8919
Sök

Råd ang ny bonkburk och fråga om dubbla talspolar!

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
5 oktober 2007
Trådstartare
Har fundering på att köpa en ny lite större bas till bilen då min sketna MDS har gått bort.

Detta är vad jag har fundering på:
JBL Power 1022, Cerwin-Vega HED 12, Zachry BX-P12 och Digital Designs 512. Funderar iofs också på om kanske två 8"are eller 10"are fast samma pris som en tolva är lika bra, om nu nån har ett förslag.

Steget som jag har i bilen just nu är ett United UCS8673. Alltså inga direkt märkesgrejer. Men tydligen så ligger det på 4x150w som går att bryggkoppla till 2x300w. Och det jag då undrar är hurvid det funkar att koppla till en bas med dubbla talspolar? Kan jag bryggkoppla så jag får 2x300 o koppla in varsin kanal i varsin talspole sålänge båda kanalerna spelar samma ljud och då få ut 600w till basen?
Hur lågt motstånd tror ni steget klarar föresten? 2ohm? Eller kanske 1ohm tillomed?

Så alltså, vilken bas är bäst att köpa om jag har det där steget? Visst förstår jag att jag inte kommer kunna använda vissa av basarna till max med det steget, men jag lär väl kanske uppgradera steget i framtiden.
Kan iaf säga att dom jag funderar mest på är JBL-basen och Vegan.

Whine whine!

21 761 Inlägg
5 oktober 2007
Hittade inget bra info om steget, men jag är rätt säker på att det inte tål 1 Ohm iaf. Lägst 2 Ohm i stereoläge och 4 Ohm i bryggkopplat läge, det låter mer troligt. Dessutom är det också mer sannorlikt att 4x150W är stegets max-effekt, inte RMS-effekt.

En gissning är att RMS-effekten kan vara högst 4x75WRMS vid 4 Ohm och tex 4x100WRMS vid 2 Ohm, men det är som sagt bara gissningar. Effekten kan lika gärna vara ännu lägre också.

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
5 oktober 2007
Trådstartare
Mjo, det är jag ganska medveten om ändå. Fuskas ganska mycket med watt osv.
Men så du tror inte att mitt steg kommer kunna driva nåt av dom där elementen någe vidare då eller? Inte ens Cerwin Vegan som stog nånstans att den var designad för klena stärkare. Kanske iofs bara är försäljningsknep, men ändå.
O JBL orkar han inte heller? För på speccsen så verkar den rätt lättdriven. 96db känslighet osv.

Men annars, mer rekomenderat att köra två mindre element istället kanske? Eller vad är det mesta man kan köra med det steget?

Whine whine!

21 761 Inlägg
5 oktober 2007
Eftersom jag inte har testat det där steget så kan jag heller inte säga helt säkert hur specen stämmer, men på "noname" prylar så har det ofta en tendens att stå max-effekt i infot och då kan också RMS-effekten vara relativt låg.

Ärligt talat så tror jag inte att steget kan driva någon av basarna riktigt bra, men det är min egen uppfattning. Kanske någon annan har provat steget och kan ge råd.

162 Inlägg
6 oktober 2007
Vad är det för säkring på steget?

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
8 oktober 2007
Trådstartare
Är inte helt säker, men 30 ampere tror jag den låg på. Tror tillomed det sitter två såna på steget.

Whine whine!

1 634 Inlägg
8 oktober 2007
Jag skulle hellre haft ett 2x15w ifrån genesis eller dls till att driva en bas med än det steget wink

Ärligt talat så de basarna du kikat på verkar vettiga alternativ, men skaffa ett riktigt steg innan du kopplar in den nya basen smile

Finns massa bra steg för små pengar, se om du hittar nåt dls classic som säljs ut. Finns själklart andra exempel också.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

Sök