Räkna fram drevning utväxlings förhållanden??

_Durka_
6 augusti 2007 · 76 Inlägg

Hej!!

(Är i alla fall motor relaterat)

Tänkte fästa en grästrimmer motor på cykeln, 25cc 1hk.

Värmer och böjer ut framgaffeln lite så ett bakhjul får plats. Sätter ett drev på utgående axel på motor och sätter kedja mellan motor och hjulet. På så sätt blir trampor och motor oberoende av varandra och det går att trampa i uppförsbackarna om det behövs.

Men min fråga är nu: Hur räknar man fram vilken drevning man bör använda? Den behöver inte gå så fort. Tänkte använda samma växel hela tiden.

MVH/ Durka

För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen!
Drönirettab
6 augusti 2007 · 21 761 Inlägg

Har mätt på ett 28" cykeldäck, det var 69cm i diameter. Omkretsen är 2,1677 meter. För att däcket ska snurra i 30km/h så måste det snurra med 230,66 varv/minut. Om motorn snurrar med 3000 varv/minut så behövs ett utväxlingsförhållande på 13:1 för att däcket ska snurra i 30km/h OBELASTAT.

Hur fort cykeln kommer att orka gå i verkligheten med diverse förluster och kroppstyngd vet jag däremot inte, det får väl någon annan räkna ut.

tommie87
6 augusti 2007 · 349 Inlägg

en grästrimmermotor varvar ca 10000varv per minut men med en en 25 cc motor på en hk finns det inte mycket vridmoment så för att det ska orka driva ordentligt måste du ha ett jävl**t litet bakhjul

_Durka_
6 augusti 2007 · 76 Inlägg

Tackar tackar, Har ju inte räknat med att pricka rätt direkt. Men med lite uträkningar innan så borde man kunna komma nånstans i närheten i alla fall.

Observera motorn ska sättas över framhjulet, och framhjulet ska bytas mot ett bakhjul och så det finns drev.

Motorsågs motor blir steg 2big_smile

MVH/ Durka

För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen!
Drönirettab
6 augusti 2007 · 21 761 Inlägg

Oj då, 10000 varv/minut. Det var lite mer än jag hade räknat med. Då blir utväxlingsförhållandet ca 43:1, vilket gör att om du har ett 9 kuggars drev på motorn så ska det vara 387 kuggar på framhjulet.

Blir nog svårt utan en växellåda det där.

_Durka_
6 augusti 2007 · 76 Inlägg

Drönirettab skrev:
Oj då, 10000 varv/minut. Det var lite mer än jag hade räknat med. Då blir utväxlingsförhållandet ca 43:1, vilket gör att om du har ett 9 kuggars drev på motorn så ska det vara 387 kuggar på framhjulet.

Blir nog svårt utan en växellåda det där.

Det ska gå.... Finns ju Goped

För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen!
Drönirettab
6 augusti 2007 · 21 761 Inlägg

Är det inte de som driver direkt på däcket?

Googlade lite och såg att det finns både direktdrift och kedjedrift med centrifugalkoppling.

Senast redigerat av Drönirettab (6 augusti 2007)

tommie87
6 augusti 2007 · 349 Inlägg

_Durka_ skrev:

Drönirettab skrev:
Oj då, 10000 varv/minut. Det var lite mer än jag hade räknat med. Då blir utväxlingsförhållandet ca 43:1, vilket gör att om du har ett 9 kuggars drev på motorn så ska det vara 387 kuggar på framhjulet.

Blir nog svårt utan en växellåda det där.

Det ska gå.... Finns ju Goped

grästrimmerkopplingen kommer inte hålla många minuter du måste fixa en adapter av nått slag och fixa starkare kopling! jag vet det finns gopeder men dom har en bakdäck på typ 8-10 tum yttermått

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang