4200
Sök

jag ska köpa volvo 740 års-90-92 behöver bra tipps vad ska jag kålla på

Däckspert
298 Inlägg
22 juli 2007
Trådstartare
hjälp mig

Livet börjar vid 6200rpm!!!

Leg. Volvo Nerd
143 Inlägg
22 juli 2007
Miltal, Att den inte läcker aldeles för mycket olja. Helts inget, Kamrem, kolla under mattan på förarsidan och se att det inte är blött under där, För då er de en ventil som sitter i torpedvägen som läcker glykol, 700 spänn på volvo.

Känn på kopplingen, Åka en sväng med den och slira lite på kopplingen när du kör från 0, Ger den ifrån sig ett skrikande metaliskt ljud, så är den slut.

Annars tror jag inte du behöver kolla så mycket. Mer efter vad du själv vill ha koll på. Försök ta reda på hur många ägare det har varit på den, Desto mindre, desto längre går bilen och troligtvis mer felfri:)

Är svensk, Åker Svensk
http://www.smsnetwork.org/?r=13424&epi=UNIK_ID Skit bra gratis sms sida om man har ont om pengar! Samla kredit att skicka för genom att gå in på sidor!!

Däckspert
298 Inlägg
22 juli 2007
Trådstartare
tack så mycke bra att veta

Livet börjar vid 6200rpm!!!

948 Inlägg
22 juli 2007
service boken(hur noga vart med att bytt olja, remmar mm) visst kanske inte så lätt att kolla på en gammal bil men kan ju vara värt att kolla bromsarna en volvo som har stått länge har tendens till fastkärvande bromsar och även handbromsen vill gärna bli lite kinkig om den stått länge annars är det inget värre väldigt bra och pålitlig bil smile

Avstängd
1 266 Inlägg
22 juli 2007
du behöver inte kolla nått...eller jo du kan kolla så det är bensin i den... anars är det bara och åka big_smile

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

2 182 Inlägg
22 juli 2007
Dokumentationen (Servicebok å besiktningpapper)
På besiktningpappren kan du ju se om det varit nåt större fel innan som är åtgärdat, en ordentligt ifylld servicebok är ju en bonus. Är serviceboken ifylld korekt så behöver du inte oroa dig så mycket över miltalen, en välsköt bil håller längre en en som inte är det oavsett bilmodell, känn på koppling broms, handbroms brukar vara dålig på 700-serien, åtminstonde har jag varit med om det på ett par 740 bilar.
Kör en ordenlig sväng med den, gärna på motorväg bromsa kraftigt å känn om det vibrerar i ratten,om det vibrerar kraftigt så är nog skiverna fram vina och måste bytas, och kör en sväng grusväg och lyssna efter klokande och andra onormala ljud.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

1 067 Inlägg
22 juli 2007
Kolla hur oljan ser ut..  Kolla även under påfyllnadslocket om det är massa klägg där är inte oljan bytt på läääääääääääääänge..   Oljan ska vara brunaktig.. Är den svart är den inte bytt på länge..

Är oljan ljusbrun eller nästan vit.. smäll igen huven och kika på en annan.. (Motorskador)

Kolla expansionskärlet till kylaren så att det inte är olja eller oljefläckar i den..  Är det det (motorskador)

Är det en motor i den med kamrem så kolla upp när den är  bytt.. om den är bytt..  Är den inte det.. pruta och byt den ASAP.. ( brukar inte hända så mycket på volvo men det är dumt att chansa)

Kolla även koppling och bromsar mmm... Växla alla växlar så du känner hur lådan mår.   Kolla under så den inte är skadad eller upprostat..  700serien ser mer dike än väg med vissa ägare smile

Se även till att kolla u pp den via bilregistret.. och att du köper den av rätt människa..  Samt att det inte är någon restskatt på den.   SKRIV ETT KVITTO!

och så vidar..  var lugn och metodisk.. finns massor av de där bilarna så ta dig tid att leta rätt på ett fint exemplar..  Pruta om du tycker det känns dyrt smile

Sök