4960
Sök

Ska köpa bil för 20tkr. (Troligtvis Audi). Behöver råd!

Markolainen
25 juli 2007
Trådstartare
Funderar på att sälja iväg 525:an om några veckor för inköp av en 4wd bil som skall användas som framtida vinterbil då man får pengar till ngt finare.

Bilen får inte kosta mycket mer än 20,000kr.

Tänkte direkt på en Audi Quattro då jag hört bra om dem.
Helst en Audi 80 el. 90 då 100 & 200 väger för mycket.

Vill nu ha lite info om bilarna te.x vilken ska man välja och varför, hur mycket de driver fram/bak, är de säkra om man bara ska färdas från A till B (detta är väldigt viktigt!) mm.
Ska även ha bilen som lite busbil också, men det är inte lika viktigt att den är en bra "busbil".

Länka gärna till ngn köpguide/vanliga fel sida!

//Marko

Illustratör
826 Inlägg
25 juli 2007
Har själv aldrig kört audi men har dock nära bekanta och släktingar som gör/gjort.
Det jag vet om audi 80 är att dom har vxl-lådsproblem, vet dock ej årsmod men 87-> iaf.
Har bl.a. en kusse som nu haft sin och kört ca 4000mil med den. Den har dom lyft ur lådan på 2ggnr varav första var en helt ny låda. (höll alltså inte mer än 3000mil) Sen har jag en granne som har helrenoverat sin växellåda en gång innan den såldes.
Har en kompis som kör audi 80 där 3'ans växel hoppar. Känner inte så många fler som kör just audi 80. Känner ingen som kör audi 90..

Så det är den lilla erfarenhet jag har om just de modellerna.. Kan någon bekräfta eller ifrågasätta vore det kanon.

Tänker...

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
25 juli 2007
de jag hört  är att drivlinan lr vad de heter den är as dyr att byta

Team Kränghäng
657 Inlägg
25 juli 2007
de må vara dyrt att byta men vad jag har hört så ska dom hålla väldigt bra iaf..

Team Frosth
Car Custom & Tuning | carcustomtuning.se

Markolainen
25 juli 2007
Trådstartare
Är det bara Audi 80 som har dåliga lådor eller gäller detta även Audi 90?
Hur är kvaliten i jämförelse med min BMW i delarna då?

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
25 juli 2007
Jag har inte hört av något problem med växellådan alls på audi 80. Jag hade en audi 90 tidigare med över 20 000mil på mätaren, nya ägaren har inte sagt ett ord.
Kul att du är inne på audi quattro, drivlinan är nog dyr att byta men den går då inte sönder i första taget.  Jag har fått för mig att quattron driver 50/50 fram/bak, rätta mig gärna någon som vet.
//Marcus.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Markolainen
25 juli 2007
Trådstartare
Okej det låter bra det, ville helst ha 50/50 ev kanske lite mer på bakhjulen.

"The Stig"
390 Inlägg
25 juli 2007
Audi 80:s växellåder är det inga fel på.Martinsson kör ju 750 hästar på hjulen genom den växellådan.Samma som sitter i audi GT:en.

Du ska köpa en Audi 100 eller 200 quattro.Dom väger lite men för nåra tusen har du 300 hk i dom.Billigt och bra.

Eller så satsar du på en Audi 80/90 quattro.Du kommer att ha mycket kul med dom här bilarna.

Dom håller för mycket spö iaf..

Om man kan gasa fullt....har man trimmat för lite...

Markolainen
25 juli 2007
Trådstartare
323fSportT skrev:
Audi 80:s växellåder är det inga fel på.Martinsson kör ju 750 hästar på hjulen genom den växellådan.Samma som sitter i audi GT:en.

Du ska köpa en Audi 100 eller 200 quattro.Dom väger lite men för nåra tusen har du 300 hk i dom.Billigt och bra.

Eller så satsar du på en Audi 80/90 quattro.Du kommer att ha mycket kul med dom här bilarna.

Dom håller för mycket spö iaf..

Jag är inte ute efter mycket hästar. Det räcker med att den orkar riva lite på vintern för mig smile Ska ha den som vinterbil sen när man fått råd till ngn annan rolig bil.

huh?
10 427 Inlägg
25 juli 2007
Kanske är lite off topic men såna här brukar ju vara billiga att KÖPA:
http://www.blocket.se/vi/12364069.htm?ca=1_9_s (Audi v8 Quattro 4,2 -92 för 20k)

Trist att försäkra, tanka eller reparera kan jag tänka mig tongue

956 Inlägg
25 juli 2007
nee men audi är bra grejer..dyra delar till dom tyvärr...vet inte hur det är till audi 80/90 modellerna

eldus veldus

preem pump
836 Inlägg
25 juli 2007
steifan skrev:
Kanske är lite off topic men såna här brukar ju vara billiga att KÖPA:
http://www.blocket.se/vi/12364069.htm?ca=1_9_s (Audi v8 Quattro 4,2 -92 för 20k)

Trist att försäkra, tanka eller reparera kan jag tänka mig tongue

tänkte precis säga det
vet om en fin fin för dom pengarna
280hk och 4wd
drar INGEN bensin och BILLIGA reservdelar
försäkringen bjuder dom på har jag hört
Senast redigerat av mannen666666 (25 juli 2007)

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
25 juli 2007
Har för mej att quattron på äldre audi som tex dom du har nämnt kopplar ur sig automatiskt när man passerar 30km/h för lägre soppa förbrukning. Annars av egen erfarenhet är det riktigt sköna bilar att åka i.

Administratör
2 990 Inlägg
25 juli 2007
kolla försäkringen på en audi 90 för jobbarkompisen gav 5k året bara i trafikförsäkring och jag undar om inte bilen stog på hans mamma ändå..... audis drivlina är permanent mao den kopplar aldrig ur dock kopplar diffen ur vid 30kmh som nån skrev "om man tryckt i diffen manuellt". äldre audis rostar och kräver en hel del vård och delarna är dyra....

En kopp av den svarta såsen...

145 Inlägg
25 juli 2007
Quattro på dessa modeller enligt wikipedia :

Torsen center differential, 50/50 split, automatically locking with up to 80% of torque transfer to either axle.

Open rear differential, manually lockable via switch on center console located next to handbrake. ¹

Open front differential, no lock.

¹ - ABS disabled when locked, automatically unlocks if speed exceeds 25 km/h (15 mph)

... betyder det att den driver upp till 80/20 eller 20/80 då?

543 Inlägg
25 juli 2007
racing-jimpa skrev:
Har för mej att quattron på äldre audi som tex dom du har nämnt kopplar ur sig automatiskt när man passerar 30km/h för lägre soppa förbrukning. Annars av egen erfarenhet är det riktigt sköna bilar att åka i.

Fel, fel och fel. Har du elektronisk diffspärr, så går den ur om du kör fortare än 30 km/h.
Men 4-kraffsen ligger i hela tiden.

Jag har haft fel en gång, det var den gången jag trodde att jag hade fel men det visade sig att jag hade rätt.

Markolainen
25 juli 2007
Trådstartare
Tack för svaren allihopa.
En Audi V8 är inte aktuellt då den drar ca 0,2liter milen mer är Audi 90 & 80.
Är som sagt inte ute efter mycket hästar utan mera efter lite lägre vikt.
Men detta med diffspärren är ju bra om man känner sig på lite bushumör på vintern:)
Gäller det ALLA äldre quattro bilar?

Sök