4265
Sök

Slutstegs hjälp..

177 Inlägg
14 september 2007
Trådstartare
Det är så att min granne ska sälja ett steg mtx thunder 2160, först någon som vet något om detta steg? Sen till det andra jag har ju en saab och vill ha kvar original stereon, så som jag förstått de finns det ingen lågnivå ut på dom?? nu kommer frågan. Det finns högnivå in på steget skulle det gå att köra genom att ta högtatarkabeln från en av bakhögtalarna och samtidigt köra den högtalaren som jag tar högnivån i från? Någon som vet hur detta funkar? Hoppas ni förstog vad jag menade där..

Tack för svar

177 Inlägg
Beredare
561 Inlägg
14 september 2007
Bara att skaffa en högnivå till lågnivåomvandlare. Då drar du en kabel ifrån den ena bakre högtalaren till omvandlaren o sen vidare till steget.. Annars har Backe en omvndlare som man kopplar direkt till org.stereon som ger ut en lågnivå till steg.. Remoten till steg tog jag ifrån den automatiska antennen...... smile

http://www.garaget.org/gallery/archive/1625/152952_9vdn0f.jpg
Första baslådan... smile

Mvh Jonas

177 Inlägg
14 september 2007
Trådstartare
okey, tack så mkt, men detta steget har en högnivå ingång så då är det bara att sätta in den där?? hur mer exakt gjorde du med remoten?

Beredare
561 Inlägg
14 september 2007
Majzzen skrev:
okey, tack så mkt, men detta steget har en högnivå ingång så då är det bara att sätta in den där?? hur mer exakt gjorde du med remoten?

Då e det bara att dra kabel ifrån bägge bakre högtalaren o koppla in..
Jag fick mäta fram på anslutningarna som ger en + på antennen när man startar stereon...... De borde du väl fixa som går elprogrammet.... tongue

Mvh Jonas

177 Inlägg
14 september 2007
Trådstartare
Groggmugg skrev:
Majzzen skrev:

Jag fick mäta fram på anslutningarna som ger en + på antennen när man startar stereon...... De borde du väl fixa som går elprogrammet.... tongue

Hehe håller varken på med bilel eller elektronik, spika kabel göra jag tongue nää men har inte hållt på med bil så mkt har bara haft denna ett par månader.

Men asså jag fattar inte, är det en spec anslutning på steget till remoten, eller är det en vanlig kabel bara? skarvade du "antenn" kabel då asså? Men varför ska jag ta fråm bägge i bak, räcker det inte med en högtalare?

1 661 Inlägg
14 september 2007
Du behöver väl bägge om du ska ha 2 kanaler. Remote brukar gå koppla på den gula sladden som går ut ur stereon. Annars tar du fram multimetern och mäter till du hittar en sladd som har 0v vid tändning av och 12v när tändning på. Gå igenom det som sitter bakom stereon.

Beredare
561 Inlägg
14 september 2007
Majzzen skrev:
Groggmugg skrev:
Majzzen skrev:

Hehe håller varken på med bilel eller elektronik, spika kabel göra jag tongue nää men har inte hållt på med bil så mkt har bara haft denna ett par månader.

Men asså jag fattar inte, är det en spec anslutning på steget till remoten, eller är det en vanlig kabel bara? skarvade du "antenn" kabel då asså? Men varför ska jag ta fråm bägge i bak, räcker det inte med en högtalare?

Det finns en kabel på steget som behöver en + när du startar stereon. Det e för att steget inte ska vara på i onödan...
Får du tag på en + på anslutningen på antennen skarvar du den till den kablen som startar steget.

Mvh Jonas

6 851 Inlägg
14 september 2007
Hardjim skrev:
Remote brukar gå koppla på den gula sladden som går ut ur stereon.

nja det brukar man väl kanske inte göra. Remoten brukar man ta från en blå/blåvit kabel.
Har du ISO koppling i din SAAB så är det iaf. det (stog inte vilken saab du hade?)

177 Inlägg
14 september 2007
Trådstartare
Hardjim skrev:
Du behöver väl bägge om du ska ha 2 kanaler. Remote brukar gå koppla på den gula sladden som går ut ur stereon. Annars tar du fram multimetern och mäter till du hittar en sladd som har 0v vid tändning av och 12v när tändning på. Gå igenom det som sitter bakom stereon.

Men jag tänkte bara ha en bas på steget och brygga det, behövs det ändå? sen så tänkte jag att jag kunde slippa riva bakom stereon, de är nog enklare att ta remote från antennen.

177 Inlägg
14 september 2007
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Hardjim skrev:
Remote brukar gå koppla på den gula sladden som går ut ur stereon.

nja det brukar man väl kanske inte göra. Remoten brukar man ta från en blå/blåvit kabel.
Har du ISO koppling i din SAAB så är det iaf. det (stog inte vilken saab du hade?)

Saab ng900, kollar man på vilken bil jag har här på garaget så kunde men ränka ut det tänkte jag, men det är sant det ska vara tydligt..

1 661 Inlägg
14 september 2007
Ja, det är ju enklare eftersom du inte ska dra lågnivån. jag har tatt den från gul på 6 bilar iallfall så det går. men sak samma.
Du kan ju ta sladdarna från en högtalare fast då får du skarva dem till 4st isåfall så du får alla ingångar på steget.

6 851 Inlägg
14 september 2007
Majzzen: Självklart kan du ta remote från elantenn,samma kabel iaf.

Hardjim: hur gör du om du vll stå och spela utan att bilen skall vara igång eller ha tändningen på om du kopplar remot till den?

1 661 Inlägg
14 september 2007
TT-Avant skrev:

Hardjim: hur gör du om du vll stå och spela utan att bilen skall vara igång eller ha tändningen på om du kopplar remot till den?

man har tändningen på ACC eller ON så funkar det. Precis som det borde, verkar ju konstigt om det bara är på dem bilarna jag grejjat med som det funkar på tycker jag. Kan hända att det skiljer sig naturligtvis.
Senast redigerat av Hardjim (14 september 2007)

6 851 Inlägg
15 september 2007
Hardjim skrev:
TT-Avant skrev:

man har tändningen på ACC eller ON så funkar det. Precis som det borde, verkar ju konstigt om det bara är på dem bilarna jag grejjat med som det funkar på tycker jag. Kan hända att det skiljer sig naturligtvis.

Hehe, ja det är klart det funkar om den är på, men om man nu INTE vill ha igång tändningen då detta drar lite extra ström, hur skall man då göra?
Finns ju de som vill kunna spela utan att ha nyckel i bilen.. wink (tex vid demo på utställningar,tävlingar m.m..)

1 661 Inlägg
15 september 2007
Nu fattar jag inte va du menar. Drar ström om du står i radioläge? Det är ju endast till för att du ska kunna ha radion på. Ska man spela utan att ha nycklar i, vilket inte går på bilen org ens så får man väl koppla rakt på plus och ha en egen brytare.

177 Inlägg
15 september 2007
Trådstartare
Hardjim skrev:
Nu fattar jag inte va du menar. Drar ström om du står i radioläge? Det är ju endast till för att du ska kunna ha radion på. Ska man spela utan att ha nycklar i, vilket inte går på bilen org ens så får man väl koppla rakt på plus och ha en egen brytare.

På saab går det iaf,

Sök