Lattefärgad motorolja.... Saab 900 -89

Kberg
23 augusti 2007 · 32 Inlägg

Hej hej
Har fått ett litet bekymmer med bilen, Saab 900 -89. Oljan är lite missfärgad som synes på bilden. big_smile
http://www.garaget.org/gallery/archive/59067/139305_auji7j.jpg
Härlig färg på motoroljan.

Nu till min fråga, kan det vara något annat än cylinderpackningen/toppen som pajjat?
Den dricker kylarvatten, men det bubblar inte i kylvattenkärlet när man har igång bilen.
Någon som har något att säga eller vill ha mer info?
edit det är motor B201..

Senast redigerat av Kberg (23 augusti 2007)

Latte Saaben ska överleva!
Saab 900i (1989)
lelleal
23 augusti 2007 · 1 150 Inlägg

Motorn tar in vatten troligts vis  toppackning gör ett komp prov så vet du säkert smile

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
TheDeadDorkster Dieselgypsy
23 augusti 2007 · 538 Inlägg

Är detta all olja, eller enbart vid påfyllningslocket?

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna
Tobbe-T4
23 augusti 2007 · 6 Inlägg

Jag skule misstänka att en vattenakanal i topppackningen har brustigt.. men som tidigare skrev så gör ett komp test och kolla. Kan även fylla expantions kärlet fullt upp och låta biloen stå på tumgång och sen öka varvet till 4500rpm ungefär och se om kompet kommer ut den vägen.

Kberg
23 augusti 2007 · 32 Inlägg

Såhär ser stickan ut...
http://www.garaget.org/gallery/archive/59067/139343_k3n1s7.jpg
Nyss uppdragen oljesticka.
Tobbe-T4 -> Är det verkligen helt sunt, har inte oljan tappat typ all smörjförmåga? Motor kan väl inte må jättebra?

Om jag byter cylinderpackning, måste toppen planas då?
Duger biltemas grejer för att göra ett kompprov?

Senast redigerat av Kberg (23 augusti 2007)

Latte Saaben ska överleva!
Saab 900i (1989)
jonTe
24 augusti 2007 · 5 710 Inlägg

Solklart fall av Baileys......d.v.s vattenblandad olja.

Och nej...det finns ingen annanstans än i toppregionen det kan blanda sig.
Är packningen ok när du demonterar toppen kan man istället misstänka sprickor.

Är det verkligen helt sunt, har inte oljan tappat typ all smörjförmåga? Motor kan väl inte må jättebra?

Jo och därför skall den inte snurra ett varv mer än nödvändigt.

Om jag byter cylinderpackning, måste toppen planas då

Om den är skev.
Diagonalmät med något rakt (t.ex. en stålskala) så ser du ganska enkelt med övat hur rak den är.

MVH Jonas
..............
Kberg
24 augusti 2007 · 32 Inlägg

jonTe -> Du är som man säger, en riktigt hjälte! Svar på alla frågor snabbt och koncist.
Blir demontering nästa vecka, men en fråga som dök upp nu. Måste jag byta skruvarna som håller cylinderhuvudet till nya?

Latte Saaben ska överleva!
Saab 900i (1989)
jonTe
24 augusti 2007 · 5 710 Inlägg

Man tackar man tackar smile

Måste jag byta skruvarna som håller cylinderhuvudet till nya?

Mjnaa...."måste" måste du inte men det skadar inte.
Man kan säga såhär:

Den snåle- återanvänder de gamla
Den noggranne - byter

Kostnaden är ju inte hiskelig....har för mig att de kostar ~300kr.

Lycka till!

MVH Jonas
..............
Intoxicated
12 september 2007 · 100 Inlägg

Snor denna tråd lite!
Nu sätter jag väl foten i fel hål med att gå in emd frågor om vovo i en saab tråd hehe!
Har en 740 gl -87
när jag fick bilen var det lite dåligt med kylarvatten i men den har inte dragit något sedan jag fyllde på, därimot så verkar den nya glykolen ha löst upp massa smuts och avlagringar, funderade på om toppen gått och det var olja men det är ingen färg på oljan bilen och har inga problem med att bilen går orent eller liknande...
Men är det möjligt att det är smuts osv? vattnet var liksom grumligt inte som om det vore oljeblandat...
Samt att är det då svårt o tömma systemet o sedan fylla på igen....?


Mvh T

High_Tower Leg. Volvo Nerd
12 september 2007 · 143 Inlägg

Intoxicated skrev:
Snor denna tråd lite!
Nu sätter jag väl foten i fel hål med att gå in emd frågor om vovo i en saab tråd hehe!
Har en 740 gl -87
när jag fick bilen var det lite dåligt med kylarvatten i men den har inte dragit något sedan jag fyllde på, därimot så verkar den nya glykolen ha löst upp massa smuts och avlagringar, funderade på om toppen gått och det var olja men det är ingen färg på oljan bilen och har inga problem med att bilen går orent eller liknande...
Men är det möjligt att det är smuts osv? vattnet var liksom grumligt inte som om det vore oljeblandat...
Samt att är det då svårt o tömma systemet o sedan fylla på igen....?


Mvh T

färg på oljan brukar du oftast se om du byter oljan, en oljesticka kan inte alltid visa det.. Och att tömma glykolen är inga problem ta av den stora slangen som sitter lämgst ner på kylaren så ska du se att allt hänger med. Spola kylaren ifrån den andra som sitter högre upp.. så att du tömmer den på eventuella skräp föremål. sedan sätt tillbaka alla slangar. fyll på med glykol. starta motorn och sätt på full värme och fyll på mer allt efter som. Det gåller dock att du har koll i början för glykolen kan försvinna VÄLDIGT fort in i motorn:D

Är svensk, Åker Svensk
http://www.smsnetwork.org/?r=13424&epi=UNIK_ID Skit bra gratis sms sida om man har ont om pengar! Samla kredit att skicka för genom att gå in på sidor!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang