GM 6,2l diesel problem: tjuvluftar någonstans

nadfredde
6 september 2007 · 5 Inlägg

Jag har ett problem som någon kanske har en lösning på smile. Jag har en GM 6,2l diesel som jag fick byta insprutningspumpen på nu. men så dök de upp ett problem. Den tjuvluftar någon stans ifrån. Så jag bytade alla bränsle slangar i motorutrummet men de hjälpte inte. sad Så vad gör jag nu....hmm De ända som finns kvar nu e ute slutnings metoden. Men de kan ta evigheter innan man hittar felet.

Är där någon som haft något liknande problem som kan kanske komma med något bra tipps tackar man för big_smile

Fallan Illustratör
6 september 2007 · 826 Inlägg

Hehe.. nån med liknande problem lär bli svårt.. det var ju d här med ovanliga bilar.. Du har inte provat på nån svensk chevaklubb?.. kan hända att du får mer respons där om just speciella fel på din modell.. annars finns det ju generella naturligtvis som du säkert kan få hjälp med här..

Men hur ha du kommit fram till att den drar tjuvluft då?

Senast redigerat av Fallan (6 september 2007)

Tänker...
William
6 september 2007 · 178 Inlägg

om du inte får de svar du söker här, så prova Zatzys jänkardel. finns en del dieselkunniga där! (och säkerligen en del redan skrivet)

nadfredde
7 september 2007 · 5 Inlägg

Fallan skrev:
Hehe.. nån med liknande problem lär bli svårt.. det var ju d här med ovanliga bilar.. Du har inte provat på nån svensk chevaklubb?.. kan hända att du får mer respons där om just speciella fel på din modell.. annars finns det ju generella naturligtvis som du säkert kan få hjälp med här..

Men hur ha du kommit fram till att den drar tjuvluft då?

Jo när jag har luftat färdigt o stänger luftnippeln o kör lite på startmotorn utan att bilen ska starta så fyllt filtrett med luft igen vilket de inte ska göra. Lite trisst men de ska lösas på något vis.smile Jag ska prova o se om jag kan hitta någon som kan hjälpa mig smile

nadfredde
7 september 2007 · 5 Inlägg

William skrev:
om du inte får de svar du söker här, så prova Zatzys jänkardel. finns en del dieselkunniga där! (och säkerligen en del redan skrivet)

Tackar för tipset ska kolla där big_smile

v8rickard Gammelbilsnörd
7 september 2007 · 450 Inlägg

Hade liknande bekymmer på min lt31 biltransport. Det var precis som att pumpen inte själv orkade suga fram soppen från tanken. Jag satte en elektrisk pump ganska nära tanken för o få upp tryck, när den sedan startade kunde jag ta bort extra pumpen o det har gått fint som fanken sen dess. Känns som att om man har tömmt bränslesytemet till 100% så blir det lite extra kinkigt, men denna dieseln är ej självavluftande eller?

nadfredde
7 september 2007 · 5 Inlägg

v8rickard skrev:
Hade liknande bekymmer på min lt31 biltransport. Det var precis som att pumpen inte själv orkade suga fram soppen från tanken. Jag satte en elektrisk pump ganska nära tanken för o få upp tryck, när den sedan startade kunde jag ta bort extra pumpen o det har gått fint som fanken sen dess. Känns som att om man har tömmt bränslesytemet till 100% så blir det lite extra kinkigt, men denna dieseln är ej självavluftande eller?

Näe den e inte självavluftande. där sitter avluftnings nipplar man ska öppna.
Där sitter en förpump redan men de jag har börjat misstänka e att den inte fungerar kom jag på inatt..hehe big_smile Men ska testa vidare. Dieslar e ju som fruntimmer...känsliga som fan. tongue De kan vara som du säger att där e luft hela vägen till tanken och så ligger där en luftbubbla som flyttar sig lite då o då...hmm...jaja de ska lösas på något vis..

Den pumpen som sitter i nu ska vara lite uppgraderad oxå. Den ska ge 165hk. så lite mer skjuts kanske de kommer att bli:D ...när den väl går big_smile

Senast redigerat av nadfredde (7 september 2007)

blownaway Jetonaut
8 september 2007 · 32 Inlägg

nadfredde skrev:

v8rickard skrev:
Hade liknande bekymmer på min lt31 biltransport. Det var precis som att pumpen inte själv orkade suga fram soppen från tanken. Jag satte en elektrisk pump ganska nära tanken för o få upp tryck, när den sedan startade kunde jag ta bort extra pumpen o det har gått fint som fanken sen dess. Känns som att om man har tömmt bränslesytemet till 100% så blir det lite extra kinkigt, men denna dieseln är ej självavluftande eller?

Näe den e inte självavluftande. där sitter avluftnings nipplar man ska öppna.
Där sitter en förpump redan men de jag har börjat misstänka e att den inte fungerar kom jag på inatt..hehe big_smile Men ska testa vidare. Dieslar e ju som fruntimmer...känsliga som fan. tongue De kan vara som du säger att där e luft hela vägen till tanken och så ligger där en luftbubbla som flyttar sig lite då o då...hmm...jaja de ska lösas på något vis..

Den pumpen som sitter i nu ska vara lite uppgraderad oxå. Den ska ge 165hk. så lite mer skjuts kanske de kommer att bli:D ...när den väl går big_smile

Det där med fruntimmer är så sant!!!

Är inte bekant med gm dieslarna, men min första tanke var nån backventil i matarpumpen.
Hade precis samma bekymmer på en skotare förra veckan. Då satt ett j*vla granbarr i en av backventilerna i matarpumpen.

Riv up den och och kolla! dom kan vara kass men det kan som sagt även sitta nåt skit i dom så att dom inte stänger riktigt.

Önskar dig all lycka för sånna där fel blir man spysjuk av!

Ford Coupe De Luxe "The Banger" (1930)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang