5534
Sök

dåligt att ladda batteri som inte e slut?

med lem
1 147 Inlägg
1 september 2007
Trådstartare
ja e det verkligen så dåligt att ladda batterier, som inte e helt slut, som alla säger? jag har bara ett batteri till min digikamera och har ca 40% kvar i batteriet, vill ha fullt imon hmm

nå...tar batterier skada av det?

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.

NissanMotorsport
1 september 2007
i längden kanske,  är inte säker, men jag brukar ladda det lite när jag vill, och funkar helt perfekt.. men vänta tills nån annan svarar kanske, som vet lite bättre tongue

9 108 Inlägg
1 september 2007
Det är nog mest äldre batterier som tar skada av det, någon enstaka gång gör absolut ingenting i alla fall.

Yellow bug!
1 640 Inlägg
1 september 2007
Jag är då alltid noga med att bara ladda batterierna då de verkligen är slut. Men i vissa fall så MÅSTE man ju bara ladda även om det är lite kvar.

Ett exempel, dagen innan den där stora bilträffen, står man där med 2 pinnar kvar på mobilen, och 30% kvar i ena kameran, och kanske 45% kvar i den andra. Vad gör man? tongue

Men som jag förstått det så tål de nyare batterierna att man laddar dem lite hursomhelst. Fast man vet ju aldrig. Tråkigt om de helt plötsligt förlorar kraft tongue

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

21 761 Inlägg
1 september 2007
Om det är ett LiIon batteri så kan man ladda det utan problem, även om det inte är "urladdat". Så vitt jag vet iaf.

NiCd batterier är ju känsliga med den sk "minneseffekten", även NiMH batterier kan ha liknande problem fast det batteriet är betydligt mindre känsligt i så fall.
Senast redigerat av Drönirettab (1 september 2007)

med lem
1 147 Inlägg
1 september 2007
Trådstartare
Lithium ION e lion då eller?

tror jag ska samla mod och ladda det för ni verkar enade smile

21 761 Inlägg
1 september 2007
dallelito skrev:

Ja, det är det.

Ska inte vara några bekymmer att ladda som du har tänkt dig. smile

med lem
1 147 Inlägg
1 september 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
dallelito skrev:

Ja, det är det.

Ska inte vara några bekymmer att ladda som du har tänkt dig. smile

tack för hjälpen smile

586 Inlägg
1 september 2007
Det tror jag inte ska vara några större problem. Jag har en husvagn och bilbatteri till alla lampor i vagnen (12v) och det laddas inte alltid riktigt ur innan man kopplar i batteriladdaren så... det håller fortfarande störmmen länge och bra.

Så det ska nog inte vara några problem. smile

VAG entusiast
277 Inlägg
1 september 2007
man ska inte låta batterier ladda ur sig helt för det skadar dom utan man ska ladda dom medans det finns lite grann kvar

Audi 1910-2007 97 år
"det viktigaste är inte vad du lyssnar med utan vad du lyssnar på"
"det är väl inte konstigt att det låter kasst när du lyssnar på musik som inte är musik"
Audi: Four rings to rule them all

21 761 Inlägg
1 september 2007
SpotniX: Det är väldigt viktigt att ditt batteri i husvagnen INTE blir urladdat varje gång du ska ladda det. Bilbatterier och tex NiMH/LiIon batterier är helt olika typer av batterier, ett bilbatteri tar mycket stryk om det blir helt urladdat.

Helst bör man inte låta bilbatteriet bli mer urladdat än ca 50% om man vill att det ska hålla någorlunda länge.

Yellow bug!
1 640 Inlägg
1 september 2007
SpotniX skrev:
Det tror jag inte ska vara några större problem. Jag har en husvagn och bilbatteri till alla lampor i vagnen (12v) och det laddas inte alltid riktigt ur innan man kopplar i batteriladdaren så... det håller fortfarande störmmen länge och bra.

Så det ska nog inte vara några problem. smile

Är lite skillnad på 12vs batterin till bilar och liknande, och batterier till digitalkameror, mobiltelefoner etc wink

Som jag sa här innan, på gamla prylar har jag alltid hört att man ska ladda ur batteriet till ex. kameran säger att "batteriet slut, dags att ladda" tongue Fast nu kanske jag inte behöver gå efter det längre då, tur att nån tog iniativet och skapade en tråd och frågade! wink
Senast redigerat av Edil_ (1 september 2007)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

2 600 Inlägg
1 september 2007
jag ha hört att tex en mobil ska vara häls helt urladda innan man laddar det för det kan blir att man får byttade de i förtid likså om man bara ladda det en kort stund så kan det bli likadant.

gör som jag kör gubba racer=)

4 554 Inlägg
1 september 2007
är de som alla säger så är de främst äldre batterier som inte mår bra av de.. nästan alla nya beatterier är nån slagt litium meallthybrid (li-mh) eller li-ion och dessa kan du ladda när du vill

165 Inlägg
1 september 2007
klimpan skrev:
jag ha hört att tex en mobil ska vara häls helt urladda innan man laddar det för det kan blir att man får byttade de i förtid likså om man bara ladda det en kort stund så kan det bli likadant.

Jag tror att det var mer så när jag fick min första telefon för tio år sen.. Tror batterierna nu är något tåligare, men det är vad jag tror.. tongue

586 Inlägg
2 september 2007
Drönirettab: Nej det är klart... Får försöka hålla så att det alltid finns lite kräm kvar i det smile

Sök