polisradio

Golf3
22 september 2007 · 198 Inlägg

Finns det något sätt att kunna avlyssna polisens nya system??

beemern .......
22 september 2007 · 2 655 Inlägg

Golf3 skrev:
Finns det något sätt att kunna avlyssna polisens nya system??

de nya har ju inte börjat än, nej de finns inget än, och om de kommer nåt sånt så lär de ta nå år säkert.

Golf3
22 september 2007 · 198 Inlägg

beemern skrev:

Golf3 skrev:
Finns det något sätt att kunna avlyssna polisens nya system??

de nya har ju inte börjat än, nej de finns inget än, och om de kommer nåt sånt så lär de ta nå år säkert.

har börjat i uppsala

ErskPersk Svindåre
22 september 2007 · 1 433 Inlägg

beemern skrev:

Golf3 skrev:
Finns det något sätt att kunna avlyssna polisens nya system??

de nya har ju inte börjat än, nej de finns inget än, och om de kommer nåt sånt så lär de ta nå år säkert.

jag har för mig att man kan byga om dom så man kan lyssna, eller lämna in dom nånstans.

They called us a Dead Generation, they told us that we wouldn't survive
They left us alone in the maelstrom, as you can see we're all clearly alive!

Feminism; Idelogin bottnar i att alla män är svin, och att kvinnor är lika bra som männen
Stairway to heaven or highway to hell? i´ll think i choose the highway!
beemern .......
22 september 2007 · 2 655 Inlägg

jaså de har ja inte hört att de börjat än :S. men dom säger ju att de inte kommer att lysna av dom för dom byter ju till nå konstigt system som ska va omöjligt att lyssna av sägs de. iof så går ju de mesta bara man vill tongue...

Fishy Skattebetalare
22 september 2007 · 87 Inlägg

Det bästa sättet är ju såklart att få tag på en av deras nya aparater, men dom e dyyyyyyyyyyyyra... tack vare den digitala skiten....!

Det där med att bygga om låter väldigt tveksamt eftersom det är ett helt nytt digitalt system??

Systemet har börjat användas i liten skala på några håll, tror vi i Göteborg får det nån gång efter nyår om jag inte minns helt fel? Svintråkigt tycker jag!

HardCore
22 september 2007 · 321 Inlägg

Såvitt jag förstått är det knappt ekonomiskt försvarbart att köpa något som kan avlyssna RAKEL. Gå in på staden.tk så finns nog endel info.

christofferedil Yellow bug!
23 september 2007 · 1 640 Inlägg

Sök så skall du finna. Finns redan ett tusen en miljon trådar om polisradio och det nya systemet RAKEL. Så nu får experten gå in IGEN! tongue

"Haha, får väl gå in här och ge lite info då. Har en morbror som har egen firma (http://www.teleservice.se/) inriktad på just radiokommunikation, är väl nästan uppväxt där. Så kom inte och säg att jag inte vet vad jag babblar om smile

Säkert någon som hört talas om just den firman, då den är rätt välkänd bland åkerier, ambulanser, osv.


Hallandsåsen och neråt har redan gått över till Tetrasystem, går under arbetsnamnet RAKEL, där är det knäpptyst så fort man bestigit hallandsåsen. Västra Götaland kommer tystna runt jul och nyår detta året. Sist ut är väl Norrland, nånstans runt 2009. Vet inte var ni fått ifrån att det inte händer något med Tetra, det är på stark frammarsch.

Och på frågan om det är lätt att knäcka... Som det ser ut nu kommer det vara omöjligt. Tetra bygger på att man byter "frekvenser" en gång per minut eller vad det är. Och man har full koll på radioapparater. Så stjäl du en radio tas den bort ur systemet inom en halvtimma. Lyckas du knäcka en kod är den värdelös inom en minut.

Så ska du knäcka Tetra behöver du alltså komma på själva grundfysiken i de enheter som används, och använda detta utan att du syns på kontrollkartorna. Så det lär nog ta ett antal år isåfall.

Själv använder jag en Handic i bilen, och en Sentinel här hemma. Har även ett antal andra radior liggandes, men av dem är Sentinelen helt klart bäst!

Något mer du bör tänka på är att om du köper begagnat på Blocket, var noga med att kolla upp om det kanske är en kristallradio. Isåfall behöver du rätt kristaller, som söker på rätt frekvenser i just ditt område. Annars är radion värdelös."

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang