Ang 3" simons

caromania Forummoderator
27 augusti 2007 · 9 296 Inlägg

Sokrates skrev:
Avlivning av MYT. Att öka avgas diameter efter kat ger absolut ingen effekökning överhuvudtaget,, what so ever!!

//Tommy.

Jag skulle vilja säga emot dig. Baserar det på erfarenheter från bromsbänkar. Vissa biltillverkare har satt på ett toktrångt system med allt för stora dämpare för att få bilen att bli en tyst glidare. I princip så tror jag däremot att du har rätt, de flesta biltillverkare har satt på ett hyfsat system från början.
Tolka nu inte detta som något annat än: Ingen regel utan undantag.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
svenssonhbg
27 augusti 2007 · 14 Inlägg

Har bestämt mig för Ferrita 2,5" och kommer att köpa downpipe med kat så fort jag har råd
har snackat med killarna på Ferrita

svenssonhbg
Sokrates Eliminator
27 augusti 2007 · 1 441 Inlägg

caromania skrev:

Sokrates skrev:
Avlivning av MYT. Att öka avgas diameter efter kat ger absolut ingen effekökning överhuvudtaget,, what so ever!!

//Tommy.

Jag skulle vilja säga emot dig. Baserar det på erfarenheter från bromsbänkar. Vissa biltillverkare har satt på ett toktrångt system med allt för stora dämpare för att få bilen att bli en tyst glidare. I princip så tror jag däremot att du har rätt, de flesta biltillverkare har satt på ett hyfsat system från början.
Tolka nu inte detta som något annat än: Ingen regel utan undantag.

Givetvis är det inte bra med för stort avgas,, men tänk så här,, ta en bensinslang anslut den till en dammsugarslang,,blås i bensinslangen,,varför går det trögt, jo för att motståndet är för stort i början. Skall man öka effekt så måste man börja redan vid topp grenrör vidare genom främre rör ljudämpare ev kat och hela vägen ut,, detta skall vara väl avstämt. Men vill man bara att det skall låta så,, men mer hk är minimalt.

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang