6641
Sök

Y-koppling av högnivåingång till slutsteg??

340 Inlägg
30 september 2007
Trådstartare
Har en fundering. Ska koppla in ett litet 150w steg i min tjejs Astra. Astran är av nyare modell vilket innebär att stereon är integrerat skit sad... detta resulterar i att jag måste använda mig av högnivå ingången på steget. Steget ska driva en liten bas. Frågan lyder,
Kan jag Ykoppla insginalen till steget. Detta för att slippa dra kablar både från vänster o höger högtalare?

Kan ni se några problem med denna lösningen? (bortsett från att jag ibland kan tappa ngt basdunk om det dunkar i varannan kanal)

Så mao, om det kan vara ngt problem rent elektriskt?????

Såg precis en sak, i databladet till steget så är det 5kablar totalt till högnivåkontakten, 4st till högtalare och en som kallas signaljord. En bilden är signaljorden kopplad till chassit på huvudenheten. Det borde väl gå att koppla den till ilken jorde som helst? Eller har det ngt att göra med signalbalansering???

Hoppas jag kan få ngt svar idag då jag tänkte pyssla med detta under eftermiddagen

Tack
Senast redigerat av newBadboy (30 september 2007)

BilstereoNörd
576 Inlägg
30 september 2007
Rent ingångselektriskt på högnivån så är det inga problem att parallellkoppla högnivåingången så att du får signal till båda kanalerna..

Den sk signaljorden kan du koppla till jord på slutstegets jordpunkt!

Ljudmässigt kan det bli som du redan gissat, beroende på hur basen är inspelad på skivan.
Så koppla på bara..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

340 Inlägg
1 oktober 2007
Trådstartare
Alrigth... tack

Sök