Fortkörning straffar sig rejält nu.

kohler
5 oktober 2007 · 671 Inlägg

r-ted skrev:

kohler skrev:

FireTraXX skrev:

För det första så är det fult att tjäna pengar i sverige.
Det har bevisat om och om igen.

För det andra så är det inte lika för alla om vissa ska betala 70 000:- för att har kört 15km/h för fort medans andra betalar 2000:- för samma brott.

precis det här tog jag upp i en liknande tråd RumZum och blev i princip kallad kommunist och annat av t-red och firetraxx (fast dom inte kunde ha mer fel) smile ... no offence men kan vi inte ha en diskussion om det?

Förmodligen tycker jag så här eftersom jag har en inkomst under fattighetsgränsen = student. Och t-red tycker som han gör för att det passar honom. Fair enough !

MEN om vi var politiker å ville få ner hastigheten så måste det finska exemplet ge bättre utdelning. Vad tror ni?

klart det ger bättre utdelning men tycker fortfarande att det är fel å ge mer böter till den som har lite mer...

alla tycker vi olika och jag tycker att det känns fel att en med mer pengar skall böta mer.
samma brott skall ge samma straff.
skulle det varit rättvist så skulle det ju prövats med vad man har i utgifter, var man bor , vad man tjänar osv-...

respekterar åsikten och håller med om att det är svårt att få det rättvist. det är för mycket att ta hänsyn till.

Second is the first loser
TRYIT Teddan
6 oktober 2007 · 2 495 Inlägg

kohler skrev:

r-ted skrev:

kohler skrev:

precis det här tog jag upp i en liknande tråd RumZum och blev i princip kallad kommunist och annat av t-red och firetraxx (fast dom inte kunde ha mer fel) smile ... no offence men kan vi inte ha en diskussion om det?

Förmodligen tycker jag så här eftersom jag har en inkomst under fattighetsgränsen = student. Och t-red tycker som han gör för att det passar honom. Fair enough !

MEN om vi var politiker å ville få ner hastigheten så måste det finska exemplet ge bättre utdelning. Vad tror ni?

klart det ger bättre utdelning men tycker fortfarande att det är fel å ge mer böter till den som har lite mer...

alla tycker vi olika och jag tycker att det känns fel att en med mer pengar skall böta mer.
samma brott skall ge samma straff.
skulle det varit rättvist så skulle det ju prövats med vad man har i utgifter, var man bor , vad man tjänar osv-...

respekterar åsikten och håller med om att det är svårt att få det rättvist. det är för mycket att ta hänsyn till.

då har vi gjort som politikerna , vi har närmat oss varandras åsikter:D

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
t5henke
6 oktober 2007 · 111 Inlägg

Troligt att det bara är ungdommar som kör för fort.... Åker mellan Nyköping södertälje varje dag i princip och det är fan ingen som kör 110 varken ungdomar eller äldre! Böterna är helt sjuka inte ens rimliga...

Malmoe SSS -12
6 oktober 2007 · 3 217 Inlägg

Tycker att det är rimligt med bötesbeloppen, det är fel att köra för snabbt på 30, 50 och ibland 70-väg... Resterande kan man ligga på lite mer!

Var det länge sedan ni upplevde halkan, stoppsträckan förändras i allra högsta grad när man ökar hastigheten, det kan handla om 3 - 4 km/h tills man har skrivit ut en säker död till en gångtrafikant eller något barn som springer ut framför bilen, det är ju inte många här inne som rödögt tänker att de ska köra över den jävelen...

Inse fakta, hastigheter på fel plats kan bli förödande... Finns inga ursäkter i världen som kan rädda dig ur en situation där du dödat en person på grund av för hög hastighet! Du kommer inte vilja leva med dig själv, nog har man väl hört historier från folk som känner folk, och dessa folk har det fan inte bra idag!

Tänk på vad vi gör på vägarna, tänk på vad det kan få för konsekvenser om det skiter sig... Då är kanske inte 3200 kr så mycket pengar om du, precis som jag råkat köra 24 km/h för snabbt på en 50-väg... Jag skulle ha det!

Tänk er för!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
simpann Living in the fastlane
6 oktober 2007 · 128 Inlägg

Så länge böterna för fortkörning inte ligger runt 14000 kronor så kvittar det om man höjjer böterna som de gjort här. Ingen kör väl bättre bil bara för att böterna höjjs med 1500kr eller vad det nu är...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang