2712
Sök

hur skall ja koppla för att ge slutsteget ström

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
2 oktober 2007
Trådstartare
hej, nu ere så att ja inte kan de här me kopplingen, jag har kollat i forumet men fattar inte riktigt ..

ja har slutsteget: Denver CAP-4100

hur ger jag fanskapet ström?  ja har provat att koppla den till remote" kabeln, en liten blå kabel som satt i cd:n men jag tvivlar starkt på att den lille blåa kabeln kan ge ström till hela slutsteget..  så hur skall ja koppla för att ge slutsteget ström?

har lite kablar vid stereon men jag vet knappt vart dom går eller vad dom gör...
så, om nån skulle kunna förklara väldigt enkelt hur jag ska koppla blir jag mkt tacksam!

132 Inlägg
2 oktober 2007
du måste dra en kabel från bilbatteriet oxå.
som ska ha en säkring ca. 30 cm från batteriet . som du sedan kopplar in där de står 12V på slutsteget. sedan måste du ha en jord oxå som du sätter i bilchassit och kopplar in den på GND.

Prova med detta så ska du se att de går bättre wink

Volkswagen Motorsport!

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
2 oktober 2007
Trådstartare
sumpis skrev:
du måste dra en kabel från bilbatteriet oxå.
som ska ha en säkring ca. 30 cm från batteriet . som du sedan kopplar in där de står 12V på slutsteget. sedan måste du ha en jord oxå som du sätter i bilchassit och kopplar in den på GND.

Prova med detta så ska du se att de går bättre wink

men asså, ska jag koppla en högtaklarkabel på batteriet i motorn då???
och dra den igenom bilen bak till slutsteget?  eller finns det en kabel därframme vid cd:n som är ifrån batteriet som man kan skarva och koppla på en högtalarsladd på o sedan bak till steget? isåfall hur ser den kabeln ut?

16 197 Inlägg
2 oktober 2007
måste bara fråga om du skojjar??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

SQ
1 343 Inlägg
2 oktober 2007
för att få igång den så behöver du en pluskabel från pluspolen från batteriet som dras från motorutrymmet hela vägen bak till ditt steg.. (ca 5 meter)  denna pluskabel ska vara avsäkrad med en säkring som är max 30cm från batteriet.. sen behöver du också en minuskabel som ska jordas i chassit på bilen, ett tipps är att ta fästet tillbältet, de nedre fästet som sitter under sätet i bak, den ska dras sedan till din minus uttag på steget.. (ca 50cm) sedan behöver man som sagt en signal sladd (lågnivå) och en remote, remoten gör så att steget startar varje gång du säter på stereon så att att batteriet inte slukas när man inte är där..   undrar du mer så fråga på big_smile

Ljudnörd!

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
2 oktober 2007
Trådstartare
evilaudio skrev:

nej!  jag kan inte detta...  kan du va snäll och förklara plz!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
2 oktober 2007
Nu börjar vi från början här!

Steg 1:
Skruva fast steget och gör en jordkabel. Den ska jordas med MINST M8 bult, gärna större och sitta i en balk (jordpunkt till bakljuset duger absolut inte) där det ska vara absolut plåtrent och sen koppla till steget. Börja inte med någon annan kabel än jord, har du redan gjort det så ta ur allt igen. Jorden du ha sist.
Steg 2:
Dra en kabel från batteriet till steget. Denver brukar inte göra så "tunga" steg så det räcker nog med en 16 kvadrat kabel. Med en säkring på 50-60A så NÄRA batteriet som möjligt! Utan säkring är det mycket som glöder/brinner om plasten på kabeln förstörs och går emot plåten.
Koppla in på pluspolen på steget.
Steg 3:
Anslut remote på steget, den tunna blå kabeln. Denna är som "power-knapp" fast den styrs av stereon. När detta är gjort sätter du i säkringen till steget och startar huvudenheten. Seget ska nu starta och protect ska inte lysa.
Steg 4:
Stäng av stereon igen och lossa säkringen till steget. Koppla in högtalarkablarna, var noga med att inte växla plus och minus. Detta ger en väldigt märklig ljudbild om du gör det.
Steg 5:
Anlsut lågnivåkablarna (rca). Se till att få dem på rätt pol.
Steg 6:
Sätt i säkringen, alla inkopplade högtalare ska låta nu, det som återstår är att justera in ljudet tills du är nöjd. Ett tips är att koppla på en laddare medans du håller på så laddar du inte ur batteriet så fort medan du ställer in ljudet.

MVH Hampus

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
2 oktober 2007
Trådstartare
Lardi skrev:
för att få igång den så behöver du en pluskabel från pluspolen från batteriet som dras från motorutrymmet hela vägen bak till ditt steg.. (ca 5 meter)  denna pluskabel ska vara avsäkrad med en säkring som är max 30cm från batteriet.. sen behöver du också en minuskabel som ska jordas i chassit på bilen, ett tipps är att ta fästet tillbältet, de nedre fästet som sitter under sätet i bak, den ska dras sedan till din minus uttag på steget.. (ca 50cm) sedan behöver man som sagt en signal sladd (lågnivå) och en remote, remoten gör så att steget startar varje gång du säter på stereon så att att batteriet inte slukas när man inte är där..   undrar du mer så fråga på big_smile

ehm, ok så först fäster jag en säkring på min högtalarkabel cirka 30cm ifrån ena änden..
hur gör ja de? 

sen hur fäster jag högtalarkabeln på batteriet?  o den ska sitta på batteriets plus-pol?

hur får jag igenom kabeln från motorn till insidan av bilen? finns jue inte direkt ett hål in till motorn ifrån förasätet..

men innan ja gör detta skall jag ha kopplat en högtalar-kabel ifrån slutstegets minuspol till en bult eller liknande för att jordas?

och sedan skall det gå en högtalarkabel till cd:ns blåa remote...

och då ska de funka?

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
2 oktober 2007
Trådstartare
bumpe skrev:
Nu börjar vi från början här!

Steg 1:
Skruva fast steget och gör en jordkabel. Den ska jordas med MINST M8 bult, gärna större och sitta i en balk (jordpunkt till bakljuset duger absolut inte) där det ska vara absolut plåtrent och sen koppla till steget. Börja inte med någon annan kabel än jord, har du redan gjort det så ta ur allt igen. Jorden du ha sist.
Steg 2:
Dra en kabel från batteriet till steget. Denver brukar inte göra så "tunga" steg så det räcker nog med en 16 kvadrat kabel. Med en säkring på 50-60A så NÄRA batteriet som möjligt! Utan säkring är det mycket som glöder/brinner om plasten på kabeln förstörs och går emot plåten.
Koppla in på pluspolen på steget.
Steg 3:
Anslut remote på steget, den tunna blå kabeln. Denna är som "power-knapp" fast den styrs av stereon. När detta är gjort sätter du i säkringen till steget och startar huvudenheten. Seget ska nu starta och protect ska inte lysa.
Steg 4:
Stäng av stereon igen och lossa säkringen till steget. Koppla in högtalarkablarna, var noga med att inte växla plus och minus. Detta ger en väldigt märklig ljudbild om du gör det.
Steg 5:
Anlsut lågnivåkablarna (rca). Se till att få dem på rätt pol.
Steg 6:
Sätt i säkringen, alla inkopplade högtalare ska låta nu, det som återstår är att justera in ljudet tills du är nöjd. Ett tips är att koppla på en laddare medans du håller på så laddar du inte ur batteriet så fort medan du ställer in ljudet.

MVH Hampus

'

TACK nu förstår jag...!  tack tack tack!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
2 oktober 2007
Köp ett strömkit, där har du det mesta utom ata det brukar vara lite för lite högtalarkabel...

Noiseprojekt
2 oktober 2007
ehm, ok så först fäster jag en säkring på min högtalarkabel cirka 30cm ifrån ena änden..
hur gör ja de? 

sen hur fäster jag högtalarkabeln på batteriet?  o den ska sitta på batteriets plus-pol?

hur får jag igenom kabeln från motorn till insidan av bilen? finns jue inte direkt ett hål in till motorn ifrån förasätet..

men innan ja gör detta skall jag ha kopplat en högtalar-kabel ifrån slutstegets minuspol till en bult eller liknande för att jordas?

och sedan skall det gå en högtalarkabel till cd:ns blåa remote...

och då ska de funka?

INGA högtalarkablar!!
Använd ENBART strömkabel till strömmatning av steget!
16 kvadratmillimeter strömkabel räcker åt dig och inga 2,5 kvadratmillimeter högtalarkablar etc!

Illustratör
826 Inlägg
2 oktober 2007
Gjorde en bild bara lite snabbt så du förstår lättare.. Inge kul o göra fel då man hanterar dyra saker..

http://static.pici.se/pictures/GgmadhFzF.jpg

Tänker...

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
2 oktober 2007
Trådstartare
Fallan skrev:
Gjorde en bild bara lite snabbt så du förstår lättare.. Inge kul o göra fel då man hanterar dyra saker..

tack, fan va shyst,  som sagt ja har alldrig gjort detta.. hmm då ere inte lätt, men jag börjar förstå nu,  tack för all hjälp!  verkligen skit bra!big_smile

Illustratör
826 Inlägg
2 oktober 2007
richardoo290 skrev:
Fallan skrev:

tack, fan va shyst,  som sagt ja har alldrig gjort detta.. hmm då ere inte lätt, men jag börjar förstå nu,  tack för all hjälp!  verkligen skit bra!big_smile

Lugnt.. wink

Tänker...

340 Inlägg
3 oktober 2007
Snälla be en polare eller ngn kolla över det innan du sätter igång grejerna. Vill inte tracka dig men är man så osäker som du verkar vara är det lätt hänt att det blir fel. Ofta tror man att man har allt klart för sig men det kan skita sig ändå.

Jävligt schysst bild F.ö

99 Inlägg
3 oktober 2007
Fallan skrev:

Konstnären själv eller? big_smile

Men jag kom på en fråga när ja satt och läste det här.

Remotekablen, ger den steget ström hela tiden medans huvudenheten är igång?

Eller tvärtom!

low profile
253 Inlägg
3 oktober 2007
richardoo290 skrev:
evilaudio skrev:

nej!  jag kan inte detta...  kan du va snäll och förklara plz!

hahaa kunde inte hjälpa att skratta när du skrev så, men såklart att killen ska ha hjälp! Det är svårt i början om man inte vet. bra att du frågade grabben.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
3 oktober 2007
Jollejas skrev:
Fallan skrev:

Konstnären själv eller? big_smile

Men jag kom på en fråga när ja satt och läste det här.

Remotekablen, ger den steget ström hela tiden medans huvudenheten är igång?

Remote är samma som 85/86 på ett relä, den skickar en liten ström (ca 0.2A) som går till en spole med en järnkäna. Blir en elektromagnet när man läggar ström på, spolen drar ner järnkärnan och kontakttbläcket (30) som ligger ovanpå kärnan dras ner och kommer i kontakt med andra delen på kontakten (87)

Kortfattat, det är bara styrström för att starta steget och ligger på konstant när HU är igång...

99 Inlägg
4 oktober 2007
Okej då fattar ja smile Tackar wink

Eller tvärtom!

Illustratör
826 Inlägg
4 oktober 2007
Exakt.. Därför ska man inte koppla remoten til konstantström för då drar det ur batteriet medan bilen inte e igång.

Kom o tänka på en sak, att den bilden kanske går att lägga up så kanske några slipper fråga i framtiden? Kanske nån mod. kan göra eller?

Tänker...

Sök