Frågor om PC i bilen

whitemonkey
18 december 2005 · 53 Inlägg

Det är egentligen bara en sak jag undrar och det är om det går att köra med en laptop å LCD skärm så man slipper konvertera strömen och allt annat krångel som medföljer om man ska ha en dator i bilen. // Apan

ogio www.rallyshop.se
18 december 2005 · 551 Inlägg

Alltså sånna saker har jag med undrat över. Är lite av en exprementarier.
Alltså. Tex ett xbox går ju på 220v men va fan skickar jag in 20 volt i den så mäller den nog rätt bra.
Alltså så omvandlat den strömen vilket måste på ngt vis vara ansträngande. Så man borde ju kunna fixa sånt på ngt vis.
Eller?
En dator har ju också 12 inne som max har jag för mej. MEn 220 in så man borde ju kunna.

www.rallyshop.se
Bälten, Stolar, Rattar, R-Däck, Diffar, Bromsar, Väghållning, mm
Rätt pris DIREKT
Volkswagen Golf VR6 "VR6 - OGIO -" (1992)
xisten sixten
18 december 2005 · 252 Inlägg

man transformerar ner strömmen till dess rätta styrka...

Lunnajs Mr
18 december 2005 · 267 Inlägg

Likström och växelström är inte samma sak.

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.
AmaRoth
18 december 2005 · 10 Inlägg

whitemonkey skrev:
Det är egentligen bara en sak jag undrar och det är om det går att köra med en laptop å LCD skärm så man slipper konvertera strömen och allt annat krångel som medföljer om man ska ha en dator i bilen. // Apan

Nepp, du måste få tag i 220v på något sätt. Tyvärr :\ 
Jag rekommenderar någon billig variant från Clas Ohlson eller Biltema smile

ogio skrev:
...
En dator har ju också 12 inne som max har jag för mej....

Nepp, som mest kan du hitta 24V. Inte ute i "de vanliga" kontakterna utan i ATX-sladden som går ner i moderkortet. Där finns 24v att hitta smile

Lunnajs skrev:
Likström och växelström är inte samma sak.

Där är också ett problem i det hela ja smile

Senast redigerat av AmaRoth (18 december 2005)

Kirre
19 december 2005 · 2 122 Inlägg

finns 12volts laddare till bärbara datorer att köpa....

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
whitemonkey
19 december 2005 · 53 Inlägg

AmaRoth skrev:
Nepp, du måste få tag i 220v på något sätt. Tyvärr :\ 
Jag rekommenderar någon billig variant från Clas Ohlson eller Biltema smile

Så du kan altstå inte koppla ihop en laptop och en LCD skärm? det låter kans men om du säger det så.

Senast redigerat av whitemonkey (19 december 2005)

Kirre
19 december 2005 · 2 122 Inlägg

whitemonkey skrev:

AmaRoth skrev:
Nepp, du måste få tag i 220v på något sätt. Tyvärr :\ 
Jag rekommenderar någon billig variant från Clas Ohlson eller Biltema smile

Så du kan altstå inte koppla ihop en laptop och en LCD skärm? det låter kans men om du säger det så.

det borde ju gå eftersom det finns 12V laddare till laptops och LCD skärmarna går ju redan på 12V

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
Scratch
19 december 2005 · 719 Inlägg

lcd funkar om du har tv-out på laptopen eller DVI osv. blir ju som en andra bildskärm.

live free, die young.
DJ_Andenn
19 december 2005 · 60 Inlägg

Scratch skrev:
lcd funkar om du har tv-out på laptopen eller DVI osv. blir ju som en andra bildskärm.

precis en dataskärm kan inte ta emot samma signaler som en tvskärm. och tvärt om

Överladdad Golf Diesel...
ludde__mannen draminbil.nu
19 december 2005 · 1 382 Inlägg

Lunnajs skrev:
Likström och växelström är inte samma sak.

NO SHIT?

Martin 9-3 Fisketokig
19 december 2005 · 2 997 Inlägg

Lite nyttig läsning om det intresserar:

http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/inverter/

http://www.kjell.com/content/templates/ … &path=

de finns på 70W och 120W. går att modifiera rätt friskt så det blir snyggt draget i värsta fall smile

Finns ju de vanliga 12V --> 220V som jag rekomenderar före. kan ju vara tryggt att ha originaladaptern men ska inte vara något problem med kjells adapter ^.

http://www.elfa.se/images/highres/h18659.jpg

Elfa har fina likriktare som bör passa dig.


www.elfa.se   kolla art-nummer: 69-713-03   597:- smile

Senast redigerat av Martin 9-3 (19 december 2005)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
whitemonkey
19 december 2005 · 53 Inlägg

Nu tänkte jag en sån här skärm typ http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=306 … B20A285843
random skärm men den typen i alla fall måste ju va lättare om man kan koppla en sån till en laptop än och krångla med en vanlig dator..

tack för alla svar D;

Diman
19 december 2005 · 5 Inlägg

Jag har dator i bilen som jag själv har projekterat och byggt.
Det är en riktig ITX pc med 12v strömförsörjning med spänningsstabilisator.
LCD skärm, externt ljudkort till slutstegen och WLAN självklart för att överföra mp3 via FTP.
Du kan kolla här:
http://www.billjudsforum.se/forum/viewtopic.php?t=39
samt
gå till www.billjudsforum.se  tryck på Projekt (längst uppe) och sen "Första Carputern"  Där hittar du beskrivningen för bygget.
O använd inte de där invertrarna till dator i bilen. De producerar en fyrkantsvåg som är ok för grövre grejer som borrmaskin etc.  men känslig elektronik mår inte bra av dem. Dock mår laptop bra på en sådan ändå då dess nätdel konverterar ändå till DC.

Jeep Grand Cherokee "Juggernaut" (1993)
whitemonkey
19 december 2005 · 53 Inlägg

Diman skrev:
Jag har dator i bilen som jag själv har projekterat och byggt.
Det är en riktig ITX pc med 12v strömförsörjning med spänningsstabilisator.
LCD skärm, externt ljudkort till slutstegen och WLAN självklart för att överföra mp3 via FTP.
Du kan kolla här:
http://www.billjudsforum.se/forum/viewtopic.php?t=39
samt
gå till www.billjudsforum.se  tryck på Projekt (längst uppe) och sen "Första Carputern"  Där hittar du beskrivningen för bygget.
O använd inte de där invertrarna till dator i bilen. De producerar en fyrkantsvåg som är ok för grövre grejer som borrmaskin etc.  men känslig elektronik mår inte bra av dem. Dock mår laptop bra på en sådan ändå då dess nätdel konverterar ändå till DC.

okej så det går altså bra att köra med en billig konverter om man kör med laptop? varför använde inte du en laptop? det måste ju vara riktigt mkt lättare.

Diman
20 december 2005 · 5 Inlägg

..  d e för att jag ville ha en fast installation, dessutom ville jag ha ut grymmt ljud till slutstegen och ljudkorten i notebooks e för det mesta väldigt dåliga.
Sen är det fästningsfråga,  var ska man fästa en laptop, passagersätet går väl bra att lägga den på tills du har en passagerare :-)

fördelarna med mitt bygge (enligt mitt tycke..  rätta mig om ni kan :-) är att först är det kraftfullt både i processorprestanda och ljudproducering. Sedan är det mycket svårare att sno eftersom allting är inbyggt i bilens interiör
Skärmen viker jag bara ner när jag behöver den ("solskyddsskärm numera.  inte den lösa på bilden") och den försörjs av strömaggregat som är menad till det och klarar alla spänningsfall/hopp utan att datorn slocknar.

Jag kan fortsätta länge...  saken är att jag höll på med det bygget i ca ett år, och har verkligen funderat på alla olika lösningar..  allt från en handdator (ipaq) med ett bamseminneskort med mp3orna på,  till en rejäl stationär burk med DC-AC konverter 12-220 och en 15 tums platt skärm i taket...

Fråga gärna på  om du undrar nåt mer..

Jeep Grand Cherokee "Juggernaut" (1993)
whitemonkey
20 december 2005 · 53 Inlägg

Diman skrev:
..  d e för att jag ville ha en fast installation, dessutom ville jag ha ut grymmt ljud till slutstegen och ljudkorten i notebooks e för det mesta väldigt dåliga.
Sen är det fästningsfråga,  var ska man fästa en laptop, passagersätet går väl bra att lägga den på tills du har en passagerare :-)

fördelarna med mitt bygge (enligt mitt tycke..  rätta mig om ni kan :-) är att först är det kraftfullt både i processorprestanda och ljudproducering. Sedan är det mycket svårare att sno eftersom allting är inbyggt i bilens interiör
Skärmen viker jag bara ner när jag behöver den ("solskyddsskärm numera.  inte den lösa på bilden") och den försörjs av strömaggregat som är menad till det och klarar alla spänningsfall/hopp utan att datorn slocknar.

Jag kan fortsätta länge...  saken är att jag höll på med det bygget i ca ett år, och har verkligen funderat på alla olika lösningar..  allt från en handdator (ipaq) med ett bamseminneskort med mp3orna på,  till en rejäl stationär burk med DC-AC konverter 12-220 och en 15 tums platt skärm i taket...

Fråga gärna på  om du undrar nåt mer..

Okej ja misstänkte det där med ljudkortet men jag planerar att göra det här när jag skaffat jobb (och körkort Dwink. Då tänkte jag satsa på en MR2:a och tänkte ha datorn bakom sätena + att jag kan ta med den när jag vill så det blir ju lite billigare med en laptop + att det inte skulle bli ett superseriöst ljudbygge så det skulle duga med en laptop. så det beror ju lite på ekonomin också och vad man ska ha det till. Men jag är tacksam för alla svar jag har fått du har fått mig att funder på nya lösningar. med tiden ska du se att jag får mig en liten carputer jag med tongue

elsmurfo
20 december 2005 · 412 Inlägg

Diman skrev:
..  d e för att jag ville ha en fast installation, dessutom ville jag ha ut grymmt ljud till slutstegen och ljudkorten i notebooks e för det mesta väldigt dåliga.
Sen är det fästningsfråga,  var ska man fästa en laptop, passagersätet går väl bra att lägga den på tills du har en passagerare :-)

fördelarna med mitt bygge (enligt mitt tycke..  rätta mig om ni kan :-) är att först är det kraftfullt både i processorprestanda och ljudproducering. Sedan är det mycket svårare att sno eftersom allting är inbyggt i bilens interiör
Skärmen viker jag bara ner när jag behöver den ("solskyddsskärm numera.  inte den lösa på bilden") och den försörjs av strömaggregat som är menad till det och klarar alla spänningsfall/hopp utan att datorn slocknar.

Jag kan fortsätta länge...  saken är att jag höll på med det bygget i ca ett år, och har verkligen funderat på alla olika lösningar..  allt från en handdator (ipaq) med ett bamseminneskort med mp3orna på,  till en rejäl stationär burk med DC-AC konverter 12-220 och en 15 tums platt skärm i taket...

Fråga gärna på  om du undrar nåt mer..

är väll 100 gånger lättare att bygga någon liten ställning (lr ett fack av nått slag, med diverse lås) där du kan ha en laptop? Du kan ju ändå köra med din skärm i solskyddet. Efter det inhandlar du ett externt usb ljudkort för (allt mellan 100-1000kr) Så har du minst lika bra ljud, och enligt mig ett lättare bygge.

Senast redigerat av elsmurfo (20 december 2005)

whitemonkey
20 december 2005 · 53 Inlägg

elsmurfo skrev:

Diman skrev:
..  d e för att jag ville ha en fast installation, dessutom ville jag ha ut grymmt ljud till slutstegen och ljudkorten i notebooks e för det mesta väldigt dåliga.
Sen är det fästningsfråga,  var ska man fästa en laptop, passagersätet går väl bra att lägga den på tills du har en passagerare :-)

fördelarna med mitt bygge (enligt mitt tycke..  rätta mig om ni kan :-) är att först är det kraftfullt både i processorprestanda och ljudproducering. Sedan är det mycket svårare att sno eftersom allting är inbyggt i bilens interiör
Skärmen viker jag bara ner när jag behöver den ("solskyddsskärm numera.  inte den lösa på bilden") och den försörjs av strömaggregat som är menad till det och klarar alla spänningsfall/hopp utan att datorn slocknar.

Jag kan fortsätta länge...  saken är att jag höll på med det bygget i ca ett år, och har verkligen funderat på alla olika lösningar..  allt från en handdator (ipaq) med ett bamseminneskort med mp3orna på,  till en rejäl stationär burk med DC-AC konverter 12-220 och en 15 tums platt skärm i taket...

Fråga gärna på  om du undrar nåt mer..

är väll 100 gånger lättare att bygga någon liten ställning (lr ett fack av nått slag, med diverse lås) där du kan ha en laptop? Du kan ju ändå köra med din skärm i solskyddet. Efter det inhandlar du ett externt usb ljudkort för (allt mellan 100-1000kr) Så har du minst lika bra ljud, och enligt mig ett lättare bygge.

Eller skaffa väska big_smile

Diman
21 december 2005 · 5 Inlägg

hehe ...  du har säkert rätt ang. en ställning. Iofs enklast hade varit att ta en sådan justerbar arm som man ställer vanliga datorskärmar på..   som dän här t.ex. den o ställa laptopen på den... :-)   men för mig var det mycket i själva utmaningen att bygga något sådant. 

God jul :-)

Jeep Grand Cherokee "Juggernaut" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang