn gas, känns precis som om den vill dö,kan även hända att den går ner i varvtal på tomgång och ibland dör den på tomgång. Tacksam för svar å tips på vad man kan kolla på vad det är för fel.big_smile
               
                                                MVH//940__Turbo

Megavirus
21 juli 2007 · 100 Inlägg

Låter som att den missar på tändningen....
eller kan du ju kolla tryckslangarna att dem är hela och täta...
hade samma problem med min saab då va det bara en slang som inte va tät..  wink

kan även vara bränsletrycket som sviktar..

Senast redigerat av Megavirus (21 juli 2007)

Jag har nog råkat ut för alla fel på mina bilar. nackdel: Många gånger dyrt, Fördel: Man lär sig till nästa gång
Excilcior
21 juli 2007 · 13 Inlägg

Har exakt samma fel på min 740 me B230F motor:( Har gärna av dig om du hittar felet.  Kan nämna att jag har bytt i stort sett alla tänddelar, insugspackning samt bränslefilter utan resultat.

High_Tower Leg. Volvo Nerd
21 juli 2007 · 143 Inlägg

Kolla bränsleslangar till BTR:en, Minsta lilla spricka på nån av slangarna, Då BÖR du byta dom, Suger den minsta lilla luft så kan ett sånt ryck uppkomma vid jämn körning och ev acceleration. Kolla Tändningen, iaf den skulle missa ibland.

Kolla allt som har med Bränslet att göra, och om du har ett Självdiagnostikuttag så kör det och kolla vad det ger för fel kod. om det inte ger något. Ta reda på hur längesen det var du bytte Bränslefilter.

Är svensk, Åker Svensk
http://www.smsnetwork.org/?r=13424&epi=UNIK_ID Skit bra gratis sms sida om man har ont om pengar! Samla kredit att skicka för genom att gå in på sidor!!
ATMTA
21 juli 2007 ·

min 940 gjorde samma sak för ett tag sen.. så kom jag på att jag inte regjort luftfiltret.. så jag tog och gjorde det och sen va problemet fixat! big_smile

TobbeTT
21 juli 2007 · 948 Inlägg

blinkar lamdba lampan när den hackar? för på min 240 med b230F motor så hacka den på jämnkörning eller tomgången och då var det lambda sonden som kass för bytte den och nu hackar den inte mer smile

High_Tower Leg. Volvo Nerd
21 juli 2007 · 143 Inlägg

TobbeTT skrev:
blinkar lamdba lampan när den hackar? för på min 240 med b230F motor så hacka den på jämnkörning eller tomgången och då var det lambda sonden som kass för bytte den och nu hackar den inte mer smile

efter 89 årsm, så tänder sig den lampan och slocknar inte;) Det betyder mer eller mindre att något i motorstyrningen inte fungerar som det ska eller som i de flesta fall så är det totalkasst. Men som sagt, Du har ett Diagnostik uttag vid Vänster Fjäderbenstorn, kolla där, och skriv sedan felkoderna här om du inte redan vet vad det betyder.

Är svensk, Åker Svensk
http://www.smsnetwork.org/?r=13424&epi=UNIK_ID Skit bra gratis sms sida om man har ont om pengar! Samla kredit att skicka för genom att gå in på sidor!!
TobbeTT
21 juli 2007 · 948 Inlägg

High_Tower skrev:

TobbeTT skrev:
blinkar lamdba lampan när den hackar? för på min 240 med b230F motor så hacka den på jämnkörning eller tomgången och då var det lambda sonden som kass för bytte den och nu hackar den inte mer smile

efter 89 årsm, så tänder sig den lampan och slocknar inte;) Det betyder mer eller mindre att något i motorstyrningen inte fungerar som det ska eller som i de flesta fall så är det totalkasst. Men som sagt, Du har ett Diagnostik uttag vid Vänster Fjäderbenstorn, kolla där, och skriv sedan felkoderna här om du inte redan vet vad det betyder.

Jo på min 240 GLT 90:a så blinka lambda lampan och hitta inga felkoder heller så man blev lite störd när man inte hitta felet efter man bytt tänddelar, lmm och tempgivare för sprutet

High_Tower Leg. Volvo Nerd
21 juli 2007 · 143 Inlägg

TobbeTT skrev:

High_Tower skrev:

TobbeTT skrev:
blinkar lamdba lampan när den hackar? för på min 240 med b230F motor så hacka den på jämnkörning eller tomgången och då var det lambda sonden som kass för bytte den och nu hackar den inte mer smile

efter 89 årsm, så tänder sig den lampan och slocknar inte;) Det betyder mer eller mindre att något i motorstyrningen inte fungerar som det ska eller som i de flesta fall så är det totalkasst. Men som sagt, Du har ett Diagnostik uttag vid Vänster Fjäderbenstorn, kolla där, och skriv sedan felkoderna här om du inte redan vet vad det betyder.

Jo på min 240 GLT 90:a så blinka lambda lampan och hitta inga felkoder heller så man blev lite störd när man inte hitta felet efter man bytt tänddelar, lmm och tempgivare för sprutet

Åh faan då får jag ursäkta mig om det är felaktigt det jag har sagt, Men på våda mina bilar (745 TIC-89/ 740 Gl-89) så tände den sig och lyste konstant, så man fick gå vänligt fram under huven och kolla vad det var och byta den delen sen radera koden. då slocknade den.

Men alla bilar är olika som människor, så kommer det alltid att vara, man kan bara hoppas på att det går som man vill:D

Är svensk, Åker Svensk
http://www.smsnetwork.org/?r=13424&epi=UNIK_ID Skit bra gratis sms sida om man har ont om pengar! Samla kredit att skicka för genom att gå in på sidor!!
TobbeTT
21 juli 2007 · 948 Inlägg

High_Tower skrev:

TobbeTT skrev:

High_Tower skrev:

efter 89 årsm, så tänder sig den lampan och slocknar inte;) Det betyder mer eller mindre att något i motorstyrningen inte fungerar som det ska eller som i de flesta fall så är det totalkasst. Men som sagt, Du har ett Diagnostik uttag vid Vänster Fjäderbenstorn, kolla där, och skriv sedan felkoderna här om du inte redan vet vad det betyder.

Jo på min 240 GLT 90:a så blinka lambda lampan och hitta inga felkoder heller så man blev lite störd när man inte hitta felet efter man bytt tänddelar, lmm och tempgivare för sprutet

Åh faan då får jag ursäkta mig om det är felaktigt det jag har sagt, Men på våda mina bilar (745 TIC-89/ 740 Gl-89) så tände den sig och lyste konstant, så man fick gå vänligt fram under huven och kolla vad det var och byta den delen sen radera koden. då slocknade den.

Men alla bilar är olika som människor, så kommer det alltid att vara, man kan bara hoppas på att det går som man vill:D

det är lungt!!! smile vet att en kompis klia sig gott i skallen när bilen inte spara felkoder wink går även som du nog vet att nolla felkoderna genom att lyfta på pluspolen på batteriet ett tag

ja det är bara att hålla tummarna att dom ska funka som man vill he he wink

pv-rules kung
22 juli 2007 · 52 Inlägg

hackar den alltid när du håller jämn fart så e tändningen för högt ställd=sänk till den slutar. hackar den ibland kolla vevaxelgivaren, den bryter tändningen om den inte ger signal. 
tänds motorstyrningslampan så kolla lambdasond, men den lär inte hacka för det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang