Påkörd.. >.<

Liy
8 oktober 2007 · 120 Inlägg

Hejsan... blev påkörd idag och nu undrar jag vems fel det va..
En kille låg så nära min bil att han nästan va uppe på min dragkrok.
Så jag hann nästan bara lägga foten på bromsen och tända ljuset så sa det bonk i röven.
Och nu undrar jag vems fel det är.. det finns ju en regel om 3sec mellan varje bil..
undrar nu om denna regeln gäller vid detta tillfället.. för man ska la fan inte köra upp
i röven på folk eller?.. man ska ju kunna bromsa om det kommer ut något på vägen..

eller va tycker ni?

Away From Keyboard. Detta betyder att personen du pratar
med har blivit arg, och kastat tangentbordet för långt bort.
Tengu1969
8 oktober 2007 · 1 396 Inlägg

(Nästan) Alltid bakomvarandes fel! Man ska hålla tillräckligt avstånd för att kunna hinna reagera och bromsa utan att köra in i bilen framför om det skulle behövas.

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT
baerserk Bäst i värla
8 oktober 2007 · 150 Inlägg

3 sekunders regeln är väl mer en rekommendation, så det är ju inte ditt fel..han låg för nära, och om man gör såna dumheter måste man ju tänka på att föraren framför närsomhelst kanske behöver bromsa av olika skäl..så det är hans/hennes fel!

alexus65
8 oktober 2007 · 152 Inlägg

Hans fel till 100%

Kvittar hur situationen är så fort man kör på någon annan bakifrån så blir man skyldig man har helt enkelt inte haft tillräckligt avstånd.

Insane Base
Mazda 323 (1989)
Team_Ford PersonbilsTekniker
8 oktober 2007 · 155 Inlägg

Har han kört på dig bakifrån så är det hans fel
så är det nästan alltid.

Ksj
8 oktober 2007 · 1 217 Inlägg

skulle tippa på att den som körde på dig åker på det. 99% av påkörningar bakifrån verkar ju dömas till den påkördes fördel.
Förmodligen har den bakomvarande gjort rejält fel t ex legat för nära och inte anpassat hastigheten.
Där av behöver du nog inte oroa dig:)

Saab 900 "2.1an" (1992)
Tom Darth Vader
8 oktober 2007 · 1 644 Inlägg

oavsett hur långsamt du kör eller hur du bromsar så ligger det i hans ansvar att hålla säkert astånd till dig. så du kan vara lugn. OM Han skulle kunna bevisa med vittnen att du kanske tvärnitat bara för att jävlas så kanske det är någe annat, men det verkar det inte vara i det här fallet.

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
Liy
8 oktober 2007 · 120 Inlägg

Okej ^^ tack folk ^^
han som körde på mig va helt säker iaf på att det va mitt fel..
så jag kallade dit polisen och så för att göra rätt..
så snubben vet tills nästa gång att man inte ska hänga på någons dragkrok..
om man inte blir bogserad då xD

Away From Keyboard. Detta betyder att personen du pratar
med har blivit arg, och kastat tangentbordet för långt bort.
richardoo290 VOLVO for life..
8 oktober 2007 · 2 113 Inlägg

du skulle tvärnitat, och låtit han stå för kostnaderna big_smile

christofferedil Yellow bug!
8 oktober 2007 · 1 640 Inlägg

Påkörd?! yikes  Körde du T5:an då eller yikes

Men det är ju hans fel om han låg för nära..  Såvida du inte bromsade utan anledning, då är det du som åker på det. Men egentligen spelar det ju ingen roll vems fel det är, skicka in varsin redogörelse till försäkringsbolaget bara.. Så löser dom det..

Själv har man ju en polisanmälan för vårdslöshet i trafik hängandes på halsen.. De polisanmäler mej om jag inte drar på mej skulden så dom får ut pengar på försäkringen.. Fast  sen hotade jag med polisanmälan för olaga hot, inte hört av dom sen dess ^^ Men aja, såna människor finns det också tongue

Senast redigerat av Edil_ (8 oktober 2007)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
Hertigen vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
8 oktober 2007 · 741 Inlägg

skulle säga att oavsett fall så åker han på den OM det inte var dålig sikt och du körde HELT utan lyse, för att även om man bara bromsa för att inget var där så körde han på dig och då har han inte hållt avstånd

Ford Mustang "HT 289 HiPo" (1967)
christofferedil Yellow bug!
8 oktober 2007 · 1 640 Inlägg

Hertigen skrev:
skulle säga att oavsett fall så åker han på den OM det inte var dålig sikt och du körde HELT utan lyse, för att även om man bara bromsa för att inget var där så körde han på dig och då har han inte hållt avstånd

Haha, har du verkligen körkort? wink

Läser själv teorin just nu, och där har vi fått inpräntat, att bromsar man utan anledning, så spelar det ingen roll om bakomvarande inte höll avståndet smile Men sen är det ju bara att säga att man såg en hare vid vägkanten typ, så är det problemet ur världen tongue

Och sen kan man väl köra på någon även om man håller avståndet? Man kan missa eller inte riktigt se någons avsikter.. Eller hålla blicken på nåt annat när bilen framför tvärnitar, BOM..

Senast redigerat av Edil_ (8 oktober 2007)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
Eclips3 Lidhultare.
8 oktober 2007 · 325 Inlägg

va du inne i stan o gled eller låg du på "motorväg" när det hände? tongue jag menar, det är ju hans fel at han ligger nära som han gjorde men om ni va inne i stan så vet man ju hur "trångt" det kan bli mellan bilar...


smile

-Twiajävlen-
Hertigen vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
8 oktober 2007 · 741 Inlägg

Edil_ skrev:
Haha, har du verkligen körkort? wink

hehe ja tyvärr tongue


men står fast vid min punkt när det är i samhälle om man tycker det rör nått i nån buske tex eller vad som i stort sett vadsomhellst.
nåja hoppas du fattar, visste inte riktigt hur jag skulle formulera

Ford Mustang "HT 289 HiPo" (1967)
svanstrom a
8 oktober 2007 · 414 Inlägg

Helt klart hans fel, trött på idioter som ligger för nära jag brukar alltid se till att hålla avståndet iaf...

hej
-Mike- Stolt tvåbarnsfar
8 oktober 2007 · 548 Inlägg

Edil_ skrev:

Hertigen skrev:
skulle säga att oavsett fall så åker han på den OM det inte var dålig sikt och du körde HELT utan lyse, för att även om man bara bromsa för att inget var där så körde han på dig och då har han inte hållt avstånd

Haha, har du verkligen körkort? wink

Läser själv teorin just nu, och där har vi fått inpräntat, att bromsar man utan anledning, så spelar det ingen roll om bakomvarande inte höll avståndet smile Men sen är det ju bara att säga att man såg en hare vid vägkanten typ, så är det problemet ur världen tongue

Och sen kan man väl köra på någon även om man håller avståndet? Man kan missa eller inte riktigt se någons avsikter.. Eller hålla blicken på nåt annat när bilen framför tvärnitar, BOM..

Spelar ingen roll den som kör på är vållande till olyckan! Om man sitter och kollar på naturen så får man skylla sig själv! Sen bromsar man väl inte utan anledning! Har man en bil i arslet som ligger för nära! Där har du en anledning! Skämt!*Blink*

-Mike-
BMW 320i (2003)
MawE
8 oktober 2007 · 517 Inlägg

Liy skrev:
Okej ^^ tack folk ^^
han som körde på mig va helt säker iaf på att det va mitt fel..
så jag kallade dit polisen och så för att göra rätt..
så snubben vet tills nästa gång att man inte ska hänga på någons dragkrok..
om man inte blir bogserad då xD

Angående att tillkalla Polis, så lärde jag mig på körskolan att man bara ska tillkalla Polis om någon har blivit skadad, annars ska man kunna lösa det på egen hand.. Sen sa du iofs inte om någon blev skadad, men det verkade inte så... men det är vad jag lärt mig.

/Martin - Wolfsburg GTI
Volkswagen Golf GTI "Joanne" (2003)
Lady_Milla Alecci's fästmö
8 oktober 2007 · 708 Inlägg

de e typiskt bilförare idag ska fn snart sätta en dekal på vinterbilen å fråga om dom e en husvagn asså haha,,,,men men de e ju bakomvarandes fel att de blev som de blev de finns en regel om att inte köra för nära...så

å angående att man inte ska ta dit polisen bestämmer man ju sj om man tycker de...om man vill lära den som låg i roven på en en läxa s att säga.....jag hörde nått ryckte för länge sen att man kudne bli av med krkortet en tid om man låg för nära men de blir no mest böter p åde där

Senast redigerat av Lady_Milla (8 oktober 2007)

Arbeta Aldrig Mot Naturen, Utan Alltid Med Den.
Jimm
8 oktober 2007 · 1 661 Inlägg

Polisen kan ni ju ringa, jag har vatt med om 2 olyckor men dem kommer inte om ingen är skadad. Så ska det alltid vara bakomvarandes fel om han inte håller avståndet, trots detta åkte en jobba kompis på att betala när han blev påkörd i baken. Killen i andra bilens fru vittnade så var det kört. Han överklagade men det hjälpte inte.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang