3951
Sök

Fråga angående ET-Mått

Hårdrockare - Ärkemupp.
270 Inlägg
3 augusti 2007
Trådstartare
Jag har en fråga angående ET-Mått, Impressions Djup eller Offset som det kallas på fälgar. Om min bils originalfälg har ET-måttet 45 och de fälgarna jag funderar på har 35, passar dessa fälgar då inte till min bil? Jag har inte riktigt greppat vad ET-Måttet egentligen betyder.

Tacksam för svar!

Zack de la Rocha @ Rock Am Ring: Anybody else than me that thinks that President Bush should be executed?
What? The land of the free? Whoever told you that is your enemy!

439 Inlägg
3 augusti 2007
Tjena!

Ju lägre ET-siffra ju mer breddar dom utåt

Hårdrockare - Ärkemupp.
270 Inlägg
3 augusti 2007
Trådstartare
Zoltrix skrev:
Tjena!

Ju lägre ET-siffra ju mer breddar dom utåt

Okej, så 45 är alltså att föredra? Eller blir det bra med 35 kontra hur går det med besiktning iom att de kanske sticker utanför skärmen?

Zack de la Rocha @ Rock Am Ring: Anybody else than me that thinks that President Bush should be executed?

Hårdrockare - Ärkemupp.
270 Inlägg
3 augusti 2007
Trådstartare
bump

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
3 augusti 2007
Om du väljer Et 35 så hamnar fälgens mittpunkt 10mm längre ut än med 45mm som Et. Det ska normalt inte vara några problem eftersom de flesta bilar har ju hjulen väldigt långt in i hjulhusen. Så det är nog att föredra att välja ett lägre Et-mått än ett högre för då kan ju fälgen ta i på insidan mot fjäderbenstorn mm.

Något att tänka är ju om du dessutom väljer en bredare fälg en tidigare t.ex. en 7" istället för 6" med ett et mått på 35 istället för 45 då kommer den totala utåtbreddningen jämfört med tidigare bli 10mm(skillnaden i et-mått)+ 0,5"(halva skillnaden i bredden på nya och gamla fälgen)= 10+12,7=22,7mm

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

Hårdrockare - Ärkemupp.
270 Inlägg
3 augusti 2007
Trådstartare
Ska ta alla era svar i åtanke! Tack så mycket för svaren! Tråd kan låsas!

Sök