Ofrivilligt dunkande i basen :S

trollfar1
28 september 2007 · 107 Inlägg

Har nyss kopplat in bas/steg/kondensator och det är så att det dunkar i basen hela tiden, även om man drar ner volymen till 0. Det låter ungefär som en Motorcykel står bakom bilen på tomgång :S

Någon som vet va de kan vara ? Har kollat alla sladdarna och vad jag sett kan de inte va nått glapp... Har även skruvat på alla inställningar på steget men det blir ingen skillnad :S

HardCore
28 september 2007 · 321 Inlägg

trollfar1 skrev:
Har nyss kopplat in bas/steg/kondensator och det är så att det dunkar i basen hela tiden, även om man drar ner volymen till 0. Det låter ungefär som en Motorcykel står bakom bilen på tomgång :S

Någon som vet va de kan vara ? Har kollat alla sladdarna och vad jag sett kan de inte va nått glapp... Har även skruvat på alla inställningar på steget men det blir ingen skillnad :S

Jag hade liknande problem och då var det att jorden på lågnivån inte var bra. Testa ta en sladd och koppla till jordad en punkt på bilen och jorda kabeln mot hanen på lågnivåkabeln.

Värt ett försök iaf.smile

Senast redigerat av HardCore (28 september 2007)

flash_turbo Racer
28 september 2007 · 233 Inlägg

Jag hade också ett sådan liknade fel att den spelar av sig sj..hmm för mig så började den spela när jag satte i lågnivå kablarna.  men pröva det o se om den börjar spela när du sätter i lågnivå kablarna o slutar när du drar ur dom. i så fall så skruva isär steget om det inte är "nytt!!!" o titta om du kan hitta något fel annars e det bara att köpa ett nytt steg..:S

BMW 325i "M-tech.Eisenmann" (2001)
Audi S2 "800hk Time attack Projekt" (1991)
trollfar1
28 september 2007 · 107 Inlägg

Drar man ut lågnivåkablarna så slutar den ju spela klart, ska nog inte behöva skruva isär steget, köpte det idag smile

Ska testa det med å jorda lågnivån.. nån som har fler förslag kanske ?

TT-Avant
28 september 2007 · 6 851 Inlägg

jorda lågnivån? du kanske skall börja med att kolla så du har en bra jord till ditt steg? har du en bra skärmad lågnivå kabel? Ligger din lågnivå nära + kabel?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
roadii
28 september 2007 · 80 Inlägg

Har haft lika dant jag med. Dunkade och brusade i basarna när volymen var på 0.
Speciellt när jag bytte låt. Bytte jord till steget och köpte ny lågnivå, en avskärmad. Dra lågnivå och +kabeln på olika sidor av bilen.

Senast redigerat av roadii (28 september 2007)

Volvo & Audi!
S-Larsson
28 september 2007 · 514 Inlägg

Som tidigare nämer så är detta ett ganska vanligt fel när man bränt jorden på lågnivån i huvudenheten, detta händer om man har grejerna för klent jordade..

old volkswagens never die they just get lower
Volkswagen Passat 3BG Highline Variant "Das Stance Wagon" (2002)
trollfar1
29 september 2007 · 107 Inlägg

roadii skrev:
Har haft lika dant jag med. Dunkade och brusade i basarna när volymen var på 0.
Speciellt när jag bytte låt. Bytte jord till steget och köpte ny lågnivå, en avskärmad. Dra lågnivå och +kabeln på olika sidor av bilen.

Ja exakt så är det, ändrar man sen till Low på steget så riktigt dunkar det när man har det på 0... Det kanske är lågnivåkabeln då ?

Sen ett annat problem, det lyser inte på kondensatorn.. det lös på displayen ibland, men den ska väl lysa hela tiden ?

Senast redigerat av trollfar1 (29 september 2007)

RichardC Fartdåre
29 september 2007 · 378 Inlägg

trollfar1 skrev:

roadii skrev:
Har haft lika dant jag med. Dunkade och brusade i basarna när volymen var på 0.
Speciellt när jag bytte låt. Bytte jord till steget och köpte ny lågnivå, en avskärmad. Dra lågnivå och +kabeln på olika sidor av bilen.

Ja exakt så är det, ändrar man sen till Low på steget så riktigt dunkar det när man har det på 0... Det kanske är lågnivåkabeln då ?

Sen ett annat problem, det lyser inte på kondensatorn.. det lös på displayen ibland, men den ska väl lysa hela tiden ?

har du laddat upp den då??

TICen är till salu säljs billigt.
BAE BilstereoNörd
29 september 2007 · 576 Inlägg

Kondingen har Autostart så att den inte ska lysa hela tiden...
Den startar alltså när den känner av att det drar ström och stannar efter kanske 5min ifall det inte spelas...

Signaljorden i stereon eller i lågnivåkabeln är det som spökar för dig..
Testa med en ny kabel..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl
Andreashakansson Jag är en av dom, Busen på vägarna
29 september 2007 · 277 Inlägg

det är inte lågnivåutgången på stereon som e kass då?? sånt fel har jag stött på många gånger och då har det varit dålig jordning. elr kass lågnivåutgång på stereon! Det är bara att testa

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white"
trollfar1
29 september 2007 · 107 Inlägg

Laddat upp den ? Det är bara att låta den stå då eller ?

Det finns 3 läge på stereon, Low, Flat, Hi... Har man det på low dunkar den som fan när man har det på 0, har man det på flat så dunkar det bara jättelite när man har volymen på 0, och har man det på Hi låter basen inte ens till musiken..

Lågnivåutgången på stereon borde de inte vara nåt fel på, eftersom att stereon är ny...
Men ska se om jag kan testa med en annan lågnivåkabel till att börja med smile

MrTobias
29 september 2007 · 1 297 Inlägg

Jag hade samma problem och då var felet att basen fick dubbla signaler. var inkopplat på slutsteget OCH från stereon. inte bra å grejjer började ryka !

_Durka_
30 september 2007 · 76 Inlägg

Kolla så jorden till steget är 100% bra... Sen klämmer du en liten sladd stum mellan RCA kabeln och kontakterna på stereon. Och sen lägger du andra änden på kabelstumpen emot chassit på stereon så ska du se att det försvinner.....

För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen!
Fredrik.Gustavsson
30 september 2007 · 2 123 Inlägg

trollfar1 skrev:
Laddat upp den ? Det är bara att låta den stå då eller ?

Det finns 3 läge på stereon, Low, Flat, Hi... Har man det på low dunkar den som fan när man har det på 0, har man det på flat så dunkar det bara jättelite när man har volymen på 0, och har man det på Hi låter basen inte ens till musiken..

Lågnivåutgången på stereon borde de inte vara nåt fel på, eftersom att stereon är ny...
Men ska se om jag kan testa med en annan lågnivåkabel till att börja med smile

3 Lägen på slutsteget menar du väl ?
Det är ett filter som filtrerar olika frekvenser som ska skickas ut genom dina högtalar utgångar, i ditt fall ska det filtret stå på Low, låga frekvenser som ska spelas av basen.
Nu till ditt problem, köp en minst dubbelavskärmad lågnivåkabel, gärna trippel avskärmad, prova byta jordpunkt till steget. Förmodar att du redan dragit Lågnivå kablar och strömkablar vid varsin tröskel, jorda gärna kondensator och steg på samma jordpunkt.
Funkar inte det har jag hört att man kan jorda lågnivåkabeln för att slippa störningar. ta en 0.75mm2 kabel på hanen och dra ner den till karossen.
En jordpunkt ska vara ren från skit och lack så jag hoppas du slipat allting plåtrent.

trollfar1
1 oktober 2007 · 107 Inlägg

Okeej, ja 3 lägen på steget menar jag.
Ska se om ja kan testa med en annan lågnivå kabel å se om de blir bättre smile

Tack för svaren !

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang