5184
Sök

golf 4 1.9TDI -99 bra köp för 46 000kr? snabbt en uppskattning tack

101 Inlägg
6 oktober 2007
Trådstartare
Hejsan alla bilälskare! mitt första inlägg i forumet då smile är väldigt okunnig om bilar men som nästan alla andra så behöver man ju en bil att ta sig fram i!

Har kikat på en **Golf IV 1.9TDI (110hk Original) -99 14 500mil**. men uttagen i trafik -00.
den hade ljudpaket för ca2000kr. fabrikssänkt tydligen också. bilen var ganska nyligen servad och kamrem var bytt. eftersom han är bilmekaniker har han servat bilen själv under 2år som han haft den finns det inga servicestämplingar. mycket negativt?

det var lite rost precis nedanför kanten på bakruta och lite skavanker. även var det någon som hade skrapat en nyckel längs hela bilens sida som han inte åtgärdat (ca 3000kr) självrisk tror jag. bromsskivorna ser rostiga ut men det gör dem på alla bilar tycker jag? tongue han sa att man kunde känna att dem var lite vinda om man bromsade in från 110km/h. inredningen såg väl okej ut också men lite småskavanker även där. även sommardäcken var lite lätt slitna 3mm kvar ca. vinterdäck ingår.

eftersom jag känner honom lite sa han *****46 000*****kr vilket jag med största sannolikhet inte kan pruta på. då skulle han polera upp hela bilen och fixa till den fint och även lägga i någon slags kritfärg där dem skrapat med nyckel. han står även för första besikning av bilen som blir nån vecka efter jag köpt den och han står för allt om det blir några 2or. nyskattad (betalas var fjärde månad)

om man lastbilsreggar bilen räcker det att man tar bort baksätet eller ska det vara galler bak med? kan man sätta tillbaka stolarna efter besikningen och åka utan att få böter så länge de bara sitter MAX 2st i bilen vid en poliskontroll? blir försäkringen billigare om den är lastbilsreggad?

Oj det var mycket. hoppas ni orkar läsa och hjälpa mig för han vill ha svar snabbt om jag ska ha den. vad tycker ni om prissättningen?

MVH Robin S
Senast redigerat av kalleankan (6 oktober 2007)

Thorssa
6 oktober 2007
Till att börja med bör du grundligt kolla upp så att den verkligen gått 14500 och inte mer. Det är ju ett ganska bra pris för det miltalet även om skicket inte verkar vara det bästa, iaf om man kikar på blocket.

Angående lb-reggning så måste det vara galler bakom framstolarna och det måste sitta kvar där även efter besiktningen. Försäkringen vet jag ej om den blir billigare men skatten sjunker med ett par tusen/år.

101 Inlägg
6 oktober 2007
Trådstartare
Tack thorssa! hur kan man se om den verkligen gått så långt då? så om polisen kommer ser dem direkt att den är lastbilsregistrerad. fast jag bara åker själv i bilen får jag böter eller av med körkortet?
Senast redigerat av kalleankan (6 oktober 2007)

Thorssa
7 oktober 2007
Du kan kolla på Volkswagen om de har några noteringar om utförda servicar, ringa tidigare ägare, kolla miltal vid besiktningar osv för att bilda dig en uppfattning om miltalet verkar rimligt.

De kan garanterat se att den är lb-reggad om de slår på den i sin dator, vet dock inte vad det blir för följder. Ombesiktning lär det bli till att börja med iaf.

101 Inlägg
7 oktober 2007
Trådstartare
Har inte bilbesiktningen/vägverket alla besiktningar lagrade på bilen där det står antal mil? i så fall borde det väl vara någon som kollar upp sånt om milantalet stämmer tycker jag.

kan tänka mig att det är väldigt fult med gallret kvar därför jag undrade. har bara bilen själv så att finns inget behov att ha fler sittplatser än 2 men man kan väl tona rutorna kanske så syns det lite mindre smile

Thorssa
7 oktober 2007
Ja men bilprovningen skiter fullständigt i om miltalen stämmer eller ej.

101 Inlägg
7 oktober 2007
Trådstartare
okej men var inne på bilprovningens hemsida nyss och stod att man kunde få ut faktablad 3senaste åren då kan jag ju jämföra milantalet så sett. kollade nu på regnumret också och det står så här:

Regnr: JBZ438
Årsmodell:
Fordonsår: 1998
I trafik första gången i Sverige: 1998-09-25

men kollade också nyss på ett besikningsprotoboll och då stod det VW GOLF TDI/110 HIGHLINE 00. och 00 trodde jag stod för år men tydligen inte? ska ringa och höra med honom iaf.

----

ringde idag och han påstod att det står som en -99 för att det är efter 15juli alltså man avrundar uppåt i år, stämmer detta? men först sa han alltså att det var en 99- men uttagen i trafik -00.

kollade senare upp besikningsprotokoll och med vägverket och bilen har gått 30 000mil ganska exakt men han har alltså skruvat ner mätaren. vad gör man åt sånna här bilskojare? polisanmäler eller vad tycker ni?

MVH Robin
Senast redigerat av kalleankan (8 oktober 2007)

Sök