2869
Sök

Min volvo 244 från 89 drar åt vänster och kopplingen gnäller

1 Inlägg
23 september 2007
Trådstartare
#1
Hejsan!

Jag vill bara berätta lite smått om min kunskaper om bilar.
Jag kan byta olja, lampor och tvätta dom, hehe.
Det jag vill få fram är att jag är 20bast, detta är min första bil
så jag har 0 i kunskaper/erfarenheter gällande bilar.

Men i vilket fall så har jag nu införskaffat mig av den förra ägaren en såkallad "pärla" och "min gamla bettan"

Men bettan, pärlan för med sig problem. tongue

Det börjar med att bilen drar hela tiden åt vänster och det har inte med lufttrycket att göra för det var det första jag kollade. Så jag tänkte om någon vet vad det kan vara för fel?
Jag vill tillägga att man måste ha ratten lite till höger bara för att den ska gå rakt, inte mycket..men ändå.

Sen är det så att jag skulle backa en gång och då började kopplingen gnälla (gnissla?), den gnäller när man trycker in och när man släpper på kopplingen (Även när bilen är av).
Inget fel på kopplingen övrigt, men någon som vet hur man ska få bort det s.k gnället?

Aja, detta kanske låter lite amatörmässigt, men som sagt detta är min första bil.  smile

/// tackar för svar
Senast redigerat av red244-89 (23 september 2007)

21 761 Inlägg
23 september 2007
#2
Hejsan. Är man osäker så ska man fråga, annars får man inte reda på något. smile

Att bilen drar åt något håll kan bero på att framvagnen är felinställd eller att någonting i framvagnen är trasigt, tex ett styrstag eller så. För att kontrollera framvagnen så bör du nog snacka med en verkstad.

När kopplingen gnäller fastän motorn är avslagen så borde det vara själva kopplingsvajern som antingen behöver smörjas eller bytas, när vajern blir nött så kan någon tråd i vajern gå av och då skaver den inuti höljet för vajern. I så fall bör man byta hela kopplingsvajern.

Det kan ju iof också vara något i pedalstället som behöver smörjas, inte omöjligt.

Att byta den är ett relativt lätt jobb som du själv kan göra, kolla bara innan du tar bort den gamla hur vajern är dragen förbi rattstången så att den nya inte får någon brytning eller tvär böj.
Senast redigerat av Drönirettab (23 september 2007)


Sök