4404
Sök

Byte av högtalare i Saab 9000 -94! Hjälp!

V-Zander
24 september 2007
Trådstartare
Tjena, jag tänkte byta ut mina högtalare i min bil, men allt är ju så jäkla inbakat. Finns de någon som gjort denna operation, som kan ge tips på den enklaste sättet. Är så jävla onödigt att riva bort mer än man behöver. Tacksam för svar.

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
24 september 2007
http://www.fredrikmedia.se/?sida=saab_byta_hogtalare

en guide till instrumentpanelen iaf

preem pump
836 Inlägg
24 september 2007
bra guide
fram är iofs väldigt enkelt
bak är det lite knepigare då allt är inklätt

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii

V-Zander
24 september 2007
Trådstartare
Ok, bra beskrivning. Men en fråga till. Om jag vill sätta i två-vägshögtalare, hur fasen gör jag då? För de siter väl redan delningsfilter i? Original alltså, ag har ju separata diskanter både bak och fram. Man kan väl inte bara sätta dit baskabel och diskantkabel på samma stift väl? Förstår ni vad jag menar? Hur får man i 5,25or fram? Sätter man en adapter eller?

6 851 Inlägg
24 september 2007
Skall man ha i 5.25" fram så kan man göra på två sätt. Antingen så får man modda den hållaren som håller org. högtalare, alltså slipa upp hålet. Lite jobbigt, mn det går.
Det andra alternativet är att bygga om hela instumentbrädan. Lite jobb där oxå, fast blir betydligt mycke bättre ljudmässigt. Men ger man sig på alt.2 så kan man lika väl sätta in 6½" i brädan smile

V-Zander
25 september 2007
Trådstartare
De lät som om de var lätt i den där instruktionen, ska se hur mycke jobb de blir. Nu återstår bara frågan hurvida jag kan sätta i tvåvägshögtalare och använda befintliga kablar. Hjälp!

6 851 Inlägg
25 september 2007
V-Zander skrev:
De lät som om de var lätt i den där instruktionen, ska se hur mycke jobb de blir. Nu återstår bara frågan hurvida jag kan sätta i tvåvägshögtalare och använda befintliga kablar. Hjälp!

Kan du hitta vart filtret sitter?
Jag är inte säker, men har för mej att filtret till dem där bak sitter fast i den plattan man skruvar loss. Där kan du då klippa och skarva på en kabelstump till dina 2vägs bak. Alltså du klipper av kabeln innan filtret.

1 207 Inlägg
25 september 2007
Det sitter ett delningsfilter på dina original Nokia högtalare. Dessa sitter fast med buntband runt högtalar upphängningen. Om du skulle vilja ta nytta av det där delningsfiltret så är det bara klippa lös det och använda den som alla andra delningsfilter.
Lycka till!

493 Inlägg
27 september 2007
Jo jag håller med var med lite förtvilad när jag bytte ut mina högtalare på min cse med tongue men det var inte så svårt ändå bak var det bara att vika bort mattan och skruva ner 6,9 och sätta dit nya tongue fram var det bara att ta bort skyddet och sätta dit nya 4 tummare om man nu vill ha det eller om man vill ha 5,25 så får man börja slipa hehe tongue mycket jobb gjorde det på min gamla golf men det är värt det sen har ej orkat göra det på saaben än tongue

Sök