3633
Sök

El-fel, 740. bilen helt död

Kungen
128 Inlägg
5 oktober 2007
Trådstartare
Har en 740 som inte startar, finns ingen el över huvudtaget som fungerar.
Har kollat jordfel men samma sak där att den inte startar.

Inget fel på batteriet heller, har laddadet det o det är fullt.
Någon som vet mer man kan prova? el nån som tror sej veta felet?

/Jack

"Det är inte farten du dör av - Det är sättet du stannar på"
- Mekonomen -

10 287 Inlägg
5 oktober 2007
Ingen el alls? Inte ens innerbelysning? varningsblinkers?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Kungen
128 Inlägg
5 oktober 2007
Trådstartare
nej ingenting :S

- Mekonomen -

510 Inlägg
5 oktober 2007
BAtteriet rent ? Polerna då .. Alla jordkablar rena ? Vad gjorde du innan allt dog ? Mvh Johan

Kungen
128 Inlägg
5 oktober 2007
Trådstartare
batteriet och polerna är rena, men jordkablarna vet ja inte ifall dom är så rena, får ta o kolla de.

Jag gjorde inte så mkt innan, plockade bort radion. Men de ska väl inte göra så mkt..

- Mekonomen -

510 Inlägg
5 oktober 2007
Jaaack skrev:
batteriet och polerna är rena, men jordkablarna vet ja inte ifall dom är så rena, får ta o kolla de.

Jag gjorde inte så mkt innan, plockade bort radion. Men de ska väl inte göra så mkt..

Tejpade du över dom kablarna där, så typ plus inte ligger emot någon metalldel som kan jorda ? Funkade elen innan du pillade med sterion? Mvh Johan

Kungen
128 Inlägg
5 oktober 2007
Trådstartare
nej tejpade inte över några kablar.. hände nått liknande efter jag tog bort kablarna att bilen inte startade. sen gick den igång och fungerade som vanligt. men nu är den helt död igen =/

- Mekonomen -

510 Inlägg
5 oktober 2007
Jaaack skrev:
nej tejpade inte över några kablar.. hände nått liknande efter jag tog bort kablarna att bilen inte startade. sen gick den igång och fungerade som vanligt. men nu är den helt död igen =/

TEsta att gör det .. Hmm, från batteriet går det en blå sladd ( - ) .. Den sitter fast i krockbalken .. Skruva loss den och kolla .. Du hade spänning på batteriet (?) .. Kolla även plussladden som går till generatorn .. Då vet du att ström kommer dit .. Mvh Johan

3 650 Inlägg
5 oktober 2007
testa att vrida lite på + och - kablarna på batteriet..brukar bli så när + och - kabeln ryker ihop..

Kungen
128 Inlägg
5 oktober 2007
Trådstartare
wimhed skrev:
Jaaack skrev:

TEsta att gör det .. Hmm, från batteriet går det en blå sladd ( - ) .. Den sitter fast i krockbalken .. Skruva loss den och kolla .. Du hade spänning på batteriet (?) .. Kolla även plussladden som går till generatorn .. Då vet du att ström kommer dit .. Mvh Johan

okej tack, får ta o kolla det ikväll/imorgon.
Tack för hjälpen iaf. smile

- Mekonomen -

510 Inlägg
5 oktober 2007
Jaaack skrev:
wimhed skrev:
Jaaack skrev:

Nehedu, du får kolla det nu (: Går ju snabbt .. Sitter med en 13 hylsa smile

Kungen
128 Inlägg
5 oktober 2007
Trådstartare
wimhed skrev:
Jaaack skrev:
wimhed skrev:

haha tongue jag hinner inte kolla nu, ska nämligen dra ut.
kan ta och skriva till dej senare hur de gick.

- Mekonomen -

510 Inlägg
5 oktober 2007
Jaaack skrev:
wimhed skrev:
Jaaack skrev:

haha tongue jag hinner inte kolla nu, ska nämligen dra ut.
kan ta och skriva till dej senare hur de gick.

Det får du gärna göra smile Så håller ja tummarna att det löser sig .. På ett vilkor, att du håller tummarna att mina kolvar är klara för hämtning imorgon wink haha big_smile Ha de .. Mvh Johan

Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
695 Inlägg
5 oktober 2007
Kolla batteriet .. ladda det lite alt. mät med multmeter.. kollat alla säkringar? får den gnista? då kanske det är säkringen till bränslepumpen.. för det kan det vara.. drog ut den en gång för skoj skull så startade inte bilen utan den

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:

Kungen
128 Inlägg
6 oktober 2007
Trådstartare
volvo740mannen skrev:
Kolla batteriet .. ladda det lite alt. mät med multmeter.. kollat alla säkringar? får den gnista? då kanske det är säkringen till bränslepumpen.. för det kan det vara.. drog ut den en gång för skoj skull så startade inte bilen utan den

nej den får ingen gnista alls, det händer absolut naaada när jag vrider om nyckeln.
Tänkte ta men ner till garaget senare o mäta me multis o se.

- Mekonomen -

21 761 Inlägg
6 oktober 2007
Jaaack skrev:

Ja, det är ju det enklaste sättet att kolla. Börja med att mäta på batteripolerna (inte polskorna), har du spänning där så mäter du på själva polskorna. Finns spänning även där så sätter du minusmätpinnen på batterijordkabelns kabelsko nere vid karossen, nästa ställe är på en karossyta nära den där kabelskon.

Har du spänning fram till dessa ställen så vet du att jordningen från batteriet fungerar iaf, den biten brukar annars vara den största felkällan. Ha dessutom någon strömförbrukare påslagen medan du mäter, tex parkeringsljus eller så. På det sättet är det lättare att se var avbrottet är.

Har man ingen förbrukare igång så kan det i vissa fall visa att det finns spänning på ett mätställe, och då tror man att allt är ok. Slår man då på en strömförbrukare så kanske spänningen sjunker till 0V och det innebär alltså att mätningen utan belastning blev en missvisande mätning.
Senast redigerat av Drönirettab (6 oktober 2007)

Kungen
128 Inlägg
6 oktober 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jaaack skrev:

Ja, det är ju det enklaste sättet att kolla. Börja med att mäta på batteripolerna (inte polskorna), har du spänning där så mäter du på själva polskorna. Finns spänning även där så sätter du minusmätpinnen på batterijordkabelns kabelsko nere vid karossen, nästa ställe är på en karossyta nära den där kabelskon.

Har du spänning fram till dessa ställen så vet du att jordningen från batteriet fungerar iaf, den biten brukar annars vara den största felkällan. Ha dessutom någon strömförbrukare påslagen medan du mäter, tex parkeringsljus eller så. På det sättet är det lättare att se var avbrottet är.

Har man ingen förbrukare igång så kan det i vissa fall visa att det finns spänning på ett mätställe, och då tror man att allt är ok. Slår man då på en strömförbrukare så kanske spänningen sjunker till 0V och det innebär alltså att mätningen utan belastning blev en missvisande mätning.

okej, riktigt bra beskrivning, förstår precis hur jag ska göra.
tack så mkt! cool

- Mekonomen -

Sök