Bas i framsystem

Manner
16 december 2005 · 37 Inlägg

Hej,
Jag har ett framsystem som inte klarar så mycket bas, och 6"9"or där bak, hur kan jag göra så att just basen balanseras till bakhögtalarna, med bilstereon kan ja bara ställa in ljudbalansen, måste jag köpa en equalizer eller finns det nån pryl som bara ändrar basen?

tacksam för svar

mvh / manne

Warcry
16 december 2005 · 271 Inlägg

Du kan väl ändra med "fade"?

Manner
16 december 2005 · 37 Inlägg

Ändrar jag med fade, som jag gör nu, så balanseras hela ljudregistret till bakhögtalarna, (inte så kul om nån sitter bak) vill bara att basen ska ligga bak, eftersom framsystemet inte klarar den.

Malmoe SSS -12
16 december 2005 · 3 217 Inlägg

Delningsfilter på framsystemet!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
TT-Avant
16 december 2005 · 6 851 Inlägg

Manner skrev:
Ändrar jag med fade, som jag gör nu, så balanseras hela ljudregistret till bakhögtalarna, (inte så kul om nån sitter bak) vill bara att basen ska ligga bak, eftersom framsystemet inte klarar den.

VIll du inte ha mellan/diskant bak i 6x9" oxå då? Det du kan göra är att lägga ett filter på dina framhögtalare så du delar bort basen från tex. 100HZ uppåt eller nått..
Åk till din bilstereo försäljare och tala om att du vill dela bort basen från framhögtalarna så hjälper han dej (får vi hoppas iaf.)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Manner
16 december 2005 · 37 Inlägg

Tiaz skrev:
VIll du inte ha mellan/diskant bak i 6x9" oxå då? Det du kan göra är att lägga ett filter på dina framhögtalare så du delar bort basen från tex. 100HZ uppåt eller nått..
Åk till din bilstereo försäljare och tala om att du vill dela bort basen från framhögtalarna så hjälper han dej (får vi hoppas iaf.)

Jo precis, det vill jag, Ja har GAS 4" som framsystem, är GAS delningsfiltret från http://www.brl.se ett bra val för att ta bort basen?

Tackar för hjälpen.

Drönirettab
16 december 2005 · 21 761 Inlägg

Du har alltså inget slutsteg, bara bilstereon?

Manner
16 december 2005 · 37 Inlägg

Drönirettab skrev:
Du har alltså inget slutsteg, bara bilstereon?

Ja, bara stereon 4*50

Drönirettab
16 december 2005 · 21 761 Inlägg

OK. Ja, det enda Gasfiltret som jag såg var ett trevägsfilter. Det går inte att använda som du har tänkt.

freddan70 Team Tondöv
17 december 2005 · 649 Inlägg

Lägg en konding på 400uF i serie med högtalaren, så har du ett 6dB HP-filter på ca 100Hz.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang