3670
Sök

Bra tvättmedel? (Bilschampo)

8 Inlägg
6 september 2007
Trådstartare
Tack alla för svaren!
Provade Sonax Glansschampo idag och Turtles wet & wax eller vad den nu hette. Bilen blev kanonfin, men jag märkte att jag hade några fläckar som absolut inte gick att få bort. Fläckarna såg ut som det funnits fågelskit där tidigare.. men ny bil.. har inte sett nå fågelskit i alla fall. Omöjligt att få bort känns det som i alla fall sad

Sen märkte jag att frugan sabbat vänster fälg i fram.. frågade henne om hon fickparkerat nåt och det hade hon visst.. (suck) wink
//bazzsoli

Bilvårdstekniker
253 Inlägg
6 september 2007
bazzsoli skrev:
Tack alla för svaren!
Provade Sonax Glansschampo idag och Turtles wet & wax eller vad den nu hette. Bilen blev kanonfin, men jag märkte att jag hade några fläckar som absolut inte gick att få bort. Fläckarna såg ut som det funnits fågelskit där tidigare.. men ny bil.. har inte sett nå fågelskit i alla fall. Omöjligt att få bort känns det som i alla fall sad

Sen märkte jag att frugan sabbat vänster fälg i fram.. frågade henne om hon fickparkerat nåt och det hade hon visst.. (suck) wink
//bazzsoli

dem fläckarna brukar oftast försvinna om du polerar bilen ordentligt.. rubbing o lackrengöring brukar ta bort sån skit.. smile

ılı.lılı.ılı InZZanE ılı.lılı.ılı

Avstängd
658 Inlägg
6 september 2007
Svart e snyggt, men det är alldeles för jobbigt, spec om man e nogrann och ser allt som ja :s

Clean EG Squad President
Har Kört Porsche Carrera GT
Det Har Inte Ni !!

2 751 Inlägg
6 september 2007
blacken skrev:
n0b0dy_ skrev:
blacken skrev:
Det bästa du kan ha när du bara ska tvätta bilen, är vanligt yes och varmt vatten.

Det bildas kalk fläckar på metallic lackar!! Jag tvättade förra audin som var vanlig röd lack det funkade fint!! Men metallic är det en helt annan historia med

Du måste torka bilen efter en tvätt!.

Det är väll självklart, det bildas endå kalkfläckar på en svartmetallic när man använder yes diskmedel.... meningen är inte att man skall behöva gnugga veck fläckarna efter en tvätt... Använder man kallt vatten så behöver man heller inte torka bilen....
Senast redigerat av n0b0dy_ (6 september 2007)

Who Djaa bless no man curse

Smålänning
7 887 Inlägg
6 september 2007
InZZanE skrev:
bazzsoli skrev:
Tack alla för svaren!

//bazzsoli

dem fläckarna brukar oftast försvinna om du polerar bilen ordentligt.. rubbing o lackrengöring brukar ta bort sån skit.. smile

Aldrig aldrig aldrig polera eller använda rubbing på en ny bil. I alla fall inte första året!

Använder själv Coop Forums bilshchampoo ovh begagnad svamp. Och sen diamant flytande hårdvax när det behövs (Om vattnet inte pärlar sig).

Tror jag ska gå över bilen med sonax rubbing... Lite oxiderad lack...
Sen är min bil inte ny...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

blacken
6 september 2007
corradoanna skrev:
blacken skrev:
n0b0dy_ skrev:
Det bildas kalk fläckar på metallic lackar!! Jag tvättade förra audin som var vanlig röd lack det funkade fint!! Men metallic är det en helt annan historia med

Yes diskmedel tar bort allt vax som finns på bilen och gör bilen matt i lacken. Kan användas innan man skall polera och vaxa bilen. Jag skulle aldrig använda Yes vid en "vanlig" biltvätt. Som sagt tar bort vaxet och är inte snällt mot lacken. Men det är min teori...

Det är ett tips som jag har fått utav rekondare. Har även själv tvättat mina fordon med yes UTAN att vaxet försvinner.
Senast redigerat av blacken (6 september 2007)

blacken
6 september 2007
n0b0dy_ skrev:
blacken skrev:
n0b0dy_ skrev:

Det är väll självklart, det bildas endå kalkfläckar på en svartmetallic när man använder yes diskmedel.... meningen är inte att man skall behöva gnugga veck fläckarna efter en tvätt... Använder man kallt vatten så behöver man heller inte torka bilen....

kalkfläckar får man ifrån vatten, inte diskmedel.

markholm
6 september 2007
blacken skrev:
corradoanna skrev:
blacken skrev:

Yes diskmedel tar bort allt vax som finns på bilen och gör bilen matt i lacken. Kan användas innan man skall polera och vaxa bilen. Jag skulle aldrig använda Yes vid en "vanlig" biltvätt. Som sagt tar bort vaxet och är inte snällt mot lacken. Men det är min teori...

Det är ett tips som jag har fått utav rekondare. Har även själv tvättat mina fordon med yes UTAN att vaxet försvinner.

Jag har hört att Yes innehåller slipmedel. Skulle då aldrig använda det på någon av mina bilar! Men å andra sidan kanske någon är sugen på använda Svinto, det står på förpackningen att det inte repar så länge det löddrar... någon som är sugen på att testa? roll

Mvh Björn

2 751 Inlägg
6 september 2007
blacken skrev:
n0b0dy_ skrev:
blacken skrev:

kalkfläckar får man ifrån vatten, inte diskmedel.

Diskmedel har ett lägre eller högre ph värde kommer inte ihåg vilket av det.. Men kombinerar man det med varmt vatten så ökar risken för kalkfläcker det är jag 100% säker på..... Plus at diskmedel sliter på klarlacken och mattar den!!

"Diskmedel ska man helst inte använda eftersom de ofta är anpassade till att effektivt lösa vegetabilskt och animaliskt fett från porslin. De kan innehålla oneutraliserade ämnen. Och detta gör att diskmedel effektivt löser upp vaxet på din bil eftersom vax är egentligen en sorts vegetabiliskt fett. Använd hellre ett bilschampo som är anpassat för att tvätta bilar med. Dessa är pH-reglerade och vissa innehåller t.o.m tillsatser av vax för att ge lite bättre glans."

http://www.dinlank.se/Article/Biltv-tt- … -milj-n/32

Det finns faktiskt en anledning varför Bilschampo existerar wink
Senast redigerat av n0b0dy_ (6 september 2007)

Who Djaa bless no man curse

Avstängd
658 Inlägg
6 september 2007
Men va e det som e så svårt, köp ett bilschampo och tvätta.

Clean EG Squad President
Har Kört Porsche Carrera GT
Det Har Inte Ni !!

blacken
6 september 2007
markholm skrev:
blacken skrev:
corradoanna skrev:

Jag har hört att Yes innehåller slipmedel. Skulle då aldrig använda det på någon av mina bilar! Men å andra sidan kanske någon är sugen på använda Svinto, det står på förpackningen att det inte repar så länge det löddrar... någon som är sugen på att testa? roll

Mvh Björn

har hört eller vet?

Mest i vägen.
205 Inlägg
6 september 2007
Snabbfråga när ämnet ändå är bilschampo, har lackkonserverat min svarta bil på Ditec, vad ska jag nu ha för schampo? Jag tror att killen på Ditec sa att jag inte ska ha ett som är silikonbaserat, kan det stämma? Vilket rekommenderar ni??

/Therese

markholm
6 september 2007
blacken skrev:
markholm skrev:
blacken skrev:

Mvh Björn

har hört eller vet?

Skrev "hört"... då betyder det hört. Hade jag vetat att det innehöll slipmedel hade jag skrivit. "Jag vet att Yes innehåller slipmedel." Alltså, jag har hört från en bekant att det innehåller slipmedel. Sen om min bekant VET om det innehåller slipmedel kan jag inte svara på. Tydligt nog?

Mvh Björn

Sök