Leasing..?

R1kard V-Power
24 juli 2007 · 1 186 Inlägg

Hejsan!

Jag har lite dålig erfarenhet om det här med att leasa en bil, eller rättare sagt jag kan ingenting om det!

Det jag undrar mest är hur mycket det kostar, betalar man en viss procent av bilens värde eller hur går det till?
Tex. vad kostar det ungefär att leasa en Saab 9-3 2,0t, BMW M3, Ferrari Modena? bara för att se skillnaden på dem olika bilarna.

Kan man leasa begagnade bilar, om det går så blir dem väl rätt mycket billigare? Blir det stor skillnad på priset om man kör 5000 mil eller 20 000 mil med bilen?

Skriv så mycket ni kan om det, erfarenheter och skriv vad ni tycker om det!

Tack på förhand /Rikard

/ ///______]
.) . /(_)
/__/
heli
24 juli 2007 · 112 Inlägg

Lättast är att kika på www.skatteverket.se där man bl.a. kan räkna ut förmånsvärdet på samtliga nya bilar, http://www.skatteverket.se/servicetjans … 07896.html

Förmånsvärdet är summan som läggs ovanpå din bruttolön, dvs summan som du får betela skatt på! Förmånsvärdet innehåller alla kostnader utom bränsle. Som exempel så betalar jag 3700:- inkl. moms för min Focus ST brutto. Sen skatt på det alltså.

Ska man ha leasingbil är det egentligen ingen idé att kika på begagnat. Det blir billigare för företaget eftersom de köper en billigare bil, men du får betala samma förmånsvärde som för en ny! Dessutom kan man bara leasa en beg. bil om den har vart leasingbil tidigare, eftersom privatägda bilar är "moms-smittade".

Gällande miltalen så betalar du bara 75% av förmånsvärdet om du kör mer än 3000 mil om året i tjänsten. Likadant får du 20% minskat förmånsvärde om du väljer en miljöbil (typ Flexifuel, BioPower)

Hoppas jag redde ut något i röran smile Som sagt så finns det mesta att läsa på skatteverket!

Mvh Henke

R1kard V-Power
24 juli 2007 · 1 186 Inlägg

v70power skrev:
Lättast är att kika på www.skatteverket.se där man bl.a. kan räkna ut förmånsvärdet på samtliga nya bilar, http://www.skatteverket.se/servicetjans … 07896.html

Förmånsvärdet är summan som läggs ovanpå din bruttolön, dvs summan som du får betela skatt på! Förmånsvärdet innehåller alla kostnader utom bränsle. Som exempel så betalar jag 3700:- inkl. moms för min Focus ST brutto. Sen skatt på det alltså.

Ska man ha leasingbil är det egentligen ingen idé att kika på begagnat. Det blir billigare för företaget eftersom de köper en billigare bil, men du får betala samma förmånsvärde som för en ny! Dessutom kan man bara leasa en beg. bil om den har vart leasingbil tidigare, eftersom privatägda bilar är "moms-smittade".

Gällande miltalen så betalar du bara 75% av förmånsvärdet om du kör mer än 3000 mil om året i tjänsten. Likadant får du 20% minskat förmånsvärde om du väljer en miljöbil (typ Flexifuel, BioPower)

Hoppas jag redde ut något i röran smile Som sagt så finns det mesta att läsa på skatteverket!

Mvh Henke

Tack så mycket för ditt svar! Bra länk du skickade!

Jag glömde skriva att jag i så fall ska leasa privat. Blir det dyrare då eller är det samma? Hur stor är skillnaden?

/ ///______]
.) . /(_)
/__/
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang