2684
Sök

Prisförfrågan: Saab Topplockspackning

120 Inlägg
7 september 2007
Trådstartare
tjena!

min saab 9000 cc av årsmodell -89 har fått olja i vattnet. verksta'n som jag gick till sa att man först kan rensa kylsystemet för att undersöka om topplockspackningen behöver bytas.

Sen sa dem att det kan gå på 15.000 spänn på att utföra byte av topplockspackning!! kan detta stämma??

Bilmekaniker
199 Inlägg
7 september 2007
Om du lämmnar in det på en verkstad så kan det mycket väl kosta 15.000kr

120 Inlägg
7 september 2007
Trådstartare
vad finns det för alternativ för oss icke kunnande på själv-service eller hur?

Bilmekaniker
199 Inlägg
7 september 2007
Känner man att man klarar av det så kan man alltid byta det själv. Eller så har man nån snäll kompis som är duktig på att skruva..

120 Inlägg
7 september 2007
Trådstartare
har sett på diverse sidor att själva produkterna inte är problemet utan det är själva arbetet som är dyrt

12 086 Inlägg
7 september 2007
Bult kostar 280kr på mekonomen.

Jag kan byta packningen + nya bult + ny olja och vatten för 5000kr. Säg till om du är intresserad.

120 Inlägg
7 september 2007
Trådstartare
är eventuellt intresserad

286 Inlägg
7 september 2007
Annars kan du göra det själv och komma undan billigt om du vill, det tar ju sin stund första gången man gör det men det är helt klart värt det smile Synd att du bor så långt bort annars hade jag kunnat göra det åt dig på en dag betydligt billigare än dom andra summorna i tråden.

Här har du en beskrivning som jag skrev åt en annan.

När man nollar motorn så ställer man den i nollläge, alltså ska 1 och 4 kolv stå helt i topp, man får kolla märkningarna på kammarna och i överfallen längst åt vänster till kammarna och ställa så att dom markeringarna står rakt imot varandra och sen skruva bort kamdreven.

Vad man måste riva, hmm, det är ju itne direkt lite i alla fall, ska försöka skriva allt.

1. Bort med ventilkåpan
2. Nolla motorn
3. Ta bort kamdreven
4. Plocka bort elen till spridarna, tomgångsmotorn,  två jordpunkter imellan 1-2 och 3-4 insugsrör, vattentemp.
5. Ta bort tryckröret till spjällhuset
6. ta bort vattenslangarna till kupén på toppen
7. Ta bort kylaren för säkerhets skull, sitter skruvad högst upp i mitten och så i slangarna
8. Ta bort tryckröret till turbon
9. Ta bort oljeledningen in till turbon
10. Ta bort vattenledningen till turbon som går till vattenpumpen
11. Ta bort generatorremmen
12. Lossa remspännaren som sitter i två bultar mot toppen
13. Ta bort dom två bultarna som sitter i trankåpan upp i toppen
14. Lossa generatorn och lägg den bakom motorn, lämna kvar kablarna.
15. Ta bort motorfästet som sitter i toppen tillsamman med generatorfästet.
16. Ta bort den lilla bulten in i kamkedje spännaren tillsammans med fjädern och plastsaken, ta sen bort hela spännaren (är 27mm storlek på den)
17. Ta bort AC pumpen om du har en sådan och häng den åt sidan utan att lossa slangarna in i den.
18. Lossa alla topplocksbultar
19.lyft av toppen, lyft den gärna i insuget så att du får lite vinkel på den, annars riskerar du att knäcka ena kedjesläpan till kamkedjan.

Just ja, du ska tappa ut den på vatten också, sitter en plugg i botten på kylaren på vänster sida sett framifrån.

227 Inlägg
7 september 2007
hade du bott nära gbg så hade jag grejat det åt dig! det ej uh vardags mat! flytta ner till götet så grejar jag det för 4000 spänn!

286 Inlägg
7 september 2007
zero2000 skrev:
flytta ner till götet så grejar jag det för 4000 spänn!

För 4000 så skulle jag sätta dit en utbytestopp med så ägaren slipper betala 500-1000kr för planing av den gamla och då slipper att den nya packningen går direkt smile

Sök