8114
Sök

hjälp me koppla ett slutsteg på 2st 6x9 + woffer

Bike
22 september 2007
Trådstartare
tjena har nyligen skaffa en passiv woffer o steg så det var  4x100 så tänkte  200 watt till woffern o 100 var till  mina 6x9 när ja tänkte de lät de väldigt bra men nu ser ja att inte går o koppla tar all hjälp som går,

har sådant här steg 
http://www.clasohlson.se/Archive/Images/Products/Hi/381602_X_2007-06-29_070355_428.jpg

eller inte exakt men tänk er 2 extra hål borta på vänster kanten   fanns ingen bra bild på dom hålen på mitt steg  i alla fall har 4 ingångar  2 är nu upptagna för woffern då 2 kvar men vill driva mina 6x9 i hatt hyllan går det eller är det bara skratta o medge att ja tänkte fel ?

21 761 Inlägg
23 september 2007
Om ditt steg har fyra kanaler så ska det fungera att koppla in basen på två kanaler och 6x9" på de andra kanalerna. Huvudsaken är att basen inte har för låg impedans.

Vad heter ditt steg?

Länken fungerade inte.

Bike
23 september 2007
Trådstartare
http://www.clasohlson.se/Archive/Images … 55_428.jpg

den bör funka men de är 4 ingångar o 2 går åt för woffern då o skulle behöft 4 till  för vänster o höger högtalare bak då men behöver tips o hjälp för min hjärna har rosta fast,

21 761 Inlägg
23 september 2007
Det steget som du länkar till är ett tvåkanals steg, inte ett fyrkanals. För att driva 6x9" så får du köpa ett till tvåkanals i så fall.

Det går kanske att koppla in båda basen och 6x9" till ditt tvåkanals steg, men det är inte en bra lösning eftersom det inte går att använda delningsfiltret som det är tänkt. Sedan ger steget inte ut så mycket effekt heller.

162 Inlägg
23 september 2007
Det är inga 4x100 watt i ett sådant steg. Det måste vara hitte på siffror.

Bike
23 september 2007
Trådstartare
men please alltså läs den första insändaren ja gjorde där på sidan så fattar ni,

2 024 Inlägg
23 september 2007
Bike skrev:
http://www.clasohlson.se/Archive/Images … 55_428.jpg

den bör funka men de är 4 ingångar o 2 går åt för woffern då o skulle behöft 4 till  för vänster o höger högtalare bak då men behöver tips o hjälp för min hjärna har rosta fast,

Om det är 4ingångar och du använder 2 till basen så har du ju 2 lediga? En till höger bak och en till vänster bak. Varför skulle du behöva 4 ingångar till 2 högtalare????

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Bike
23 september 2007
Trådstartare
ja för det är 4 ingångar just nu  2 är tagna för basen  o från min vänster högtalare kommer då 2 st utag vet inte vad dom heter men sådan kontakt me spetsig topp o från min högra samma så enbart från mina  6x9 har ja 4 st   

de är inte jag som koppla in det så  om jag ska vara ärlig står jag som ett fån här o fattar inte något de är därför ja behöver tips från er här på garaget,

så som de ser ut nu ligger ja 2 ingångar för lite för ska gå,

21 761 Inlägg
23 september 2007
Bike skrev:
men please alltså läs den första insändaren ja gjorde där på sidan så fattar ni,

Nu börjar vi om från början och väntar lite med  hur många Watt steget har och struntar även i att länka. Skriv istället vilket artikelnummer som steget har, då blir det inga missförstånd tror jag.

Är det nr 38-1603 eller nr 38-1602?

Nr 38-1603 är på 4x100W och då finns det fyra högtalarutgångar, det syns inte hur många lågnivåingångar det finns men det borde också vara fyra stycken. Med det steget så kopplar du in två par (fyra stycken) lågnivåkablar från stereon, på högtalarutgångarna så ansluter du basen till två kanaler som är bryggkoplade och 6x9" ansluts på de två andra kanalerna.

Nr 38-1602 är på 2x120W, det steget har bara två högtalarutgångar och två stycken lågnivåingångar. Det blir inte bra att koppla in både bas och 6x9" på det steget eftersom man inte kan använda filtret som det är meningen.

Bike
23 september 2007
Trådstartare
ni får ursäkta för ja snurra till de lite men de är nr  Nr 38-1603 är på 4x100W

anledningen var att visa andra bilden var att de var enda där man såg ingångarna men skrev att mitt hade 2 ingångar till eftersom det var 4 kanaligt

men va ute o bilen o titta o  ska förklara så gott ja bara kan nu
allt framifrån stereon är orginal  som just nu leder till 4 högtalare 2 fram 2 där bak som går då på orginal stereo

så ja tror de är en sladd i den där jätte högen me kablar som går bak då o det är vanlig stereo kabel   2 st då vänster o höger o som går bak o delar sig inget märkvärdigt där,

men nu ska ja på något vis få sådan skalad kontakt i  bli sådan spetsig som passar in i slut steget o på allt där så har jag då 2 ingångar för lite  utgångarna är inget problem men just in  hur jag ska koppla o vad jag ska köpa,

jag ska försöka ta kort me mobilen för att göra det lättare att förstå,

2 024 Inlägg
23 september 2007
Du är lite smått fel ute. Du måste dra lågnivåkablar från stereon till slutsteget, kallas även rca-kabel. Alternativt om det finns högnivåingångar på slutsteget så kan du använda dem för att kunna koppla med den befintliga högtalarkabeln som du har men det är inte att föredra. Vad har du för stereo att koppla in den på?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:

2 024 Inlägg
23 september 2007
Borde väl ha följt med en instruktionsbok med steget dessutom, där brukar dom visa grundläggande inkopplingsexempel.

Samarbetspartners:

Bike
23 september 2007
Trådstartare
tjo igen

har haft en aktiv sub woffer där bak innan utan steg då
så alla nästan alla trådar är redan klara me sådant som låg nivå utgång mm
borde kanske nämt det

men har alla sladdar fixade så woffern går men de gäller nu till mina 2    6x9

Sök