3610
Sök

Köpråd: Skyline, Vad bör man tänka på

646 Inlägg
11 september 2007
Trådstartare
Tjena

Det är så att jag går i tankarna att byta bil till en japs och i sådana fall lutar det emot rx-7 eller skyline mesta dels skylinen! Modellen skulle isåfall bli en r33 men jag är som sagt inte så insatt i bilarna så någon får gärna hjälpa mig!

Frågan är nu vad bör man tänka på?
Så som kända fel osv?
Vad finns för olika motoralternativ?
2 krafsare samt 4 krafsare ?
Försäkringskostnader?
Delar svåra att få tag på ?
Klubbar i Sverige där man kan läsa lite info om bilarna!

MVH Mikael

7 120 Inlägg
11 september 2007
Skyline (så vitt jag vet) har inga kända fabriks fel. Rx-7 har ju den s.k. wankel-motorn du kanske hört något om? Går sönder oftare, men har ett underbart ljud och varva det kan den wink

Den vanligaste Rx-7an är Twin Turbo verisionen. 250hk och bakhjulsdrift, något lättare än skylinen också.

Skyline R33 finns i många olika verisioner(modeller), allt från 4-dörrars bakhjulsdrivna utan turbo till 2-dörrars fyrhjulsdrivna Twin Turbo monster smile
Den vanligaste i Sverige är R33 GTS-T, den har 250hk och bakhjulsdrift. Lätt att trimma och mkt stylingdelar till den. Motorn är en 2.5L singelturbo.

Om du vill köra fort så är nog R33 GTR det bästa valet. 4WD, Twin Turbo och många avancerade grejor jag inte tänker berätta nu tongue

Men den har en 2.6L motor (RB26DETT) som är väldigt stryktålig, finns många som kör med 400-500hk. Tycker även att den är snyggast.

Men det är ditt val, vill du leka är inte GTR något för dig wink

Mer info finns på www.skyline.se och www.wankelregistret.se

Lycka till!

646 Inlägg
11 september 2007
Trådstartare
Aerodynamik skrev:
Skyline (så vitt jag vet) har inga kända fabriks fel. Rx-7 har ju den s.k. wankel-motorn du kanske hört något om? Går sönder oftare, men har ett underbart ljud och varva det kan den wink

Den vanligaste Rx-7an är Twin Turbo verisionen. 250hk och bakhjulsdrift, något lättare än skylinen också.

Skyline R33 finns i många olika verisioner(modeller), allt från 4-dörrars bakhjulsdrivna utan turbo till 2-dörrars fyrhjulsdrivna Twin Turbo monster smile
Den vanligaste i Sverige är R33 GTS-T, den har 250hk och bakhjulsdrift. Lätt att trimma och mkt stylingdelar till den. Motorn är en 2.5L singelturbo.

Om du vill köra fort så är nog R33 GTR det bästa valet. 4WD, Twin Turbo och många avancerade grejor jag inte tänker berätta nu tongue

Men den har en 2.6L motor (RB26DETT) som är väldigt stryktålig, finns många som kör med 400-500hk. Tycker även att den är snyggast.

Men det är ditt val, vill du leka är inte GTR något för dig wink

Mer info finns på www.skyline.se och www.wankelregistret.se

Lycka till!

Leka smile Å jo e trött på framhjulsdriven skit smile
Tack så mycket för infon, wankelmotorn är jag lite bekant med iallfall då jag har en kompis som har en rx-7:a.
Målet i så fall med att köpa en skyline är motorn, styling har jag fått nog av det är bakhjulsdriften samt effekten jag är efter, har fått smak för lite breisladd smile
Men som sagt tack för tipsen ser fram emot lite rolig läsning nu!!

MVH Mikael

RS
886 Inlägg
12 september 2007
Försäkringen är nog dyr, men det har du nog redan räknat ut. Lätt värt det ändå smile

Focus RS

Zoom Zoom
381 Inlägg
12 september 2007
om du ska importera så tycker jag att du ska snacka med kent på www.japcity.com , väldigt trevlig och betydligt billigare än konkurenterna smile

Edit:

Så som kända fel osv?= Kylningen är väll en liten svaghet för skylines men går ju att fixa
Vad finns för olika motoralternativ?= finns 2.0 non turbo 2.5 singel turbo och 2.6 twin turbo
2 krafsare samt 4 krafsare ?= 2.6an är 4hjulsdriven och dom andra bakhjulsdrivna
Försäkringskostnader?= försäkringen är ju inte gratis men man lever ju bara en gång så wink
Delar svåra att få tag på ?= beror på vilka delar du är ute efter men går att beställa delar genom Nissan sverige dock kande va lite problematiskt men de finns ju gott om eftermarknads delar annars.
Klubbar i Sverige där man kan läsa lite info om bilarna= klubbar i Sverige är ju som tidigara nämt  " www.skyline.se "
Senast redigerat av NitrousOxideSystem (12 september 2007)

Power is Nothing Without Control

311 Inlägg
12 september 2007
Prova ett skyline forum ? smile

http://www.skyline.se/forum/index.htm
Senast redigerat av Gladen (12 september 2007)

Kristian Glad
Honda CRX ED9 '90
Mugen - DC Sport - VIS Racing - Blox - Buddy Club - WedsSport - 5Zigen - Recaro - GUSS

7 120 Inlägg
12 september 2007

452 Inlägg
12 september 2007
kan rekommendera www.j-spec.se också.
Hängde med polaren upp i fredags då han hämtade sin R33 GT-R och
vad jag vet så fick han jäkligt bra support innan köpet, svarade på alla dumma frågor (hehe) och mycket trevliga ...

Väl på plats så fick man ett bra bemötande ..

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
12 september 2007
Håller med. Har känt bröderna ganska länge. Dom kommer från samma by där jag gick i låg/mellanstadiet.
Hade t.o.m deras mor som lärarinna i lekis! smile
Mycket trevliga och seriösa killar. Såg den första bilen dom tog in (en vit Skyline GT-S)
och den var i fint skick. Fanns inte ett fel på den. Så nog rekommenderar jag dom alltid.

Tzatziki skrev:
kan rekommendera www.j-spec.se också.
Hängde med polaren upp i fredags då han hämtade sin R33 GT-R och
vad jag vet så fick han jäkligt bra support innan köpet, svarade på alla dumma frågor (hehe) och mycket trevliga ...

Väl på plats så fick man ett bra bemötande ..

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Sök